گروه بین‌الملل: رسانه‌های دولتی کره‌شمالی روز گذشته خبر مرگ کیم جونگ ایل، رهبر کره‌شمالی را به‌علت حمله قلبی در سن ۶۹سالگی اعلام کردند تا قدرت در این کشور پس از ۱۷ سال حکومت وی به نسل سوم خاندان کیم برسد.

کره شمالی

همزمان با این خبر اعلام شد کره شمالی چند موشک کوتاه‌برد آزمایش کرده است.مجری تلویزیون دولتی کره‌شمالی روز گذشته اعلام کرد که رهبر این کشور به‌دلیل فشار‌های جسمی و ذهنی بر اثر فعالیت و کار زیاد درگذشته است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش داده است که مرگ کیم جونگ ایل در قطار و هنگام سفر او به خارج از پیونگ‌یانگ - پایتخت کره‌شمالی- بر اثر انفارکتوس و به‌دنبال آن حمله قلبی اتفاق افتاده است. کیم جونگ ایل در سال ۲۰۰۸ هم دچار سکته قلبی شده و مدتی از نظرها دور بود.

به گزارش منابع خبری، کیم جونگ ایل، فرزند کیم ایل سونگ ساعت ۲۱:۳۰ روز شنبه درگذشته و به همین خاطر از ۱۷ تا ۲۹ دسامبر در این کشور عزای عمومی اعلام شده است. خبرگزاری کره‌شمالی اعلام کرده است که مراسم تشییع جنازه رهبر کره‌شمالی در ۲۸ دسامبر برگزار خواهد شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که به‌دنبال مرگ کیم جونگ ایل، فروشگاه‌ها و ادارات در این کشور تعطیل شده و پرچم‌ها به حالت نیمه افراشته درآمده است. همچنین تصاویری که تلویزیون دولتی چین(CCTV) پخش کرد مردم کره‌شمالی را در حال گریه کردن و سوگواری در خیابان‌ها از جمله در پایتخت این کشور نشان می‌دهد. کیم جونگ ایل پس از درگذشت پدرش، کیم ایل سونگ، نخستین و آخرین رئیس‌جمهور حکومت کمونیستی کره‌شمالی، در راس حکومت این کشور قرار گرفت. کیم ایل سونگ عنوان رئیس‌جمهور دمکراتیک خلق کره را داشت اما پس از درگذشت او، این عنوان به فرد دیگری داده نشد.

جانشینی وارث کبیر

رسانه‌های دولتی کره‌شمالی روز گذشته ساعاتی پس از اعلام خبر مرگ کیم جونگ ایل از آغاز حکومت کیم جونگ اون، پسر رهبر سابق، با لقب «وارث کبیر» خبر دادند. کیم جونگ اون سومین نسل از خاندان کیم است که در نظام کمونیستی کره‌شمالی به رهبری می‌رسد و قدرت را در اختیار می‌گیرد. رسانه‌های کره‌جنوبی 2سال پیش شایعه انتخاب کوچک‌ترین پسر رهبر کره‌شمالی را به‌عنوان جانشین وی منتشر کرده بودند. گفته می‌شود کیم جونگ ایل به 2 پسر بزرگ‌تر خود اعتماد لازم را برای اعطای قدرت نداشت. از مدت‌ها پیش شایعات مختلفی درباره وخامت حال کیم جونگ ایل منتشر شده بود و به همین خاطر بسیاری، تحولات در این کشور را برای حدس زدن جانشین وی پیگیری می‌کردند. در اطلاعیه‌ای که در مورد جانشینی کیم جونگ ایل از تلویزیون دولتی کره‌شمالی خوانده شد، اعلام شد که «مهار ارابه انقلاب عظیم کره را اینک کیم جونگ اون در دست دارد که وارث کبیر مرام خوداتکایی کشور و رهبر حزب، ارتش و خلق ماست.»

سال گذشته کیم جونگ ایل به کوچک‌ترین فرزند خود درجه ژنرالی ارتش خلق کره را داد. پس از آن پست‌های معاون رئیس کمیسیون مرکزی ارتش در حزب حاکم و عضویت کمیته مرکزی این کمیسیون به وی اعطا شد. در پاییز سال گذشته، کیم جونگ اون همراه با پدرش در مراسم شصت و پنجمین سالگرد تاسیس حزب کارگران کره‌شمالی شرکت کرد و این مسئله به‌عنوان تاییدی بر انتخاب او به جانشینی رهبر وقت کره‌شمالی تلقی شد.

بیم‌ها و امیدهای انتقال قدرت

مرگ کیم جونگ ایل پس از ۱۷ سال حکومت نگرانی‌های زیادی را درباره بی‌ثباتی در شبه جزیره کره به‌وجود آورده است. اکنون جوانی ۲۸ ساله قدرت را در این کشور به دست گرفته است که تجربه چندانی ندارد. برخی اعتقاد دارند که در چنین شرایطی مشخص نیست که چه افراد و نهادهایی می‌توانند با نفوذ بر وی قدرت واقعی را در این کشور با توانایی هسته‌ای، در اختیار بگیرند. کیم جونگ ایل از سوی کشورهای غربی به‌عنوان عامل اصلی توسعه‌ توانایی هسته‌ای کره‌شمالی معرفی می‌شود.

نقش خواهر و شوهر خواهرکیم

خواهر ۶۴ ساله کیم‌جونگ ایل رهبر کره‌شمالی و همسر او نقش مهمی در ساختار سیاسی و حکومت این کشور دارند. آنها که اکنون عمه و شوهر عمه رهبر جدید هستند در سال‌های اخیر نقش پررنگی در انتخاب جانشین رهبر و آماده کردن او برای رهبری داشتند. شوهر خواهر کیم‌جونگ ایل از ژنرال‌های مهم ارتش است. گفته می‌شود که خواهر بزرگ کیم جونگ ایل و همسرش که معاون رئیس کمیسیون دفاع ملی کره است احتمالا به‌عنوان محافظان از کیم جونگ اون تا زمان تثبیت در قدرت فعالیت کنند. در یکی دو سال اخیر که رهبر کره‌شمالی بیمار بوده، خواهر و شوهر خواهر او اداره امور را در دست داشته‌اند.

رهبر جدید کره‌شمالی

کره‌شمالی را بسیاری مرموزترین کشور جهان می‌دانند؛ همان‌طور که از زندگی کیم جونگ ایل اطلاعات کمی در دسترس بود جزئیات زیادی هم درباره جانشین وی در دسترس رسانه‌ها نیست. گفته می‌شود کیم جونگ اون در سال ۱۹۸۳ یا ۱۹۸۴ از آخرین همسر کیم جونگ ایل به نام کو یانگ هی، به دنیا آمده است و سومین و کوچک‌ترین پسر رهبر سابق کره‌شمالی به حساب می‌آید. ظاهرا کیم جونگ اون جوان در اواخر دهه ۱۹۹۰ برای فراگیری زبان انگلیسی با نام مستعار برای مدتی کوتاه در مدرسه‌ای در سوئیس به تحصیل پرداخته است.

واکنش‌های بین‌المللی

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در پی مرگ رهبر کره‌شمالی، باراک‌اوباما با رهبران کره‌جنوبی و ژاپن تماس گرفته‌است. در این بیانیه همچنین آمده‌است که واشنگتن به تلاش برای تامین صلح و امنیت متحدانش در این منطقه متعهد است. ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس هم این رویداد را نقطه عطفی در تاریخ کره‌شمالی خواند.کره‌جنوبی دیروز وضعیت هشدار و آماده‌باش در کشور اعلام کرده و رئیس‌جمهور این کشور در سخنانی از مردمش خواست که آرام باشند و منتظر تحولات بعدی بمانند. وزارت خارجه چین اعلام کرده که از این خبر حیرت کرده‌است. دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور روسیه از مرگ رهبر کره‌شمالی ابراز تأسف کرد.

کد خبر 154327
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز