همشهری آنلاین: آمریکا به خبر فوت کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی واکنش محتاطانه‌ای نشان داد، به طوری که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور ابراز امیدواری کرد روابط واشنگتن و پیونگ‌یانگ بهبود یابد.

خبرگزاری سوییس گزارش داد، کلینتون پس از ملاقاتی که با کوئیچیرو گمبا، همتای ژاپنی خود داشت، دوشنبه شب (به وقت محلی) در واشنگتن اعلام کرد نگران اوضاع مردم کره شمالی است. ژاپن و آمریکا علاقمند به وضعیتی مسالمت‌آمیز و باثبات در کره شمالی هستند.

هر دو وزیر از کره شمالی خواستند گام‌های جدی برای اعلام آمادگی به منظور خلع سلاح اتمی بردارد. آمریکا و ژاپن عضو گروه مذاکرات شش جانبه با کره شمالی درباره این موضوع هستند.

علاوه بر این دو کشور، دو کره، روسیه و چین هم دیگر طرف‌های مذاکرات شش جانبه هستند که از سال 2008 تاکنون در بن‌بست است.

ابراز نگرانی ژاپن
باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا و یوشیهیکو نودا، نخست وزیر ژاپن هم به بررسی اوضاع در آسیا پس از مرگ کیم جونگ ایل پرداختند. بنا به خبری که خبرگزاری ژاپنی کیودو منتشر کرد، جزییات بیشتری از این مذاکرات که روز سه‌شنبه صورت گرفت، علنی نشده است.

ژاپن بلافاصله پس از اعلام مرگ کیم، جلسه شورای امنیت ملی خود را برگزار کرد. نودا روز دوشنبه از وزارت دفاع و دیگر مسئولان دولت خود خواست همه تحولات را زیر نظر بگیرند.

عزای ملی در کوبا
در همین حال، پس از مرگ رهبر کره شمالی، کوبا سه روز عزای عمومی اعلام کرد. در ساختمان‌های دولتی و تاسیسات نظامی این کشور، پرچم کوبا به دستور رییس دولت این کشور به حالت نیمه افراشته درآمده‌اند. عزای ملی در کوبا از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود.

کد خبر 154393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز