ترجمه - امید جعفرنژاد: جهان و به‌ویژه کشورهای عرب خاورمیانه با دقت به نتایج رای‌گیری در مصر که پرجمعیت‌ترین و تأثیرگذارترین کشور عرب به حساب می‌آید، چشم دوخته‌اند و آن را از نزدیک دنبال می‌کنند.

روزنامه های عرب زبان

بخش‌هایی از نوشته‌های مطبوعات عربی درباره این انتخابات را مرور می‌کنیم. «محمد امین» خبرنگار روزنامه «المصری الیوم» بزرگ‌ترین روزنامه مستقل مصر، با دیدگاهی مثبت در مورد انتخابات پارلمانی این کشور نوشت:
تصویر بامداد دوشنبه که مصادف با نخستین روز از آغاز انتخابات پارلمانی مصر بود تصویری روشن و درخشان را در ذهن مردم تداعی می‌کند. نیروهای امنیتی مصر همه جا حضور داشتند و وظیفه آنها تأمین امنیت انتخابات بود.
نیروهای ارتش در هر مرکز رای‌گیری مستقر بودند و مسئولیت حفاظت و نظارت بر آنها را بر عهده داشتند.

«سامی البحیری» یکی از تبعیدیان مصری در روزنامه «ایلاف» آنلاین در مقاله‌ای از شهروندانش می‌خواهد که این فرصت را از دست ندهند. وی در این باره می‌نویسد:
من از تمام مصری‌هایی که این مقاله را می‌خوانند می‌خواهم که پای صندوق‌های رأی بروند و در این انتخابات شرکت کنند. اگر میزان حضور مصری‌ها در این رای‌گیری بالا باشد، آنها می‌توانند مردم جهان را متعجب کنند و ناامیدی‌ها را از بین ببرند اما اگر اکثر مردم در خانه‌هایشان بمانند، اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند و باید تاوان آن را هم بپردازند. شعار کسانی که در میدان «تحریر» قاهره تحصن کرده‌اند به مردم مصر این است: «تا هر وقت که می‌خواهید در خانه‌هایتان بنشینید اما وقتی که انتخابات شروع شد پای صندوق‌های رأی بروید و وظیفه انتخاباتی خود را انجام دهید. به هیچ کسی اجازه ندهید که انقلاب 25 ژانویه را از شما بدزدد».

«وائل حمدی» در روزنامه «تحریر» که یکی از روزنامه‌های جدید پوپولیستی مصر است به این موضوع اعتراف می‌کند که مصر هنوز هم با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند اما از هم‌میهنانش می‌خواهد که در انتخابات شرکت کنند و آرای‌شان را به صندوق‌ها بریزند. «علی ابراهیم» در روزنامه عربستانی «الشرق الاوسط» که در لندن منتشر می‌شود، درباره انتخابات پارلمانی مصر می‌نویسد:برای نیروهای سیاسی‌ای که در احزاب و ائتلاف‌های گوناگون مشغول به فعالیت هستند، مهم‌ترین موضوع این است که بفهمند مصری‌ها منفعل نیستند. آنها آماده شرکت در انتخابات پارلمانی هستند.

بنابراین نقش مردم مصر این است که به‌صورت عملی و سیاسی با رأی‌دهندگان تعامل داشته باشند و این رابطه نباید به‌صورت جزئی و فقط به‌صورت شعاری باشد. اگر همه چیز به‌خوبی پیش برود، این آخرین انتخابات مصر نخواهد بود. برای کسانی که باور نمی‌کنند در این انتخابات به چه دستاوردهای مهمی رسیده‌اند، فرصت‌های دیگری هم در آینده به‌وجود خواهد آمد.«زاید بهاء‌الدین» در مقاله‌‌اش در روزنامه «الشروق» که یکی از روزنامه‌های مستقل مصری است، می‌نویسد: مصری‌ها در انتخاباتی شرکت نکردند که جایگزینی برای تحصن‌ها و تظاهرات صلح‌آمیز باشد، آنها به خاطر این در انتخابات شرکت کردند که می‌خواستند آرای خودشان را به صندوق بیندازند و با هر وسیله‌ای که در اختیار داشتند در شکل‌گیری آینده مصر مشارکت کنند.

«جهاد الخازن» در روزنامه «الحیات» که متعلق به عربستان سعودی است در این باره می‌نویسد: مصر مادر جهان است و این کشور در حقیقت مادر دنیای من است. من همیشه فکر می‌کردم تا زمانی که مصر خودش را اصلاح نکند، جهان عرب در امور این کشور دخالتی نخواهد کرد. مردم مصر می‌خواهند که در کشورشان یک حکومت خوب روی کار بیاید که در آن ثبات و امنیت، بهبود شرایط اقتصادی و اتحاد سیاسی وجود داشته باشد. تنها در این صورت است که کشورهای دیگر عربی می‌توانند مصر را به‌عنوان یک دولت دمکراتیک و مردم‌سالار قبول داشته باشند و از آن پیروی کنند.

کد خبر 153479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز