همشهری آنلاین: رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس به اقدامات صورت گرفته بعد از انقلاب اسلامی در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: با وجود فعالیت‌های گسترده‌ای که صورت گرفته است، نگاه جدی و مصرانه مسئولان در این زمینه همچنان احساس می‌شود.

مجلس

لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، اسلامی شدن دانشگاه‌ها را از چند منظر مورد بررسی قرار داد و گفت: در این راستا باید در زمینه تربیت نیروی انسانی همچون، استادان و کادر آموزشی و اداری دانشگاه‌ها‌ و تأمین و تدوین کتب درسی با سرفصل‌هایی که نگاه اسلامی و دینی در آن تعبیه شده باشد، اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در حال حاضر با شرایط ایده‌آل دینی و اسلامی تفاوت‌های شایانی دارند، اظهار کرد: علومی که در شرایط حاضر در دانشگاه‌‌ها در حال تدریس است به ویژه علوم انسانی، اجتماعی و روان‌شناسی با بن‌مایه آموزه‌های دینی و اسلامی فاصله زیادی دارند و این فاصله مشکلات زیادی را در جامعه به وجود آورده است.

افتخاری در ادامه تصریح کرد: ریشه بیشر علوم انسانی کنونی از فرهنگ غربی نشأت گرفته شده است، این نوع آموزش، فارغ‌التحصیلانی را تربیت می‌کند که نگاه صرف غربی دارند. نگاهی که انسان را به عنوان یک موجود مادی در نظر می‌گیرد و به بعد الهی و معنوی آن توجهی ندارد.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی ریشه تمام علوم را در آموزه‌های قرآن و عترت‌(ع) دانست و گفت: بی‌توجهی به این بعد از علوم انسانی سبب ایجاد جامعه‌شناسی و روان‌شناسی ناقص و ناکارآمد می‌شود که جامعه را نیز به سوی بی‌هویتی سوق می‌دهد.

وی به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر اسلامی شدن دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها در حال حاضر در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و به تبع آن سیاست‌های کلانی برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تصویب می‌شود که باید از سوی سایر دستگاه‌های مرتبط پیگیری شود و هر یک نقش خود را به درستی ایفا کنند.

افتخاری تفکیک جنسیتی کردن دانشگاه‌ها را اقدامی در راستای اسلامی کردن فضای دانشگاه‌ها دانست و ادامه داد: عدم توجه جدی مسئولان و عدم باور آن‌ها به ضرورت اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث شده است که این طرح به طور جدی دنبال و اجرایی نشود. برخی از مسئولان دانشگاه تحت تأثیر فرهنگ غربی نمی‌توانند ضرورت اجرای این طرح را درک کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: طی هفته گذشته جلسه‌ای برگزار و مقرر شد که شاخص‌ها و معیارهای پیشرفت و توسعه‌یافتگی با نگاه اسلامی تعیین و در سطح جامعه پیاده سازی شود، سپس در سازمان کنفرانس اسلامی به تصویب برسد.

افتخاری به اقدامات صورت گرفته بعد از انقلاب اسلامی ایران در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: با وجود فعالیت‌های گسترده‌ای که صورت گرفته است، نگاه جدی و مصرانه مسئولان در این زمینه همچنان احساس می‌شود. 

کد خبر 155837
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز