همشهری آنلاین: مشاور و مدیر کل امور بین الملل رئیس مجلس با بیان اینکه ایران امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را تأمین می‌کند، گفت: ‌حقیقت یادشده را همه نیروهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای می‌دانند و خلاف این رویه نمی‌خواهند چیزی را ثابت کنند.

حسین شیخ الاسلام در گفت‌و‌گو با  خبرگزاری خانه ملت، درباره هراس غرب از بسته شدن تنگه هرمز همزمان با پیگیری بحث تحریم نفتی ایران، گفت: قدرت‌های جهانی با این سیاست می‌خواهند شرایط و وضعیت منطقه خاورمیانه را متشنج و فوق العاده ویژه جلوه دهد، در صورتی که واقعیت متفاوت از آن چیزی است که آن‌ها ادعا می‌کنند.

مشاور و مدیر کل امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی تحریم نفت ایران را غیر ممکن خواند و افزود: بازار نفت و فرآورده‌های آن در جهان بسیار حساس و آسیب پذیر است و هیچ کشوری با افزایش تولید در دراز مدت نمی‌تواند جایگزین ایران در این بازار شود.

وی با یادآوری اوج گیری اعتراضات اقتصادی مردم در غرب به نظام سرمایه‌داری، افزود: این وقایع نشان می‌دهد که کشورهای سلطه گر هیچ‌گاه تحت چنین شرایطی حاضر به ماجراجویی و تن دادن به ریسک بزرگی همچون تحریم نفتی ایران نیستند چراکه این کار بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا و آمریکا را تشدید می‌کند.

شیخ الاسلام تصریح کرد: ‌ برخی قدرت‌های جهانی که از بحران اقتصادی در غرب نفع می‌برند، دائم بر طبل تحریم نفتی ایران می‌کوبند اما سایر کشور‌ها فارغ از مواضع سیاسی، ضرر‌ها و اثرهای منفی تحریم نفتی را سهمگین و غیرقابل جبران می‌بینند، به همین علت از پذیرش این نوع تحریم شانه خالی می‌کنند.

مشاور و مدیر کل امور بین الملل رئیس مجلس روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را خوب و نزدیک توصیف کرد و تأکید کرد: ‌ همه نیروهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای می‌دانند جمهوری اسلامی امنیت خلیج فارس و آبراه تنگه هرمز را تأمین می‌کند، برهمین اساس خلاف این رویه نمی‌خواهند چیزی را ثابت کنند.

اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر از بررسی توقف خرید نفت از ایران خبر داده بود و دیپلمات‌های این اتحادیه به همراه دیپلمات‌های آمریکایی، ژاپنی، کره جنوبی و بعضی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در نشستی در رم به بررسی این موضوع و روش‌های دیگر تشدید تحریم‌ها علیه ایران پرداختند.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری روز سه شنبه (ششم دی) هشدار داده بود که در صورت تحریم خرید نفت ایران از سوی کشورهای غربی، ایران جلوی عبور نفت کشورهای دیگر را از تنگه هرمز خواهد گرفت.

کد خبر 155592
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز