گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: «هوشمند‌سازی مدارس» راه جدید برای دریافت پول در مدارس دولتی عادی است، هرچند وزیر آموزش و پرورش مانند گذشته دریافت پول در مدارس دولتی برای مواردی مانند قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن را رد می‌کند.

 وزیر آموزش و پرورش وعده داده تا در 3 سال آینده همه مدارس کشور به مدارس هوشمند تبدیل شوند و برای این کار امسال 2میلیارد تومان به آموزش و پرورش استان‌ها اختصاص داده است.
البته حمید‌رضا حاجی‌بابایی این اعتبارات را از محل سرانه دانش‌آموزان پرداخت کرده و به‌دلیل واریز نشدن سرانه به حساب مدارس دولتی مدیران مجبور شده‌اند دست به دامان پدران و مادران دانش‌آموزان شوند.

تحمیل هزینه هوشمند‌سازی

با توجه به اراده وزارت آموزش و پرورش برای هوشمند‌سازی مدارس به هر قیمتی و موج ایجاد شده برای هوشمند‌سازی سریع مدارس و از طرفی کمبود منابع مالی باز هم مدیران دست یاری به سوی خانواده‌های دانش‌آموزان دراز کرده‌اند.مدیران برای هوشمند‌سازی مدارس تحت مدیریت چاره‌ای جز دریافت پول از مردم ندارند و البته مسئولی هم به موضوع دریافت پول در مدارس دولتی عادی توجهی نمی‌کند و طوری القا می‌کنند که مردم پول را به‌صورت «کمک داوطلبانه» یا «همیاری» و با رغبت و اختیار خود می‌پردازند و اجباری وجود ندارد.

مردم؛‌ توان مالی نداریم

دریافت پول برای هوشمند‌سازی مدارس با وجود تکذیب آن از سوی وزیر آموزش و پرورش آغاز شده است. مادر یک دانش‌آموز کرجی در این باره به همشهری گفت: مدرسه راهنمایی ...کرج مبلغ 90 هزار تومان برای هوشمند‌سازی مدرسه از هر دانش‌آموز دریافت می‌کند. پول آب، برق و گاز را هم ما باید پرداخت کنیم، ‌خب کجای این مدرسه دولتی است. مادر 2 دانش‌آموز تهرانی نیز اظهار کرد: ‌مدرسه... در منطقه 7 تهران اعلام کرده هر دانش‌آموز باید مبلغ 60 هزار تومان برای هوشمند‌سازی مدرسه و خرید ملزوماتی مانند کامپیوتر و ویدئوپروژکتور پرداخت کند.

تکذیب وزیر

وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته درباره دریافت هزینه هوشمندسازی مدارس از سوی مدیران برخی از مدارس گفت: قرار بود برای هوشمندسازی مدارس در کل کشور، 2 میلیارد تومان از طریق وزارتخانه به استان‌ها کمک شود که در همین هفته به حساب هر استان 500 میلیون واریز شد.حاجی بابایی با اشاره به مصوبه دولت اظهار کرد: براساس این مصوبه در هر استان، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی که مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری هستند، باید حداقل یک مدرسه را هوشمندسازی و متصل به اینترانت کنند. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز موظف است که در هر شهر و استانی مدارس را هوشمندشده تحویل دهد. وی تاکید کرد: چیزی تحت عنوان پرداخت هزینه هوشمندسازی مدارس از سوی والدین دانش‌آموزان نداریم، ممکن است برخی از والدین تمایل به کمک داشته باشند اما اجباری نیست.

حاجی بابایی تصریح کرد: مردم براساس قانون برنامه پنجم، ماده 16 قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون شوراهای آموزش و پرورش و قانون مصوب مجلس مبنی بر اینکه هنگام ثبت‌نام در مدارس نباید از اولیای دانش‌آموزان پول دریافت شود اما در مواقع دیگر مانند فوق برنامه‌ها، کمک‌های داوطلبانه اشکال ندارد.به هر روی پدران و مادران دانش‌آموزان به همشهری اعلام کردند که مدیران مدارس دولتی آنها را مجبور به پرداخت پول برای هوشمند‌سازی می‌کنند و به‌صورت داوطلبانه و همیاری هم نیست.

کد خبر 152786
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز