همشهری آنلاین: محققان امریکایی دریافتند: مغز افرادی که می‌توانند وقایع زندگی را با جزییات به خاطر بیاورند، دارای بخش توسعه یافته‌ای است که با اختلال روان رنجوری وسواس فکری عملی پیوند دارد

حافظه

پژوهشگران این یافته را در نشست سالیانه انجمن علوم اعصاب در امریکا مطرح کردند.

در دنیای واقعی کسانی را دیده‌ایم که می‌توانند هر روز زندگی خود را با جزییات به یاد آورند. «ابر یادآوران» در بخش‌های خاصی از مغز خود دارای انباشت بیشتری هستند که احتمالا به آنها این قابلیت فوق‌العاده را می‌دهد تا بتوانند مطالب جزئی از دهه‌ها قبل را به خاطر بیاورند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در بررسی‌های خود دریافتند: یک ناحیه از مغز که در چنین یادآوری‌های غیر قابل باوری دخالت دارد، ناحیه‌ای است که در اختلال روان‌رنجوری وسواس فکری عملی (OCD) انگشت اتهام به سوی آن نشانه رفته و بیانگر این است که امکان دارد این اختلال و حافظه برتر دارای ساختار مشترکی در مغز باشند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آئورورا لپورت، نویسنده گزارش این مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا در اروین اظهار کرد: نگرش به حافظه از جنبه کاستی آن به ما دیدگاه‌های بسیاری در مورد حافظه داد. اکنون نگاه کردن به حافظه از دیدگاه برتری آن ابزار تازه‌ای در اختیار ما می‌گذارد. این ممکن است یافته‌ها و قابلیت‌های ما را در درک وقایع، گسترش دهد.

لاری کهیل، عصب شناس دانشگاه کالیفرنیا در «ایروین» و همکارانش در سال 2006، گزارشی در مورد یک زن منتشر کردند که می‌توانست جزییات وقایع زندگی خود را به یاد بیاورد. پس از آن، کهیل و همکارانش با افراد زیادی مواجه شدند که ادعا می‌کردند دارای حافظه فوق العاده‌ای هستند. پس از بررسی و حذف مدعیان دروغین توسط وی و همکارانش، در نهایت 11 نفر باقی ماندند که حافظه آنها از زندگینامه شخصی‌شان امتیازهایی فراتر از معمول داشت.

این افراد می‌توانستند بی هیچ تلاشی به یاد بیاورند که برای نمونه در تاریخ دوم نوامبر 1989 چه کاری انجام ‌می‌داده‌اند و حتی بگویند که آن روز، چه روزی از ایام هفته بوده است.

کد خبر 153358
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز