سرانجام تاریخ برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال مشخص شد و بدین ترتیب، این انتخابات در یکی از روزهای 19 تا 22 اسفند انجام می‌شود.

کفاشیان

پیش‌تر علی کفاشیان تاکید داشت که انتخابات فدراسیون فوتبال به سال آینده موکول شود و این اختلافی را بین رئیس فدراسیون و وزیر ورزش به‌وجود آورده بود. دیروز اما در جلسه فوق‌العاده مجمع فدراسیون که خبرنگاران بسیاری را به آکادمی انقلاب کشانده بود، جنگ قدرت میان کفاشیان- عباسی را وزیر ورزش پیروز شد. رئیس فدراسیون البته تاکید کرد که به احترام پیشنهاد وزیر ورزش، انتخابات فدراسیون پیش از شروع سال جدید برگزار خواهد شد.

علی کفاشیان گفت: «بحث نخستی که در این مجمع مطرح شد، درباره تاریخ برگزاری انتخابات بود. تاکید برخی از اعضای مجمع این بود که پس از مشخص شدن تکلیف تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی، انتخابات فدراسیون برگزار شود که این مسئله بدین معنا بود که انتخابات سال آینده برگزار شود اما وزیر ورزش تاکید داشت که انتخابات این طرف سال برگزار شود.»

علی کفاشیان در ادامه یادآور شد که هیچ‌گاه برای برگزاری انتخابات در سال 91 پافشاری نکرده است؛ مردی که 4 سال عهده‌دار مسند ریاست فدراسیون فوتبال است و مشخص نیست که سال آینده هم بتواند همچنان در جایگاه خود باقی بماند. او در ماه‌های گذشته بارها از حضورش در انتخابات فدراسیون سخن گفته بود ولی دیروز بعد از اتفاقات جلسه مجمع با تردید از این موضوع صحبت کرد. کفاشیان در پاسخ به این پرسش که آیا برای انتخابات نامزد می‌شود، عنوان کرد:

«در حال مطالعه هستم و تا چند روز آینده وضعیت مشخص می‌شود. هر زمان که اعلام کردند نامزدها برای انتخابات ثبت نام کنند وضعیت من نیز مشخص می‌شود.» او همچنین با اشاره به جلو افتادن زمان انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: «با این وضع اعلام کنید که هر کس می‌خواهد، برای ثبت نام بیاید چون شاید در این موضوع ما ذی‌نفع باشیم.»

19دی ماه دوره 4ساله هیأت‌رئیسه فدراسیون به پایان می‌رسد و آیا وزارت ورزش برای این فدراسیون سرپرست تعیین خواهد کرد؟ محمد عباسی در این رابطه گفت: «نه. بنا بر نظری که اعضای مجمع فدراسیون داشتند با توجه به اینکه زمان دقیق انتخابات ریاست فدراسیون تقریبا مشخص شد، رئیس و هیأت رئیسه فعلی فدراسیون فوتبال تا آن زمان موقتا عهده‌دار امور خواهند بود تا اینکه انتخابات برگزار شود و در نهایت رئیس هم انتخاب شود.»

اعتراض در مجمع

پس از آنکه وضعیت انتخابات ریاست فدراسیون مشخص شد و پیش از اینکه رای‌گیری مخفی برای اصلاح اساسنامه انجام شود، ناگهان وزیر ورزش و جوانان جلسه مجمع را ترک کرد. محمد عباسی که ظاهرا به خواسته خود در ابتدای جلسه رسیده بود، ترجیح داد میدان را برای علی کفاشیان خالی کند.

با توجه به اینکه اکثر اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال با طرح پیشنهاد تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال مخالفت کرده بودند، این پیشنهاد در مجمع دیروز طرح شد و در نهایت از 61 عضو حاضر در جلسه، 43نفر به تغییر اساسنامه رای دادند؛ تغییری که انتخاب نواب رئیس را بر عهده رئیس فدراسیون می‌گذارد، با این شرط که نواب رئیس پیشنهادی بتوانند رای مجمع را هم به دست بیاورند. از دیگر تغییراتی که اساسنامه پیشنهادی به‌خود خواهد دید، افزایش اختیارات فدراسیون فوتبال و تاکید بیشتر بر عدم‌دخالت سازمان‌های دولتی است که این مسئله به‌صورت بندی مجزا در اساسنامه پیشنهادی فدراسیون فوتبال تصویب خواهد شد.

بدین ترتیب، در ادامه جلسه همه چیز به سود کفاشیان پیش رفت تا این اتفاق اعتراض‌هایی را هم به همراه داشته باشد. علی عابدینی، مدیرعامل باشگاه داماش گیلان گفت: «عباسی به‌عنوان وزیر ورزش باید در این جلسه باشد، چون براساس قانون میزبان است اما براساس همان قانون هم ایشان حق رای ندارد. ما قبول داریم که ایشان رئیس مجمع فدراسیون است اما ریاست‌شان تشریفاتی است و امروز (دیروز) نقش رئیس تشریفاتی را داشت.» او اضافه کرد: «برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال باید ۴۳ نفر رای مثبت می‌دادند اما برای تصویب تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال باید ناظرین در جلسه حضور پیدا می‌کردند ولی ناظرین از جلسه بیرون رفتندو به همین دلیل می‌گویم این انتخابات باطل است.»

امیر عابدینی در جمع خبرنگاران همچنین در پاسخ به این سؤال که علی فتح‌الله‌زاده عنوان کرده انتخاب نایب رئیس اول فدراسیون به‌عهده خود رئیس باشد، گفت: «دست آقای فتح‌الله‌زاده درد نکند. متأسفانه ایشان با این حرکت هم کفاشیان را ابقا کرد و هم دو نایب رئیس او را.» البته کفاشیان درباره تغییرات اساسنامه معتقد است: «ما بنا داشتیم که با این تغییر اساسنامه رئیس بعدی فارغ از اینکه کدام آدم خوشبخت است، اختیارات بیشتری داشته باشد.»

نکته اینجاست که هوشنگ نصیرزاده، کارشناس حقوقی فوتبال نسبت به انتصابی بودن نواب رئیس در فدراسیون گفت: «برای اساسنامه فعلی زحمات زیادی کشیده شده اما من فکر می‌کنم فیفا نسبت به انتصابی بودن نواب رئیس در فدراسیون فوتبال ایران ایراد بگیرد، مگر آنکه نحوه نگارش اساسنامه تغییر کند.»

کد خبر 154925
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز