گروه بین‌الملل: همزمان با دورخیز مقام‌های آمریکا برای آغاز مذاکراتی گسترده با کشورهای همسایه کره‌شمالی پس از مرگ رهبر سابق این کشور و به‌قدرت رسیدن پسر جوان او، مقام‌های پیونگ‌یانگ در نخستین بیانیه رسمی خود پس از مرگ کیم‌جونگ ایل اعلام کردند که سیاست‌های این کشور هیچ تغییری نخواهد کرد.

کره شمالی

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز جمعه کمیسیون دفاع ملی کره‌شمالی در بیانیه‌ای که به وسیله رسانه‌های رسمی این کشور منتشر شد، اعلام کرد که سیاستمداران نادان در گوشه و کنار جهان به‌ویژه عروسک‌های خیمه شب بازی در کره‌جنوبی نباید انتظار هیچ تغییری از این کشور داشته باشند. در این بیانیه که یک روز پس از پایان ۱۱ روز عزاداری عمومی به خاطر مرگ کیم‌جونگ ایل، رهبر سابق این کشور منتشر شده است مقام‌های کره‌شمالی بار دیگر بر تقابل خود با دولت کره‌جنوبی تأکید کرده‌اند. در بیانیه کمیسیون قدرتمند دفاع ملی آمده است: همانطور که اعلام کردیم ما هرگز با لی‌میونگ باک خائن و گروهش تعامل نخواهیم کرد.

کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره‌شمالی روز ۱۷‌دسامبر بر اثر حمله قلبی درگذشت و مقام‌های این کشور روز چهارشنبه مراسم باشکوهی برای تشییع جنازه وی برگزار کردند. پس از به قدرت رسیدن کیم‌جونگ‌اون و سفر همسر رئیس‌جمهور سابق کره‌جنوبی به همراه هیأتی به کره‌شمالی برای تسلیت مرگ کیم جونگ ایل بسیاری امیدوار بودند که روابط این دو کشور پس از مدت‌ها خصومت و تنش وارد مرحله‌ای تازه شود. در بیانیه منتشر شده اما مقام‌های کره‌شمالی خشم خود را از اعزام نشدن هیأتی رسمی از سوی سئول و حاضر شدن تنها 2 نماینده غیررسمی برای ابراز تسلیت اعلام کرده‌اند.

کره‌شمالی و جنوبی به خاطر امضا نشدن هیچ توافقنامه صلحی میان دو طرف هنوز به‌صورت رسمی و حقوقی در وضعیت جنگی هستند. هر چند در بیانیه کمیسیون دفاع ملی از کیم جونگ اون، پسر ۲۷‌ساله کیم جونگ ایل برای نخستین‌بار به‌صورت رسمی به‌عنوان رهبر کشور و ارتش نام برده شده است اما بسیاری اعتقاد دارند که وی به خاطر تجربه کم‌خود قدرت اصلی را در این کشور دردست ندارد. با وجود اینکه مقام‌های کره‌شمالی اعلام کرده‌اند که هیچ تغییری در سیاست‌های این کشور پدید نخواهد آمد، قرار است یکی از دیپلمات‌های ارشد آمریکا به‌زودی عازم آسیای شرقی شود تا درباره شرایط جدید این کشور با مقام‌های چین، کره‌جنوبی و ژاپن مذاکره کند. گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که روز پنجشنبه وزرای دفاع کره‌جنوبی و آمریکا مذاکراتی تلفنی درباره شرایط شبه جزیره کره داشته‌اند. همسایه‌های کره‌شمالی و کشورهای غربی منتظر هستند تا تأثیرات تغییر رهبری در این کشور را بر روابط پیونگ‌یانگ با جامعه جهانی ارزیابی کنند.

کد خبر 155425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز