گروه اقتصادی: در آستانه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، تولید‌کنندگان با استناد به افزایش هزینه تمام شده تولید نسبت به افزایش رسمی و غیررسمی قیمت‌ها اقدام کرده و زمزمه‌های آزادسازی قیمت برخی کالاها به گوش می‌رسد.

مهدی غضنفری

 در این باره با مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش صنعت و معدن در چه مرحله‌ای است؟

تصمیم‌ نهایی در مورد زمان اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را رئیس‌جمهور اتخاذ خواهد کرد؛ با وجود این، شواهد و قرائن حاکی از اجرای این مرحله در آینده نزدیک است و از ما خواسته‌اند گزارش نهایی در مورد آخرین وضعیت تولید و بازار را ارائه کنیم تا درخصوص زمان اجرای این قانون تصمیم‌گیری کنند و ما این گزارش‌ها را ارائه کرده‌ایم. همچنین بخش صنعت و معدن آمادگی اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را دارد و بر این اساس بسته حمایتی بخش صنعت برای ارائه قیمت‌های ترجیحی انرژی را به ستاد هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد کرده‌ایم.

  • با توجه به احتمال افزایش نرخ حامل‌های انرژی در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها امکان آزاد‌سازی قیمت کالاها تا چه حد است؟

اظهارنظر در زمینه آزاد‌‌‌‌‌سازی‌ یا تثبیت قیمت کالاها منوط به آخرین تصمیم ستاد هدفمندی یارانه‌ها در ‌زمینه تعیین قیمت حامل‌های انرژی در مرحله دوم اجرای این قانون است؛ بر این اساس پاسخ به این پرسش می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد.

  • احتمال آزاد‌سازی قیمت تولیدات برخی بنگاه‌های صنعتی که مشمول تسهیلات ترجیحی انرژی نیستند چقدر است؟

باید آزاد‌سازی قیمت‌ها را جدای از پیش‌بینی بسته‌های حمایتی از بنگاه‌های صنعتی درنظر گرفت.

  • اما برخی تولید‌کنندگان از هم‌اکنون نسبت به افزایش قیمت‌ها بدون دریافت مجوز اقدام کرده‌اند و برخوردهای نظارتی نیز کارساز نبوده است، علت چیست؟

سازمان حمایت با هرگونه افزایش غیرقانونی قیمت‌ها برخورد خواهد کرد. بر این اساس هرگونه افزایش قیمت لوازم خانگی بدون مصوبه سازمان حمایت تخلف بوده و مشمول برخوردهای نظارتی این سازمان خواهد شد. در زمینه شیر و لبنیات نیز این سازمان با تولید‌کنندگان متخلف برخورد خواهد کرد.

  • تولید‌کنندگان فراورده‌های لبنی به استناد تعیین قیمت 713 تومانی شیر خام از کاهش قیمت‌ها خودداری می‌کنند، امکان بازگشت قیمت‌ها تا چه حد است؟

تعیین نرخ 713 تومانی شیر خام توسط مراجع ذی‌صلاح صورت نگرفته و قابل پذیرش نیست.

  • آیا اتخاذ چنین رویکردی نشان دادن چراغ سبز برای آزاد‌سازی قیمت‌ها در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست؟

درصورتی که ایجاد فضای رقابتی عامل به سامان شدن امور باشد باید این رویه مد‌نظر قرار گیرد و درصورتی که کنترل قیمت‌ها توسط سازمان حمایت موجب بهبود امور می‌شود باید این موضوع مد نظر قرار گیرد. از آنجا که اکنون در حال اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هستیم و کنترل قیمت‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است مردم از حاکمیت انتظار دارند تا نقش خود را در این زمینه به‌خوبی ایفا کند.

  • یعنی بحث آزاد‌سازی قیمت‌ها مطرح نیست؟

همانطور که قبلا گفتم آزاد‌سازی قیمت کالاها به نرخ تعیین شده برای حامل‌های انرژی در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بستگی دارد و با تعیین این نرخ در کار‌گروه هدفمند کردن یارانه‌ها در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.

کد خبر 155721
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز