همشهری آنلاین: مدیرکل محیط زیست استان تهران با مشکوک خواندن پیدا شدن سه قلاده شیر در پایتخت گفت: متاسفانه قاچاق گربه‌سانان اخیرا افزایش یافته است و قطعا محیط زیست استان تهران با این دسته از قاچاقچیان برابر قانون به شدت برخورد می‌کند.

دکتر رسول علی اشرفی‌پور با اشاره به اینکه در پی پیدا شدن دو قلاده شیر زنده و یک قلاده شیر که بر اثر تصادف کشته شده است در منطقه شیان لویزان ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان تهران یک مرحله پایش سراسری را در جنگ لویزان انجام دادند، افزود: خوشبختانه مورد مشابهی در این خصوص یافت نشد.

وی با اشاره به اینکه شیرها تحویل کارشناسان دفتر حیات وحش آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست شدند، افزود: پیدا شدن شیر آن هم در تهران مشکوک است و ماموران محیط زیست استان تهران همچنان در حال پیگیری موضوع هستند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه زمانی قاچاق پرندگان مرسوم بود، افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته قاچاق حیوانات چهارپا خصوصا از مرزهای شرقی کشور افزایش یافته است که در این خصوص موضوع را به مراجع ذی‌ربط گزارش کردیم.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که قاچاق گربه‌سانان خیلی مورد توجه قاچاقچیان بوده است. این در حالیست که مردم باید آگاه باشند که براساس قانون نگهداری، حمل‌ونقل و خرید و فروش این دسته از حیوانات بدون مجوز جرم بوده و قطعا هم فروشنده و هم خریدار به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

جدول کشفیات اداره کل محیط زیست تهران درباره قاچاق حیوانات

ردیف نام حیوان قاچاق شده تعداد مورد قاچاق
1 مارآبی 18 حلقه
2 سمندر لرستانی 4
3 سنجاب وحشی 23
4 لاک‌پشت برکه‌ای غیربومی 48
5 لاک‌پشت بومی 3
6 آهو 2 راس
7 انواع پرندگان وحشی 20 بهله
8 بلبل خرما و طرقه 256 قطعه
9 خارپشت 3
10 کلاغ گردن بور 6 قطعه
11 هدهد 6 قطعه
12 کبک 2 قطعه
13 روباه 4 قلاده
14 کلاغ نوک قرمز یک قطعه

مدیرکل محیط زیست استان تهران به آمار کشفیات اداره‌ کل محیط زیست استان تهران در نیمه نخست امسال اشاره و تصریح کرد: براساس آمارها در این مدت 18 حلقه مار آبی، 4 سمندر لرستانی، 23 سنجاب وحشی، 48 لاک‌پشت برکه‌ای غیربومی، 3 لاک‌پشت بومی، 2 راس آهو، 20 بهله انواع پرندگان وحشی، 256 قطعه بلبل خرما و طرقه، 3 خارپشت، 6 قطعه کلاغ گردن بور، 6 قطعه هدهد، 2 قطعه کبک، 4 قلاده روباه و یک قطعه کلاغ نوک قرمز از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.

وی با اشاره به اینکه از زمان فعال‌سازی گشت یگان حفاظت محیط زیست استان تهران خرید و فروش حیوانات وحشی در ملاعام به شدت کاهش یافته است، افزود: اکثر حیوانات کشف شده از بازار خلیج آزادگان تهران و برخی مناطق خرید و فروش غیرمجاز در استان تهران و گزارشات مردمی واصله بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران به ایسنا گفت: قطعا محیط زیست استان تهران برابر وظایف قانونی خود با متخلفان و قاچاقچیان حیوانات وحشی به شدت برخورد کرده و ضمن تشکیل پرونده و معرفی آنها به دادگاه نسبت به دریافت ضرر و زیان وارده نیز اقدام می‌کنند.

کد خبر 154093
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز