چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم یمن بار دیگر با برگزاری تظاهرات در خیابان‌های این کشور، اخراج سفیر آمریکا و اعدام علی عبدالله صالح را خواستار شده‌اند.

به گزارش پرس تی وی، معترضان در شهرهای اصلی یمن از جمله صنعا، پایتخت و تعز در جنوب این کشور به خیابان‌ها آمده‌اند.

آن‌ها خواهان توقف مداخله واشنگتن در امور کشورشان هستند. معترضان یمنی که معاون رئیس جمهوری این کشور را آلت دست صالح می‌دانند، برکناری وی را نیز خواستار شده‌اند.

صالح روز شنبه (۲۴ دسامبر، ۳ دی) اعلام کرد که به‌زودی یمن را به قصد آمریکا ترک می‌کند. آمریکا در حال حاضر به بررسی موضوع استقبال از صالح و یا عدم پذیرش وی مشغول است. به گفته مقامات واشنگتن، کاخ سفید حضور صالح در آمریکا را تنها برای مداوای پزشکی می‌پذیرد.

مردم یمن، ریاض و واشنگتن را به تلاش برای ایجاد مانع در مسیر انقلاب‌شان متهم می‌کنند.

پرس تی‌وی در این خصوص با سید علی واصف، رییس جامعه اصلاحات و تحقیقات بین‌المللی در واشنگتن مصاحبه‌ای را انجام داده است که برگردان آن را در ادامه می‌خوانید:

پرس تی‌وی: محکومیت آمریکا و عربستان سعودی به اتهام سوءاستفاده از انقلاب یمن از سوی مردم این کشور ادامه دارد. با توجه به رویدادها در این کشور تا زمان تشکیل دولت جدید آیا با نظر مردم یمن موافقید؟

واصف: خب، در رابطه با آخرین تلاش سفیرآمریکا در صنعا به‌نظر می‌رسد که اقدام وی حاکی از ناامیدی‌اش است و به نظر من بازی به نفع انقلابیون به پیش می‌رود، انقلابیونی که برای حفظ روح انقلاب‌شان با حداکثر توان تلاش می‌کنند. بنابراین فکر می‌کنم عزیمت صالح به آمریکا موضوعی موقت است.

صالح درصدد دریافت پناهندگی از عربستان سعودی است نه آمریکا. این شیوه، رویه استاندارد مراحل خروج (دیکتاتورها) در این منطقه است. تمامی مستبدانی که از کشورهای‌شان خارج و یا مجبور به ترک کشورهای‌شان شدند به عربستان سعودی پناه بردند.

بنابراین وی تنها چند هفته در امریکا می‌ماند و مقصد اصلی‌اش عربستان سعودی خواهد بود که مقصد نهایی همه مستبدان در جهان محسوب می‌شود.

پرس تی‌وی: به نظر شما در صورت پذیرش صالح در آمریکا و ممانعت واشنگتن از اجرای عدالت در خصوص وی، چه بر سر آمریکا و ادعاهای‌اش در مورد حمایت از دموکراسی و آزادی می‌ِآید؟

واصف: این در حقیقت جنایت علیه حقوق بشر و نقض آن است. به همین دلیل من فکر می‌کنم مخالفان یمنی باید دادخواستی را تنظیم کنند و برای دیوان عالی آمریکا بفرستند. باید پرونده جنایت صالح را به دیوان عالی آمریکا بکشانند. متاسفانه یمن یکی از عقب‌مانده‌ترین کشورهای منطقه است. من نمی‌دانم مخالفان یمنی آیا مشاوران حقوقی دارند یا خیر. آن‌ها باید در کنار تظاهرات در خیابان‌ها، از زاویه‌های دیگر نیز فشار وارد کنند. این یکی از کارهای قانونی است که می‌توانند و باید انجام دهند.

من فکر می‌کنم آخرین سنگر این رژیم قدرت‌نمایی است؛ با استفاده از نیروهای دولتی و گارد ملی که مانند گارد جمهوری صدام حسین دیکتاتور سابق عراق است. هر دوی آن‌ها آدمک‌های پوشالی هستند.

گارد جمهوری صدام حسین حتی یک گلوله هم به نیروهای اشغالگر آمریکایی در سال ۲۰۰۳ شلیک نکرد. در مورد گارد جمهوری یمن هم همین‌طور است. من فکر می‌کنم اگر مخالفان قدم محکم و شجاعانه‌ای بردارند و به مقر این آدمک‌های پوشالی حمله ببرند، قادر خواهند بود برای سرنگونی این رژیم اقدامی موثر صورت دهند.

پرس تی‌وی: به آن‌هایی که معتقدند، با قبول طرح شورای همکاری خلیج فارس از سوی صالح، انقلاب یمن به ثمر نشسته است، چه می‌گویید؟

واصف: تا حدی این‌گونه است اما برخی از عوامل که هنوز مانع از انتقال قدرت به انقلابیون می‌شوند، وجود دارند. برای نمونه باید به تلاش‌های ناامیدانه امریکا و شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد زیرا یمن حیاط خلوت عربستان سعودی است و تمام این خیزش‌های منطقه‌ای اساسا میان دو دسته هستند: طرفداران آمریکا، صهیونیزم و سعودی، و مخالفان صهیونیزم، ضدآمریکایی‌ها و حامیان دموکراسی.

بنابراین عربستان سعودی بزرگترین قمارباز منطقه است. پس فکر نمی‌کنم اجازه بدهد یمنی‌ها حکومتشان را خودشان با شعار مردمی و دموکراسی انتخاب کنند زیرا چنین اتفاقی تاثیر منفی بر عربستان سعودی می گذارد.

کد خبر 155374
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز