همشهری آنلاین: عضو هیئت رئیسه مجلس هشتم اعلام کرد: طرح سئوال از رئیس‌جمهوری امروز (سه‌شنبه ۲۹ آذرماه) به هیئت رئیسه مجلس تحویل شد و هیئت رئیسه آن را به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داد.

حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با  خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد: پس از پیگیری‌های نمایندگان امضاکننده طرح سئوال از رئیس‌جمهوری، با امضای ۷۹ نماینده به هیئت رئیسه تقدیم شد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی افزود: هیئت رئیسه پس از دریافت سئوال رئیس‌جمهوری آن را به کمیسیون‌های تخصصی اصل ۹۰، فرهنگی، عمران، اقتصادی، اممنیت ملی، برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ارجاع کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی در صورتی یک چهارم نمایندگان بخواهند در باره یکی از وظایف رئیس‌جمهوری سئوال کنند، باید سئوال خود را به شکل روشن و مختصر امضا و به رئیس مجلس تقدیم کنند؛ رئیس مجلس هم موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع می‌کند.

سبحانی‌نیا با بیان این که طبق ماده ۱۹۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهوری باید نماینده خود را به کمیسیون‌های تخصصی بفرستد تا به سئوال‌های نمایندگان پاسخ دهد، ادامه داد: نشست‌های تخصصی با حضور منتخب نمایندگان سئوال‌کننده و نماینده رئیس‌جمهوری تشکیل می‌شود و نماینده رئیس‌جمهوری توضیحات خود را ارائه می‌کند.

وی توضیح داد: پس از یک هفته، چنانچه نمایندگان امضاکننده طرح سئوال از رئیس‌جمهوری که حداقل یک چهارم تعداد نمایندگان مجلس هستند، از سئوال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در نخستین نشست علنی سئوال نمایندگان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهوری ارسال کند.

این عضو هیئت رئیسه مجلس هشتم، با استناد به ماده ۱۹۷ آیین‌نامه داخلی مجلس، یادآور شد: رئیس‌جمهوری باید در مدت یک‌ماه در صحن علنی مجلس حاضر شود و به سئوال نمایندگان پاسخ دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، به نظر می رسد علت ارائه طرح سوال از رئیس جمهور توسط تعدادی از نمایندگان مجلس به عدم توجه احمدی نژاد به درخواستهای مکرر مجلس مبنی بر ارائه لایحه بودجه سال 91 درمهلت مقرر مربوط می شود. مجلسیان که برای شرکت در انتخابات مجلس نهم  باید برنامه های خود را هر چه زودتر آغاز کنند بارها به دولت تذکر دادند تا با دادن لایحه بودجه به مجلس این فرصت را فراهم آورد که نمایندگان پیش از زمان برگزاری انتخابات بتوانند با تصویب لایحه بودجه به حوزه های انتخابیه خود بروند. تاکنون دولت و بویژه شخص رئیس جمهور هیچ واکنشی به این درخواستهای روزانه مجلسیان توجهی نکرده است شاید ارائه طرح سوال بتواند وی را ناچار به ارائه لایجه بودجه کند.

 

کد خبر 154410
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز