هنوز امواج رسانه‌ای سرنگون شدن هواپیمای جاسوسی آمریکا در ایران کاهش نیافته که ایالات متحده باید پاسخگوی اقدامات جاسوسی یکی از مأمورین سیای دستگیر شده خود در ایران باشد.

محمد کوثری

آسوشیتدپرس در نکته‌ای مهم در گزارش هفته پیش خود، اقدام ایران در توقیف هواپیمای جاسوسی آمریکا را چیزی بیش از یک کودتای اطلاعاتی و پیروزی تبلیغاتی برای ایران دانسته بود و از دست دادن این هواپیما برای آمریکا‌ به منزله افشای ابعاد جدیدی از گسترش عملیات‌های مخفی آمریکا بر ضد‌برنامه‌های هسته‌ای ایران ارزیابی کرده بود. در این ارتباط با محمد کوثری،
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • وزارت اطلاعات در حالی خبر بازداشت یک جاسوس سیا در کشور را منتشر کرده که اوایل همین ماه نیز 15 متهم به جاسوسی در کشور دستگیر شدند که کیفرخواست آنها صادر شده است. اوایل آذرماه نیز پهپاد جاسوسی آمریکا در کشور سرنگون شد. افزایش حجم چنین خبرهایی در کشور نشانه چیست؟

ببینید. بالاخره آمریکایی‌ها به‌خصوص در مدت زمانی که سفارت انگلیس در کشور تعطیل شد، به تکاپو افتادند تا بتوانند اطلاعات و اخباری را که نیاز دارند، توسط افراد خودشان جمع‌آوری کنند. لذا هوشیاری سربازان گمنام و بسیجیان ما باعث شد تا اینها یکی پس از دیگری شناسایی بشوند و در نهایت به دام بیفتند و اخبار آن به اطلاع مردم برسد. بنابراین اینها به‌دنبال جمع‌آوری اخبار و اطلاعات در کشور ما هستند.

  • این جاسوسی‌ها ابعاد نظامی، امنیتی و هسته‌ای نیز دارند؟

بله. غربی‌ها هم به‌دنبال این هستند که مسائل هسته‌ای ما را به‌صورت مستمر دنبال کنند و اطلاعات آن را بیرون بیاورند و هم می‌خواهند در جهت ناامنی در کشور راهکارهایی به عاملین و سردمداران اصلی خودشان یاد بدهند. این مسئله اثر اساسی در شیوع احساس ناامنی در کشور دارد و این یکی از اهداف غربی‌هاست. در نهایت می‌توان گفت که غربی‌ها به‌دنبال کسب اخبار و اطلاعات در همه زمینه‌های مورد اشاره هستند، ولی هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(عج) باعث شد تا اهداف آنها برملا شود.

  • این جاسوسی‌ها در کنار مسئله تحریم‌ها نشان‌دهنده ضعف غرب نیست؟

همین‌طور است. بالاخره غربی‌ها در ابعاد گوناگون علیه ایران اقدام می‌کنند. این ابعاد همگی با یکدیگر مرتبط هستند ولی با هوشیاری دستگاه اطلاعات، بسیجیان و مهم‌تر از همه مردم است که این اقدامات همچنان که تاکنون یکی‌پس از دیگری خنثی شده‌اند، از این به بعد نیز در نطفه خفه می‌شود.

کد خبر 154102
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز