گروه سیاسی: هزینه میلیاردی پروژه‌ای که منجر به تولید RQ-170 پهپاد جاسوسی آمریکا شد می‌تواند انگیزه‌ای برای درخواست رئیس‌جمهور این کشور از ایران برای بازگرداندنش باشد اما انگیزه اصلی کاخ سفید از طرح این درخواست قطعا واهمه آنها از رمزگشایی این پهپاد است.

هواپیما بدونه سر نشین

پرویز سروری رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون امنیت ملی مجلس یکشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم گفت که شکستن رمز این هواپیما به نتایجی رسیده و در مرحله نهایی خود قرار دارد.

او در این گفت‌وگو افزود: زمان مشخصی نمی‌توان برای آن اعلام کرد ولی می‌توان گفته که پیشرفت خوبی در رمز گشایی این پهپاد صورت گرفته است.

این موضوع که ایران چگونه و از چه طریقی می‌تواند از اطلاعات نهفته در دل این پهپاد میلیاردی استفاده کند حالا به گمانه اصلی رسانه‌ها و موضوع میزگردهای رسانه‌ای تبدیل شده است و ساده‌ترین تحلیل در همین رسانه‌ها سپردن این پهپاد به روسیه و چین است.

از همین رو هم بود که رسانه‌های غرب سفر اخیر سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان به مسکو را به موضوع پهپاد جاسوسی آمریکا گره زدند؛ هر چند که رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی چنین ارتباطی در این سفر را کاملا تکذیب کرد.

این موضوع حالا در رسانه‌ها مطرح می‌شود که ایران چگونه می‌تواند از این پهپاد رمز گشایی کند. نیک براون سردبیر نشریه دفاعی جینز به تحلیل این موضوع پرداخته است.

او گفته است نخستین کاری که ایران می‌تواند روی این هواپیما انجام دهد تست این هواپیما در اتاق پژواک است تا به اطلاعاتی که در شکستن مقاطع راداری این هواپیما اهمیت دارد دست پیدا کند.

او در عین حال گفته است نمی‌داند دقیقا این هواپیما چه ابزارهای ارزشمندی دارد و به بی‌بی‌سی گفته است به احتمال زیاد حسگرهای هوشمند و چشم‌های الکترونیک و سیستم راداری این هواپیما ارزشمندترین ابزارهای آن هستند که ایران می‌تواند تکنولوژی آن را رمز گشایی کند.

براون در این گفت‌وگو درباره برجستگی‌هایی که بر دو بال هواپیمای RQ-170 وجود دارد گفته است این هواپیما سلاح حمل نمی‌کند بلکه از طریق برجستگی‌هایش اطلاعات کسب شده را به مرکز کنترل خود برمی‌گرداند. او گفته است ایران کارشناسانی‌ با توانایی فوق‌العاده دارد که بدون نیاز به کمک‌های بیرونی می‌تواند پیچیدگی‌های این هواپیما را رمزگشایی کند.

23 آذر مایک‌راجرز رئیس کمیسیون ‌اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا ادعا کرد که این هواپیما به دلیل اختلال فنی فرود اجباری کرده است اما در عین حال نتوانست نگرانی خود را از اینکه ایرانی‌ها این پهپاد را رمزگشایی کنند پنهان کند و گفت: ممکن است ایران به اسرار پنتاگون دسترسی پیدا کند.

خودزنی آمریکایی

بعد از تمام ضدتبلیغاتی که آمریکا درباره این هواپیما ساخت و به نتیجه نرسید، حالا ایالات متحده در سناریویی جدید خواسته نشان دهد که این هواپیماها دچار نقصی است که می‌تواند منجر به سقوط آنها در هر جایی از دنیا شود.

آسوشیتدپرس گزارشی از سقوط یک فروند پهپاد آمریکا در کنیا نوشته است اما یک مقام آگاه نظامی با اشاره به انتشار خبر سقوط یک فروند پهپاد آمریکایی در کنیا گفت: این خبر را نخستین بار خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس منتشر کرد و به سرعت توسط سایر رسانه‌های غربی پوشش داده شد.

این در حالی است که خبر شکار پهپاد آمریکایی توسط نیروهای دفاعی ایران تا زمانی که فیلم آن از تلویزیون ما منتشر شد، در سانسور مطلق بود و رسانه‌های غربی اشاره چندانی به آن نمی‌کردند.

او به فارس گفت: اصولا کشور آفریقایی کنیا هدف مهمی در دایره عملیات جاسوسی و نظامی آمریکا به شمار نمی‌آید که محل تردد پرنده‌های فوق مدرن جاسوسی آمریکا باشد.

وی افزود: انتشار ناشیانه خبر سقوط پهپاد آمریکایی بر‌خلاف عرف رایج رسانه‌ای، پوشش وسیع این خبر توسط رسانه‌های غربی و به‌ویژه محل ادعایی سقوط آن، که یک کشور پرت و ضعیف آفریقایی است، تردیدی باقی نمی‌گذارد که انتشار وسیع این خبر یک عملیات روانی برای تحت الشعاع قرار دادن شکار پهپاد فوق مدرن آمریکایی از سوی نیروهای دفاعی ایران است.

عملیات ادامه دارد

لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری فاکس نیوز اعلام کرد که با وجود ازدست دادن یکی از پهپادهای با ارزش و پیچیده آمریکا در خاک ایران، فعالیت مخفیانه هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بر فراز مرزهای افغانستان و ایران ادامه خواهد داشت. وزیر دفاع آمریکا بدون اظهارنظر مستقیم درباره نوع فعالیت پهپاد RQ-170 در ایران، ادامه داد: ارتش آمریکا هیچ برنامه‌ای برای متوقف کردن عملیات‌های هواپیماهای بدون سرنشین خود در خارج از مرزهای غربی افغانستان ندارد.

ادامه واکنش‌ها به هواپیمای جاسوسی

بعد از واکنش صریح وزیر دفاع و دستگاه دیپلماسی کشورمان به درخواست باراک اوباما، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا نیز به این درخواست واکنش نشان داده است. او با اشاره به درخواست اوباما رئیس‌جمهور آمریکا برای بازپس‌گیری هواپیمای جاسوسی RQ-170 گفت:‌ وقاحت هم حدی دارد و کشوری که به حریم ما تجاوز کرده و کارش بیشتر جنگ جاسوسی است در حال حاضر توقع هم دارد که هواپیما سالم باز پس داده شود و ما خیلی متأسفیم که اینها احساس قلدر مآبی و قدرتمندی می‌کنند و هر کاری را در هر گوشه‌ای از دنیا دارند انجام می‌دهند و بعد هم اینچنین توقعاتی دارند و این کار آنها جرم آشکار بین‌المللی به شمار می‌رود و ما حق هر گونه برخورد را براساس موازین قانونی با این حرکت آنها خواهیم داشت لذا باید بازپس‌گیری هواپیما را از فکر خود بیرون کنند. باراک اوباما در نشستی خبری با نوری مالکی نخست‌وزیر عراق گفته بود که از ایران درخواست کرده که پهپاد جاسوسی آمریکا را به این کشور برگرداند.

کد خبر 153875
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز