همشهری آنلاین: بزرگترین موزه خصوصی خاورمیانه با مدیریت یک مجموعه‌دار ایرانی در شهر دوبی راه‌اندازی شد تا آثار هنرمندان ایران و جهان درمعرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، این موزه به مساحت 800 متر مربع و با مدیریت یک مجموعه‌دار ایرانی به نام رامین صلصالی در اولین نمایشگاه خود، آثار دیده نشده رضا درخشانی، امیرحسین زنجانی، فیلیپ مولر، ماکس شلف افتتاح شد.

در این موزه که در منطقه الغوز دوبی افتتاح شده؛ همچنین آثار هنرمندانی چون سارا رهبر، رامین حائری‌زاده، احمد امین‌نظر، آندره بوتذر، فرزان ساجدی، آمارتی گلدینگ و جاناتان مسه را تا ماه مارس 2012 درمعرض دید همگان قرار می‌گیرد.

ازجمله ویژگی‌های این موزه در آن است که عمده آثار به نمایش گذاشته شده تا به حال در جایی دیده نشده است.

از همه مهم‌تر آنکه این آثار تنها برای بازدید منتقدان، مجموعه‌داران و دوستداران هنر درمعرض نمایش قرار گرفته‌اند.

به گفته رامین صلصالی(موسس این موزه)؛ هیچ یک از این آثار برای فروش عرضه نشده و صلصالی موزه خود را به عنوان اولین مرکز در جهان هنر معرفی می‌کند که مجموعه‌داران می‌توانند از طریق رفت و آمد به آن مشاوره دریافت کنند و نیز به واسطه این موزه در ارتباط با گالری‌ها و هنرمندان قرار گیرند.

این مجموعه‌دار درباره رویکرد خود در تاسیس این موزه می‌گوید: ما بر آن هستیم تا اطلاعات مفیدی به مجموعه‌داران و علاقمندان هنر بدهیم به خصوص کسانی را که در پی تاسیس موزه هستند؛ یاری خواهیم رساند.

مشاوره‌های ما شامل مواردی چون نحوه نورپردازی در یک فضای نمایشگاهی، تهویه هوا در موزه و چگونگی نگهداری آثار است.

صلصالی روی سادگی کار خود تاکید می‌کند و اینکه به مجموعه‌داران نشان دهد موزه‌داری چگونه می‌تواند ساده و زیبا باشد.

او در قدم اول سراغ آثار دیده نشده چند هنرمند ایرانی و اروپایی رفته ازجمله عکس دیده نشده از ماکس شلر را به نمایش گذاشته، همچنین او منظره‌ای از رضا درخشانی را عرضه کرده درکنار آن بیننده را به تماشای اثری بدون عنوان از امیرحسین زنجانی دعوت می‌کند و نیز اثری با عنوان "دری به سوی بهشت و دوزخ" از فیلیپ مولر.

برخی آثاری که او در قدم اول به نمایش گذشته، از مجموعه‌داران انتخاب شده و برخی نیز از هنرمندان گرفته شده‌اند.

صلصای متولد تهران است و در آلمان تحصیلات خود را به پایان رسانده که از بیست سالگی به جمع‌آوری آثار هنری اشتغال داشته درحال حاضر او صاحب 500 اثر هنری است که نیمی از آنها متعلق به هنرمندان ایرانی است.

آنتونیا کارور، مدیر آرت دوبی، پروژه صلصالی را یک حرکت بی‌سابقه توصیف می‌کند و می‌گوید: موزه صلصالی به نظر می‌آید در پی آن است که هر آنچه دارد را بین تماشاگران بین‌المللی و محلی تقسیم کند، مجموعه آقای صلصالی محل تلاقی مجموعه‌داران وهنرمندان باشد.

دوبی به چنین فضایی برای ارائه آثار معاصر نیاز داشت.

رامین صلصالی در افتتاحیه موزه خود اعلام کرده که درصدد راه‌اندازی یک موزه خواهر و مشابه در برلین آلمان برای نمایش آثار هنرمندان خاورمیانه در اروپاست.

 

 

کد خبر 154056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز