یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی به‌کارگیری کارآگاهان خصوصی را براساس قوانین قضائی کشور میسر ندانست.

سردار سید اصغر جعفری تصریح کرد: براساس قانون این افراد حق پیگیری و ورود به پرونده‌ها را ندارند اما در همین راستا، پلیس افتخاری متشکل از نیروهای مردمی، ساماندهی خواهد شد.

وی گفت: کارآگاه خصوصی رسمی در کشور ما وجود ندارد اما شنیده شده که افرادی جهت پیگیری برخی از وقایع که به نوعی به مسائل پلیس مربوط است، از برخی از افراد استفاده می‌کنند.

جعفری تصریح کرد: اما کارآگاه خصوصی به آن معنا که کار پی‌ جویی پرونده های جنایی را انجام دهند، وجود ندارد.

وی با اشاره به این که پلیس بکارگیری این گونه افراد را توصیه نمی‌کند، تصریح کرد: براساس آیین دادرسی کیفری ، پلیس ضابط قضایی محسوب می‌شود و این گونه افراد تحت هر عنوانی امکان ورود به پرونده‌های قضایی را ندارند. 

جعفری از راه اندازی پلیس افتخاری در اواخر سال به همین منظور خبر داد و در این خصوص اظهار داشت: پلیس افتخاری متشکل از نیروهای مردمی و به منظور یاری رساندن به پلیس در انجام ماموریت‌ها، به کارگیری و ساماندهی می‌شوند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا،‌ تشکیل پلیس افتخاری را در راستای جستجوی افراد فقدانی و مفقودین یادآور شد و تصریح کرد: برای جستجوی این گونه افراد به خصوص در نقاط وسیع و گسترده و در ساعات اولیه که در شهرهای کوچک با کمبود کارآگاهان روبرو هستیم، از تیم های مردمی استفاده خواهیم کرد.

وی همچنین کشف اجساد مجهول‌الهویه را در همین راستا یادآور شد و گفت: زمانی که احتمال وقوع جنایتی در منطقه ای وجود دارد و کارآگاهان منطقه را به درستی نمی‌شناسند، پلیس جهت کشف اجساد از پلیس افتخاری یاری می‌گیرد.

سردار جعفری، بررسی صحنه های جرم در مناطق وسیع به منظور یافتن آثار جرم را از دیگر اهداف تشکیل پلیس افتخاری برشمرد و تصریح کرد: پلیس‌های افتخاری پس از سازماندهی و فراگیری آموزش های لازم، کارت هایی نیز جهت شناسایی دریافت می کنند.

کد خبر 15492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز