محمدحسین عباسی: مهدی تاج در روزهای اول پس از قطعی شدن قرارداد کی‌روش در مصاحبه‌اش تاکید کرد که او یک مربی پروازی نیست و مسئولان فدراسیون بر سر اقامتش در ایران با او به توافق کامل رسیده‌اند اما این روزها و در شرایطی که لیگ...

سرمربی فوتبال - کی روش

طبیعی است برای سرمربیان خارجی تیم‌های مختلف فرصتی برای مرخصی و استراحت و بازگشت به کشور خودشان درنظر گرفته شود. بسیاری از این سرمربی‌ها خانواده را همراه خود به کشور محل کارشان نیاورده‌اند و هر چند وقت یک‌بار در بازگشت به کشورشان با خانواده دیدار می‌کنند‌.

این زمان معمولا در قرارداد نیز درج می‌شود و بر خلاف ایران در بسیاری از کشورها روی آن بسیار حساس هستند‌! مرخصی‌های کارلوس کی‌روش اگر چه در این روزها که لیگ برتر هم در جریان است کمی زیاد به نظر می‌رسد اما سخت است بتوان او را یک مربی پروازی دانست‌. به نظر می‌رسد هر کس دیگری هم جای او بود بودن در جزیره‌اش در موزامبیک را برای استراحت به بودن در تهران ترجیح می‌داد‌!

تمام مرخصی‌های کی‌روش

مهدی تاج در روزهای اول پس از قطعی شدن قرارداد کی‌روش در مصاحبه‌اش تاکید کرد که او یک مربی پروازی نیست و مسئولان فدراسیون بر سر اقامتش در ایران با او به توافق کامل رسیده‌اند اما این روزها و در شرایطی که لیگ با شرایط حساسی پیگیری می‌شود کی‌روش مشغول استراحت در جزیره‌اش در موزامبیک است‌! و البته دستیارانش به تماشای مسابقات لیگ می‌نشینند‌.

سرمربی پرتغالی تیم ملی ابتدا به مدت 15روز پس از بازی با مالدیو در مقدماتی انتخابی جام جهانی به مرخصی رفت سپس یک هفته‌ بعد از بازی با قطر در مرحله‌ گروهی را در استراحت سپری کرد و اکنون نیز در مرخصی 45روزه‌ بعد از بازی تیم ملی مقابل اندونزی به سر می‌برد‌. این مرخصی‌های زیاد کی‌روش احتمالا در قرارداد او نیز درج شده است. مرخصی‌هایی که حتی با وجود آن‌ها هم نمی‌توان کی‌روش را یک مربی پروازی دانست.

خودش نه اما چشم‌هایش هستند‌!

در شرایطی که لیگ برتر کشورمان در حال برگزاری است و کارلوس کی‌روش در استراحت به سر می‌برد 3دستیار او در ایران مشغول تماشای بازی‌های لیگ و زیر نظر گرفتن بازیکنان مد نظر کی‌روش هستند.

دن گاسپار، سیموئز و امید نمازی خوشبختانه بر خلاف دستیاران مربیان پیشیین تیم ملی تنها مربی فوتبال هستند و در کار نقل و انتقالات بازیکن فعالیتی ندارند‌! گفته می‌شود کی‌روش نگاه ویژه‌ای به تعدادی از بازیکنان دارد و آن‌ها بیشتر مورد تحلیل این 3 دستیار قرار می‌گیرند.

امپراتوریست‌!

سرمربی پیشین تیم ملی بی‌تردید رکورددار مرخصی در فوتبال ما محسوب می‌شود‌. افشین قطبی در یک شاهکار بی‌سابقه به مدت 2 روز در هفته تمرینات پرسپولیس در لیگ هشتم را تعطیل می‌کرد تا به دیدار بانو یوروم در دوبی بشتابد‌! جالبتر اینکه این موضوع در قرارداد او نیز درج شده بود و مدیران وقت پرسپولیس هم به طور کلی چشمشان را به روی این فاجعه بسته بودند‌.

افشین قطبی این روند را در زمان هدایت تیم ملی هم ادامه داد تا بیشتر به یک توریست شبیه باشد تا به یک مربی فوتبال‌! یکی از گستاخانه‌ترین اقدامات سرمربی فعلی شیمیزو اسپالس در زمان هدایت تیم ملی فوتبال ایران افزودن 2هفته به صورت سرخود به مرخصی یک هفته‌ای بود که مسئولین فدراسیون فوتبال برای رفتن به هلند به او داده بودند‌. قطبی 3هفته در هلند ماند و مثل همیشه با سری بالا به کشور بازگشت‌!

پرواز را به خاطر نسپار‌!

مهم‌ترین دلیل برهم خوردن مذاکرات بین فدراسیون فوتبال و خاویر کلمنته بحث مرخصی‌های او بود‌. سرمربی اسپانیایی خواستار درج بندی در قراردادش بود که به او اجازه می‌داد تنها در فاصله‌ کمی تا بازی‌های تیم ملی به ایران بیاید و پیش از آن در اسپانیا از طریق ماهواره و سی‌دی لیگ برتر کشورمان را تماشا کند.

مسئولان فدراسیون طبق دستوری که از مقامات وقت سازمان تربیت بدنی گرفته بودند مقابل شرایط این سرمربی کوتاه نیامدند تا اینگونه مذاکرات به بن‌بست بخورد‌. از انجا بود که واژه‌ مربی پروازی در فوتبال ایران باب شد‌. واژه‌ای که علی‌آبادی برای اولین بار در فوتبال از آن استفاده کرد‌.

شباهت‌های بنیادین دن‌فابیو و زبل‌خان‌!

هیچ بازی حساسی در لیگ جزیره نیست که بی‌حضور سرمربی تیم ملی انگلستان انجام شود‌. فابیو کاپلو در شرایطی هیچکدام از این مسابقات را از دست نمی‌دهد که در تعدادی از آن‌ها بازیکنان انگلیسی زیادی وجود ندارد. سرمربی ایتالیایی انگلیس طبق قراردادش تنها در مواقعی به مرخصی می‌رود که مسابقات لیگ برتر در جریان نباشد‌.

این مربی طبق برنامه‌ریزی هر هفته چند مسابقه از لیگ برتر را از نزدیک تماشا می‌کند‌. حتی بازی‌هایی که چندان حساس و مهم نباشند‌. گاهی رکورد زمانی او برای حضور در 2 بازی با فاصله‌ بسیار کم در نوع خود شگفت‌انگیز است و البته نباید فراموش کرد که این ماجرا تا حدود زیادی مرهون فاصله‌ کم شهرها و استادیوم‌های فوتبال انگلیس از یکدیگر است.

عمو گاس در مرخصی‌هایش هم کار می‌کند‌!

رفاقت بین رومن آبراموویچ مالک ثروتمند روس چلسی و گاس هیدینک یکی از مهم‌ترین عوامل پاسخ مثبت گاس هیدینک به روس‌ها برای هدایت تیم فوتبالشان بود‌. هیدینک با روسیه در جام ملت‌های اروپای 2008 خوش درخشید و شگفتی‌ساز شد اما رفاقت بین او و آبراموویچ سبب شد او در میانه‌ راه صعود به جام جهانی 2010 همزمان با روسیه هدایت چلسی را نیز بر عهده بگیرد‌! گاس هیدینک تنها چند روز قبل از مسابقات تیم ملی روسیه به این تیم ملحق می‌شد.

سرمربی موفق هلندی اگر چه تیم بحران زده‌ چلسی را به خوبی جمع کرد و در نهایت توانست آن را به قهرمانی جام حذفی انگلیس برساند اما در یک ناکامی بزرگ موفق به رساندن روسیه به جام جهانی 2010 نشد‌.

هواداران عصبانی روسیه مرخصی طولانی مدت گاس و پیوستنش به چلسی را عامل این ناکامی می‌دانستند‌. گاس البته بعدا در حالی که تنها سرمربی ترکیه بود و به طور همزمان سرمربی هیچ باشگاه دیگری نبود باز هم نتوانست به جام جهانی صعود کند.

خانواده‌دوستی وسط تترالوژی‌!

اوسط فصل گذشته و درست در میان تترالوژی بی‌سابقه و جاودانه‌ رئال مادرید و بارسلونا که طی آن 2تیم در 18 روز 4بار به مصاف یکدیگر رفتند ژوزه مورینیو دست به حرکت عجیبی زد‌.

سرمربی پرتغالی رئال مادرید بلافاصله پس از پیروزی در ال‌‌کلاسیکوی دوم که منجر به قهرمانی این تیم در جام حذفی شد تصمیم گرفت به جای شرکت در جشن قهرمانی این تیم در همان شب برای دیدار با خانواده‌اش راهی پرتغال شود‌. او در کم‌ترین زمان ممکن به اسپانیا برگشت‌! واضح است که مرخصی‌های مورینیو هم مثل کارهای دیگرش خاص و عجیب است‌!

به مرخصی بگو وقت تمرین است‌!

سرمربیان تیم‌های باشگاهی در فوتبال اروپا مجال چندانی برای مرخصی رفتن ندارند. به جز مقطعی در تابستان که هنوز فصل شروع نشده و البته تعطیلات سال نو در سایر روزهای سال سرمربیان اروپایی باید در کنار تیم باشند‌.

جالب این‌جاست که سرمربیان تیم‌های انگلیسی که تعداد زیادی از آنان را غیرانگلیسی‌ها تشکیل می‌دهند از همان فرصت رفتن به مرخصی در کریسمس هم برخوردار نیستند و باید تیم‌های‌شان را محیای مسابقات برفی اول ژانویه کنند. نفرات اول نیمکت‌های اروپایی در رده‌ باشگاهی موظفند در فیفا‌دی‌ها که بازی‌های باشگاهی تعطیل است هم کنار تیم‌های‌شان بمانند و با بازیکنان غیر‌ملی‌پوش تمرین کنند.

آنجا ایران نیست‌!

یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد بین سرمربیان خارجی تیم‌های ملی مختلف که معمولا محل چالش بین فدراسیون‌ها و سرمربی‌ها هم هست بند مربوط به مرخصی‌های این سرمربی‌ها‌ست‌.

معمولا همه‌ مدیران فدراسیون‌ها این سرمربیان را مجاب می‌کنند تا زمانی که لیگ فوتبال کشور در جریان است در آن کشور بمانند و تنها در شرایطی به مرخصی بروند که لیگ تعطیل باشد‌. سرمربیان تیم ملی مطرح به همراه دستیاران‌شان هر هفته چند بازی را از نزدیک می‌بینند و سایر دیدارها را هم روی لوح فشرده تماشا می‌کنند.

کی‌روش روی چه چیزهایی حساس است؟

خواسته‌های مربی خواستنی

حضور کی‌روش در ایران سبب شد تا فدراسیون مسائل حرفه‌ای را بهتر درک کند و خواسته‌هایش رئیس همیشه خندان و همکارانش را به دردسر هم بیندازد. نزدیک‌ترین عنصری که طی ماه‌های اخیر پس از حضور مرد پرتغالی در فوتبال ایران در کنار وی بود رئیس ‌روابط بین‌الملل، ‌عباس ترابیان بود.

ترابیان حالا هم که دیگر سرپرست نیست و گفته می‌شود با کی‌روش به مشکل خورده، هنوز هم به نوعی کار‌های مربوط به این پست را انجام می‌دهد‌. او می‌گوید: «حضور کی‌روش در فوتبال ایران هدیه‌ من به مردم بود و حالا که کارها روی روال افتاده نمی‌خواهم سرپرست تیم ملی باشم اما هنوز در کنارش هستم؛ همین امروز به او و دستیارانش گفتم بیایند جلسه.

در صورتی که هر کس جای کی‌روش بود می‌گفت تو چه کاره‌ای که جلسه می‌گذاری؟ اما آن‌ها آمدند.» از ترابیان بعد از صحبت‌های ابتدایی‌اش در مورد حساسیت‌های کی‌روش پرسیدیم که با خنده جواب داد: «همین که شما در مورد حساسیت‌هایش سوال می‌کنید نشان می‌دهد حتما آدم حساسی است.

کی‌روش فوق‌العاده‌‌صبور و با‌حوصله است و کوچک‌ترین موارد را به بحث می‌گذارد. این آدم طوری در این چند ماه رفتار کرده که خواسته‌هایش به صورت فرهنگ در فدراسیون پذیرفته شده است‌. به طور مثال حالا دیگر چوب‌لباسی بازیکنان هم در رختکن آماده است.»

آن‌طوری که ترابیان صحبت می‌کند این مربی پرتغالی همه را درگیر دیدگاه حرفه‌اش کرده به‌طوری که کوچک‌ترین فرد گروه هم احساس مسئولیت می‌کند. رفتار او باعث شده بدون من هم کار جلو برود و در واقع کی‌روش خودش سرپرست واقعی تیم ملی هم هست.

از ترابیان در مورد خواسته‌های شخصی کی‌روش می‌پرسیم که با مکثی جواب می‌دهد:«الان حضور ذهن ندارم اما او هم حاشیه‌های خاص خودش را دارد.‌ کی‌روش همه چیز را با هم می‌خواهد و این برای فدراسیون کمی دردسرساز شده، البته اشتباه از خودمان بود. به طور مثال سر گرفتن منزل مسکونی در همان ابتدای کار منزلی فوق‌ا‌لعاده در بهترین نقطه تهران را به کی‌روش نشان دادند اما توافق حاصل نشد‌ و بعد آمدند خانه‌های متوسطی نسبت به خانه او‌ل را نشانش دادند اما حالا او خانه‌ای می‌خواهد در همان حد.»

در خصوص سایر خواسته‌هایش ترابیان مثالی می‌زند: «مشکل ما این است که باید امکانات در حد رئال و منچستر برای او فراهم کنیم،وقتی ماشین می‌خواهد باید در شان سرمربی رئال تهیه شود یا اینکه راننده‌اش حتما زبان انگلیسی بلد باشد.» گویا بزرگ‌ترین دغه‌دغه فدراسیون عملکرد فنی کی‌روش نیست و تنها خواسته‌های این مربی پرتغالی است که فدراسیون را به دردسر انداخته است: «خیلی از موارد ریزی بودند که کی‌روش روی آن‌ها پا‌فشاری داشت که با خون و دل حلش کردیم و حالا معضل نداریم و تنها برخی موارد مانده که آن‌ها هم حل می‌شود.» ترابیان از کی‌روش نقل می‌کند: کی‌روش هم‌ مانند سایر مربیان حرفه‌ای با این روحیه ایرانی‌ها مشکل دارد و می‌گوید:«کارهایتان را انجام نمی‌دهید و فقط بلد هستید بگویید ان‌شاءا...»

در حالی که ترابیان سعی دارد خواسته‌هایی از کی‌روش را عنوان کند که قابل نوشتن است! می‌گوید:«مثلا روی سایز لباس خودش خیلی حساس است و حتما باید لباسی که برای او تهیه می‌شود «فیت» بدنش باشد چون خیلی به اندامش اهمیت می‌دهد و برای همین خیلی غذا نمی‌خورد.» برخلاف سایر مربیان خارجی که به ایران آمدند و عاشق کوبیده ایرانی شدند کی‌روش عاشق غذاهای تند است و همیشه فلفل در کنار غذایش وجود دارد.

یکی از موارد حساسی که سرمربی پرتغالی تیم ملی روی آن تاکید دارد پرداخت به موقع پاداش است اما در مورد رقم آن دخالتی ندارد: «فرمول خاصی با حضور بازیکنان برای پاداش تعیین کردیم.‌ رقم پاداش از زمان برانکو پایین‌تر است و بر اساس صعود مرحله به مرحله افزایش می‌یابد؛ وقتی بازی تمام می‌شود پاداش‌ها در داخل پاکت آماده تحویل به بازیکنان است و دیگر مثل سابق نیست که حواله بعد رادهیم.»

همشهری تماشاگر

کد خبر 154517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز