همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان استرالیایی با تائید ارتباط میان گازهای گلخانه‌ای و گرمای جهانی، نشان دادند که فرایند انجماد قطب جنوب از زمانی آغاز شد که تمرکز دی اکسید کربن در اتمسفر زمین 40 درصد کاهش یافت

قطب جنوب

محققان مرکز تحقیقات تغییرات آب و هوایی دانشگاه نیو ولز جنوبی در سیدنی نشان دادند که تمرکز دی اکسید کربن در اتمسفر قبل و در طول تشکیل یخ‌های قطب جنوب، در حدود 34 میلیون سال قبل به میزان 40 درصد کاهش یافت. این کشف می‌تواند تاثیر بالای گازهای گلخانه‌ای بر روی تغییرات اقلیمی در سطح جهانی را تائید کند.

مطالعات پیشین فرضیه‌ای را مطرح می‌کرد که برپایه آن افزایش دی اکسید کربن اتمسفر بالای اقیانوس منجمد جنوبی در طول تحول اقلیمی میان دوره‌های ائوین و اولیگوسن زمانی آغاز شد که یخ‌های قطب جنوب شروع به شکل گیری کردند.

اکنون این تحقیقات که‌ در قالب مقاله‌ای با عنوان "نقش دی اکسید کربن در مدت شکل گیری یخ‌های قطب جنوب" منتشر شده است، نشان می‌دهد که جریانهای اقیانوسی و دمای هوا در اقیانوس منجمد جنوبی فرایند کاملا متفاوتی داشته‌اند.‌

به گزارش خبرگزاری مهر، ماهیت جریان‌های اقیانوسی برای محاسبه سطح دی اکسید کربن اتمسفر نقش مهمی ایفا می‌کنند به طوری که برای محاسبه سطح دی اکسید کربن اتمسفر، جلبک‌هایی را اندازه گیری می‌کنند که از میلیون‌ها سال قبل در عمق اقیانوس رسوب کرده‌اند.

درحقیقت، جریان توده‌های آب در اقیانوس منجمد جنوبی به دلیل اثر تغییرات دما بر روی‌جلبک‌ها تغییر می‌کند و موجب کاهش حضور مواد غذایی می‌شود. کم شدن مواد غذایی نیز بر روی تمرکز دی اکسید کربن در اتمسفر تاثیر مستقیم دارد.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "تحقیقات ما نشان می‌دهد که جریان‌های اعماق اقیانوس در پایان دوره ائوسن به دلیل موقعیت و شکل توده‌های قاره‌ای بسیار متفاوت از امروز بوده است. مطالعات پیشین تنها برپایه محاسبه تقاوت‌های دما بود و تغییرات جریان‌های اقیانوسی را در نظر نمی‌گرفت. به همین دلیل خطاهای سیستماتیک بسیاری در مورد اندازه‌گیری سطح دی اکسید کربن انجام می‌شد و افزایش سطح این گاز را در اتمسفر نشان می‌داد. این درحالی است که ما در محاسبات خود با در نظر گرفتن جریان‌های اقیانوسی کاهش چشمگیر دی اکسید کربن را مشاهده کردیم."

اطلاعات این دانشمندان نشان می‌دهد که در یک دوره حدود 3 میلیون سال میان ائوسن و اولیگوسن سطح دی اکسید کربن اتمسفر به میزان 40 درصد کاهش یافت و این مسئله منجر به سرمای جهانی و در نتیجه تشکیل یخ‌های قطب جنوب شد.

کد خبر 153137
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز