کارلوس کی‌روش دیروز برخلاف ماه‌های گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شد. او که معمولا با سایت فدراسیون فوتبال گفت‌وگو می‌کند، این بار با حضور در برنامه ورزش و مردم، صحبت‌های جدیدی را به زبان آورد.

کی روش

سرمربی پرتغالی تیم ملی با اینکه در صحبت‌های قبلی خود از اهمیت مقدماتی جام جهانی در خردادماه سال آینده گفته و مدام روی اجرا شدن برنامه‌های تیم ملی تاکید کرده بود، دیروز جام‌جهانی را یک‌ رؤیا و ماموریت خواند. او معتقد است که جام جهانی برای ایران تنها به مسئله «صعود» خلاصه نمی‌شود و پا را فراتر می‌گذارد و می‌گوید: «نباید صرف صعود به جام جهانی را اتمام کار بدانیم. اگر ما کوچک‌ترین شانسی برای خوب ظاهر شدن برابر برزیل یا هر تیم دیگری داشته باشیم، باید از اکنون رویش کار کنیم. اگر قرار باشد در جام جهانی برزیل زنگ تفریح دیگر تیم‌ها باشیم، مربیان زیادی هستند که می‌توانند این کار را انجام دهند و بازیکنان زیادی هم هستند که دوست دارند برای تفریح به برزیل سفر کنند.

در جام جهانی 2010 دومین بازی ما برابر کره‌شمالی بود که 7 بر صفر برابر این تیم پیروز شدیم. من در طول آن بازی بارها نیمکت کره را دیدم و به چهره سرمربی این تیم دقت کردم. به محض اینکه بازی تمام شد به سمت نیمکت حریف رفتم و مربی این تیم را در آغوش گرفتم، چون می‌دانستم که با این شکست غرور ملتی که پشت این تیم است، خدشه‌دار شده است. من نمی‌خواهم که در جام جهانی برزیل در کسوت سرمربی تیم ملی ایران، احساس مربی کره‌شمالی را تجربه کنم.»

ظاهرا این برای نخستین بار است که سرمربی تیم ملی تنها دغدغه صعود به جام جهانی را ندارد و در عین حال، اگر تیم ملی از مرحله مقدماتی جام جهانی نگذرد، نمی‌تواند مرحله نهایی این رویداد بزرگ را تجربه کند. به همین دلیل، کی‌روش تاکید می‌کند: «برخی افراد نمی‌دانند که قرار است صعود به جام جهانی صورت گیرد. آنها فکر می‌کنند که صعود به جام جهانی در سال 2014 رخ می‌دهد درحالی‌که این مسئله در بهار 2012 اتفاق خواهد افتاد.» در هفته‌های گذشته برخی مربیان لیگ برتر، از جمله پرویز مظلومی از برنامه‌ریزی سرمربی تیم ملی انتقاد کرده‌اند. سرمربی تیم ملی درباره صحبت‌های مظلومی می‌گوید: «اکنون زمانی نیست که بخواهم درباره این مسائل حرف بزنم. من به موقع در نشست‌های خبری در این‌باره حرف خواهم زد اما وقتی یک مربی حرفه‌ای حرفی را می‌زند باید مسئولیتش را بپذیرد.

مظلومی گفته است که من سرپرست را از چارت تیم ملی حذف کرده‌ام درحالی‌که او در اشتباه است و اصلا در این باره اطلاعات ندارد. او باید حواسش را درباره حرف‌هایی که درباره مربیان دیگر می‌زند بیشتر جمع کند. من آنقدر در تیم ملی اختیار ندارم که بخواهم سرپرست را تغییر دهم. رئیس فدراسیون فوتبال می‌تواند شهادت دهد که عباس ترابیان خودش استعفا کرد. نکته دیگر اینکه مظلومی گفته است همه مسئولیت تیم با من است و یک جمله از مورینیو نقل کرد.

او حالا می‌تواند یک جمله هم از من بشنود. وقتی تیم من می‌بازد، مطمئن باشد که من پدر هستم و مسئولیتش را بر عهده می‌گیرم.» کارلوس کی‌روش بعد از بازگشت از سفر و در روزهایی که اردوی تیم ملی تشکیل نشده، سعی می‌کند بازی‌های بیشتری از لیگ را در ورزشگاه‌ها ببیند. او حتی برای تماشای مسابقه ملوان و شاهین بوشهر به انزلی رفت و قرار است برای تماشای بازی استقلال و تراکتورسازی نیز به تبریز سفر کند. او می‌گوید: «کیفیت زمین‌ها در ایران بسیار پایین است و این مسئله سطح بازی‌ها را پایین می‌آورد. فوتبال ایران بازیکنان تکنیکی زیادی دارد که به‌عنوان مثال در تیم‌های ملوان یا حتی استقلال و پرسپولیس بازی می‌کنند اما نمی‌توانند در زمین‌های بد کاری از پیش ببرند.

ما اکنون نمی‌توانیم برنامه‌های تاکتیکی خود را به‌طور کامل در این زمین‌ها اجرا کنیم. سؤال من این است که چه دلیلی دارد که باشگاه‌های ایرانی یک بازیکن برزیلی را به استخدام درمی‌آورند درحالی‌که این بازیکن نمی‌تواند در زمین‌های بد بازی کند؟ به عقیده من، باشگاه‌ها باید نیمی از پولی را که می‌خواهند صرف خرید بازیکن کنند، برای ایجاد استانداردها و بالا بردن کیفیت زمین‌ها خرج کنند.»او قرار بود تیم‌های پایه ایران را هم زیرنظر بگیرد که چنین اتفاقی رخ نداد و کی‌روش معتقد است: «من خوشحال هم می‌شوم که این کار را انجام دهم اما نمی‌توانم قبول کنم که از نامم سوءاستفاده شود.»

کد خبر 158439
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز