مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

گروه شهری: حجم بالای عملکرد شهرداری تهران درحوزه فضای سبز دستاورد ارزنده و ماندگاری است که نمی‌توان با ادعاهای غیرمستند آن را مخدوش یا بی‌اعتبار کرد.

فضای سبز

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در مصاحبه با همشهری با اشاره به اظهارات اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به ضعیف خواندن اقدامات شهرداری تهران در توسعه فضای سبز گفت: آقای محمدی‌زاده که مسئولیت حفظ محیط‌زیست را برعهده دارد در برابر 36 هزار هکتار توسعه و نگهداری جنگل حاشیه شهر که توسط شهرداری تهران انجام شده چه میزان از اراضی پیرامون شهری را درختکاری کرده است؟

مختاری ضمن تاکید بر کارنامه پربار 2دهه گذشته شهرداری تهران در زمینه توسعه و بهسازی شهر تهران گفت: یکی از دلایل اصلی انتخاب اخیر شهرتهران به‌عنوان شهر برتر در بین کلانشهرهای دنیا(مترو پلیس) جاذبه‌های فضای سبز کمربند سبز و پارک‌های شهری تهران بوده است. وی ادامه داد: سازمان فائو با اعزام نماینده‌ای به تهران پس از بررسی وضعیت جنگلکاری و توسعه فضای سبز شهر تهران در اجلاس خود به اتفاق 71کشور شرکت‌کننده شهرداری تهران را شایسته انتخاب به‌عنوان مرکز آموزش جنگلکاری در کشور دانست.

وی همچنین اظهار داشت: تنها در 6 سال گذشته شهرداری تهران با احداث 572 پارک و 12هزار مترمربع جنگلکاری موفق به افزایش 4.5 درصدی سرانه فضای سبز شده به‌گونه‌ای که هم‌اکنون میانگین سرانه فضای سبز به13.3 متر مربع رسیده است.
به عبارت دیگر براساس گفته‌های مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز در دوره مدیریت آقای قالیباف تعداد پارک‌ها 46‌درصد، مساحت جنگلکاری‌ها 50 درصد و سرانه فضای سبز 51 درصد رشد داشته است.

وی از ساخت 1800 پارک محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در شهر تهران سخن گفت و افزود: شهرداری تهران علاوه بر این، باغات قدیمی تهران نظیر باغ مستوفی‌الممالک، باغ ملک و900هکتار باغات کن را با میلیارد‌ها تومان اعتبار تملک کرده و راسا بدون کمک دولت و ارگان‌های مسئول 36 هزار هکتار فضای سبز را ایجاد کرده است به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 91 سرانه فضای سبز را به 15 متر که حداقل سرانه استاندارد فضای سبز است برسانیم. مختاری همچنین پیش‌بینی کرد تا پایان اسفند ماه امسال حدود 3هزار اصله چنار در سراسر خیابان ولیعصر با محیط بن بالا و کیفیت خوب واکاری شود.

به گفته مختاری، شهرداری تهران به‌ویژه در 6 سال اخیر با رویکرد تخصصی‌تر به مقوله فضای سبز علاوه بر افزایش کمی به کیفیت و تنوع فضای سبز نیز توجه کرده است. مختاری گفت: ضمن تایید آلودگی‌های فزاینده زیست‌محیطی در شهر تهران اما سرزنش‌کردن شهرداری تهران و بی‌مقدار نشان دادن خدماتش در توسعه مترو، تجهیز و گسترش ناوگان حمل ونقل و ترافیک، احداث و تکمیل شبکه بزرگراهی و توسعه فضای سبز که اغلب بسیار فراتر از وظایف شهرداری تهران نیز هست بی‌انصافی است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرتهران تاکید کرد که بنا ندارم وارد بحث نقد عملکرد سازمان محیط‌زیست شوم ولی می‌خواهم توصیه کنم که آقای محمدی‌زاده به‌عنوان مسئول حفظ محیط‌زیست مدیریت مناطق چهارگانه حفاظت محیط‌زیست را دریابد که به اعتراف کارشناسان زبده محیط‌زیست کشور در معرض مخاطره جدی قرار دارد و یا پارک ملی سرخه‌حصار و پارک پردیسان که از نظر ساخت‌وساز در وضعیت نامناسبی قرار دارند.مختاری از اصحاب رسانه خواست تا برای تفرج هم که شده سری به تنها پارک در اختیار سازمان محیط‌زیست در تهران یعنی پردیسان بزنند و وضعیت آن را با بوستان‌های تحت مدیریت شهرداری قیاس کنند.

کد خبر 154207
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز