گروه اقتصادی: همایش بررسی روند اجرای مصوبات اخیر دولت در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرصتی را فراهم کرد تا مسئولان دولتی با گلایه از برخی کاستی‌های قانونی و اجرایی موجود با ارائه آمارهایی از کاهش حجم واردات کالاهای قاچاق به کشور خبر دهند.

ghachagh

به گزارش خبرنگار ما رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به کاهش حجم قاچاق کالا در سال 89 به 14 میلیارد دلار گفت: از این میزان 13 میلیارد دلار آن کالاهای ورودی و یک میلیارد دلار دیگر کالاهای خروجی بوده است.سعید مرتضوی افزود: در سال 88 حجم قاچاق با استفاده از بررسی‌های علمی و تجارب میدانی 19 میلیارد دلار بود. وی افزود: سهم پرونده‌های کمتر از یک میلیون تومان در سال 88، 55 درصد بوده ولی در سال 89 به 50 درصد رسیده و نشان می‌دهد که در رابطه با پرونده‌های خرد 5درصد رشد منفی داشته‌ایم، اما در مقابل در مورد پرونده‌های کلان و باندی ارزش پرونده‌های بالاتر از 100 میلیون تومان در سال 88، 162 میلیارد تومان بوده که در سال 89، این میزان به 400 میلیارد تومان افزایش یافته است.

استفاده قاچاقچیان از قایق‌های تندرو و اسکله‌های ماهیگیری

در حاشیه این همایش فرمانده نیروی انتظامی به خبرنگار همشهری گفت: واردات گسترده میوه از طریق اسکله‌های غیرمجاز توسط برخی دستگاه‌ها و خارج از نظارت قانون را تأیید نمی‌کنم.
سردار اسماعیل احمدی مقدم در پاسخ به خبرنگار ما در زمینه نقش اسکله‌های غیرمجاز در واردات کالا گفت: معنی اسکله غیرمجاز را نمی‌دانم. اگر در کشور اسکله‌ای با هدف صادرات یا واردات کالا وجود دارد حتما باید گمرک نیز در آنجا مستقر باشد.

وی در مورد احتمال واردات کالاهای قاچاق از طریق اسکله‌های غیرمجاز گفت: این موضوع که برخی دستگاه‌ها وجود دارند که به‌طور گسترده و خارج از نظارت قانون در قالب اسکله‌هایی به قاچاق کالا می‌پردازند را تأیید نمی‌کنم گرچه ممکن است اسکله ماهیگیری وجود داشته باشند که برخی افراد قاچاقچی از آن استفاده کنند. اکنون برخی قاچاقچیان به وسیله قایق‌های پر سرعت درحالی که حتی ما هم نمی‌توانیم متعرض آنها شویم کالاهای قاچاق را توزیع می‌کنند و با این روند نیازی به اسکله ندارند.

احمدی مقدم امکان واردات میوه‌های ممنوعه با توجه به شرایط خاص واردات این کالا از طریق اسکله‌های غیرمجاز را رد کرد و گفت: این امکان وجود ندارد یا من اطلاعی در این زمینه ندارم.
فرمانده نیروی انتظامی در همایش قاچاق کالا نیز با انتقاد از تغییر ناگهانی تعرفه‌های کالاها و ارائه بی‌حد‌و‌حصر مجوزها گفت: سوءاستفاده‌هایی مانند اختلاس اخیر بانکی باعث لطمات حیثیتی به نظام و سلب اعتماد مردم می‌شود.

کد خبر 155546
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز