شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۱
۰ نفر

معمولا برای انتقال انرژی برق در سطح گسترده از روش‌های گوناگونی استفاده می‌شود.

کابل

احداث شبکه‌های زمینی کابلی، یکی از این روش‌هاست که ضمن جاگیری کم، از ایمنی بهتری نسبت به سایر شیوه‌های کابل‌کشی برخوردار است اما به شرطی که تمام موارد ایمنی در این نوع کابل‌کشی به دقت رعایت شود. تازه در کنار رعایت این نکات، ماموران و کارشناسان اداره برق باید هر از چند گاه سری به آن بزنند تا از ایمنی و سالم بودن سیم‌ها و کابل‌ها اطمینان به‌دست آورند. سرکشی بموقع و وارسی دقیق از کابل‌کشی‌ها باید به‌طور مرتب صورت گیرد، نه آنکه آنها به امان خدا رها شوند! آنچه در عکس می‌بینید، حکایت از یک کابل‌کشی غیراستاندارد و نامناسب دارد.

این عکس که از کف خیابان آزادی، ابتدای خیابان آذربایجان گرفته شده است، رویش سیم برق را از زمین نشان می‌دهد؛ رویشی که جز برق‌گرفتگی و آسیب‌های جانی برای شهروندان، میوه دیگری ندارد! متأسفانه کم نبوده و نیستند از این دست کابل‌کشی‌های ناایمنی که افراد زیادی را به کام مرگ فرستاده‌اند.

این مسئله در مکان‌های پر رفت‌وآمدی مانند همین عکس، می‌تواند فاجعه بیشتری به بار آورد. در حالی که کارشناسان می‌گویند در شبکه‌های زمینی کابل‌کشی، باید گودالی به عمق 70سانتی‌متر کند و کابل را درون گودال و در خاک نرم به ارتفاع 20سانتی‌متر قرار داد و روی آن را با آجر (و روی آجر) خاک معمولی پوشاند.

این عمل سبب می‌شود که بر اثر فرسایش خاک یا انجام هر نوع کنده‌کاری دیگری، کابل‌ها در سطح زمین قرار نگیرند و همچنین صدمه‌ای به آنها وارد نشود. تردیدی نیست که از روز اول این کابل در چنین فاصله‌ای از سطح زمین کار گذاشته نشده بود؛ بلکه به احتمال زیاد، رعایت نکردن نکات ایمنی هنگام کار گذاشتن کابل و از همه مهم‌تر، عدم‌سرکشی بموقع ماموران اداره برق از آن، به ایجاد معضل یاد شده دامن زده است.

کابل

اینجا گربه کاشته‌اند؟!

«دیدی» هنرپیشه معروف آلمانی، در یکی از فیلم‌هایش، نقش ماموری را بازی می‌کند که برای انجام کاری به آفریقا می‌رود. یکی از صحنه‌های فیلم او را نشان می‌دهد که برای کاری از ماشین پیاده می‌شود اما یکباره با دیدن تعداد زیادی شیر- در فاصله کمی از خودش- که زیر سایه درختی استراحت می‌کنند، از ترس خشکش می‌زند و با گفتن این جمله که اینجا شیر کاشته‌اند! فوری داخل ماشین می‌پرد. حالا راستش ما هم با دیدن این همه گربه یکجا - در این عکسی که آقای حجت نیک سیرت فرستاده، از سر تعجب یاد آن جمله دیدی افتادیم.

شما چه فکر می‌کنید، جمع‌شدن این همه گربه در اینجا برای چیست؟ از طرز راحت خوابیدن گربه‌ها می‌توان حدس زد که همه‌شان سیرند و دغدغه پیدا کردن غذا ندارند. نمی‌دانیم، شاید هم کسی که آنها را در اینجا گرد آورده است، می‌خواسته این ولگردهای کوچه و خیابان را پناه دهد و از آوارگی نجات‌شان دهد.

غذا و پناه دادن به حیوانات و پرندگان کار نیکویی است که در فرهنگ دینی و ملی ما بر آن تأکید زیادی شده است، اما امروزه وجود زیاد گربه‌های ولگرد یکی از معضلات شهری بوده و به لحاظ بهداشتی مشکلاتی را ایجاد کرده است، از جمله گربه‌ها با پراکندن زباله در گذرگاه‌ها، کوچه و خیابان‌ها باعث نازیبایی سطح شهر و‌آلودگی می‌شوند.

با توجه به احتمال انتقال بیماری‌هایی از طریق حیواناتی مثل گربه و سگ به انسان، به جای اینکه شهروندان هرگونه اقدامی در این جهت بکنند، بهتر است اجازه دهند این حیوانات توسط سازمان‌های مسئول شهری و دفاع از حقوق حیوانات، جمع‌آوری و در مکان‌‌های ویژه حفاظتی ساماندهی شده یا در طبیعت رها شوند. از یاد نبریم که در بیشتر مواقع خود ما از طریق قرار دادن زباله‌ها در فضای آزاد و باز گذاشتن در زباله‌دان‌ها، به تکثیر این حیوانات در شهر کمک می‌رسانیم.

کد خبر 152937
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز