سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در روسیه با اعتراض گروهی از احزاب این کشور همراه شد که حزب حاکم روسیه واحد را به تقلب در این انتخابات متهم می‌کنند.

روسیه

به گزارش خبرگزاری رویترز، مسکو طی چند روز گذشته صحنه اعتراض چندهزار نفری مردم به روند شمارش آرای انتخابات و صف‌آرایی نیروهای امنیتی و پلیس مقابل آنها بود. این اعتراض‌ها از روز دوشنبه و ساعتی بعد از اعلام نتایج انتخابات شروع شد و دیروز گسترش یافت. تا‌کنون بیش از 500 معترض دستگیر شده‌اند اما وزارت کشور روسیه اعلام کرده‌است که با افزایش تعداد نیروهای امنیتی در خیابان‌ها، امنیت معترضان را تامین می‌کند.

عصر دیروز همچنین گروهی از طرفداران پوتین در میدان سرخ مسکو تجمع کردند و به نفع او و حزب حاکم شعار دادند. حزب حاکم روسیه در حالی از سوی احزاب مخالف و عمدتا از سوی حزب کمونیست به تقلب در شمارش آرا متهم شده که براساس نتایج اعلام شده، شمار کرسی‌های این حزب در پارلمان روسیه نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته‌است. در این انتخابات حزب روسیه واحد پوتین و مدودف، از 450 کرسی پارلمان تنها 238 کرسی را به دست آوردند.

این در حالی است که در انتخابات سال 2007، 315 کرسی داشتند. به این ترتیب این حزب 77 کرسی خود را در پارلمان از دست داده‌است و اگرچه نزدیک به نیمی از آرای انتخابات را به دست آورده و حزب اول و پیروز انتخابات است اما با نوعی شکست تلویحی روبه‌رو شده‌است. این موضوع در سخنان پوتین و مدودف نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور روسیه بعد از اعلام نتایج انتخابات بازتاب یافت. آنها گفتند که درصدد اعمال تغییرات مورد توجه رای‌دهندگان برخواهند آمد.

جدای از اعتراض‌های داخلی مردم و احزاب مخالف و موضعگیری‌های بین‌المللی علیه روند انتخابات روسیه، نتیجه این انتخابات برای پوتین بدترین خبری است که این روزها و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توانست وجود داشته‌باشد. انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه که پوتین خود را در آن نامزد کرده‌ است، 3ماه دیگر برگزار می‌شود. انتخابات پارلمانی اخیر محکی بود برای سنجش و پیش‌بینی میزان رای پوتین در انتخابات 3ماه دیگر. علاوه بر رئیس هیات ناظران اروپایی انتخابات روسیه، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا هم در سخنانی اتهام تقلب در انتخابات این کشور را برجسته کرد و خواستار تحقیق در این مورد شد.

کد خبر 153096
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز