گروه اجتماعی: معاون وزیر آموزش و پرورش با عقب نشینی از سخنان قبلی خود اعلام کرد:

«وزارت آموزش و پرورش هیچ برنامه و سیاستی برای نصب دوربین‌های مداربسته در مدارس ندارد.»فاطمه قربان پیش‌تر در توجیه نصب دوربین در کلاس‌ها گفته بود: یکی از اهداف هوشمند‌سازی مدارس، ارتباط دو‌جانبه والدین با کلاس‌های درس دانش‌آموزان است و پس از هوشمند‌سازی مدارس این امکان فراهم خواهد شد تا اولیا از طریق فضای مجازی با دانش‌آموزان ارتباط داشته و آموزش‌های درون کلاس را رصد کنند. پس از انتشار این خبر در یکی از خبرگزاری‌ها همشهری به بررسی ابعاد این امر پرداخت و نوشت که این کار مغایر مصوبه شورای‌عالی آموزش ‌و پرورش و خلاف قانون است.

دیروز مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در این باره نوشت: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه دوربین‌های مداربسته در مدارس نصب خواهد شد را تکذیب کرد.ورود دوربین به مدارس طی 2 سال اخیر موافقان و مخالفان بسیاری داشت و نهایتا منجر به مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش شد. براساس مصوبه شورای‌عالی آموزش ‌و پرورش، مدیران مدارس حق نصب دوربین در راهروها و مکان‌های پرخطر را دارند و نمی‌توانند از آن در کلاس درس استفاده کنند.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری درباره اینکه آیا شورای‌عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای درباره نصب دوربین مداربسته در کلاس‌های درس دارد تصریح کرد: شورا هیچ مصوبه‌ای در باره مجاز بودن نصب دوربین مداربسته در کلاس‌های درس ندارد. مهدی نوید ‌ادهم گفت: موضوع نصب دوربین در کلاس چند سال پیش نیز مطرح شد که با مخالفت جدی روبه‌رو شد.

البته بسیاری از مسئولان و کارشناسان امر تعلیم و تربیت مخالفت خود را با نصب دوربین مداربسته در کلاس‌های درس به‌صراحت اعلام کرده‌اند. وزیر آموزش و پرورش سال گذشته در واکنش به نصب دوربین در کلاس‌های درس اعلام کرده بود نصب دوربین‌های مداربسته در مدارس فقط برای حفاظت ساختمان‌ها و تجهیزات است و ربطی به داخل کلاس‌ها و فعالیت دانش‌آموزان ندارد. زکریا یازرلو، معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش پیش از این و در سمت مدیر‌کل آموزش‌وپرورش شهر تهران در این‌باره گفته بود: محدودیت ما در نصب دوربین فقط درون کلاس‌های درس است و در کلاس‌های غیردرسی نصب دوربین کاملا آزاد است.

ایجاد فضای ناامن

بهروز فتحی، کارشناس آموزش و پرورش در این باره گفت: اگر دوربین‌ مداربسته در کلاس‌های درس نصب شود، دانش‌آموزان و معلمان در کلاس، خود واقعی‌شان نیستند و فضای کلاس مصنوعی خواهد شد. وی افزود: دوربین مداربسته مخل کلاس است و معلم و شاگرد احساس ناامنی می‌کنند و به این فکر می‌کنند که کسی آنها را دائما کنترل می‌کند.

فتحی با بیان اینکه استفاده از دوربین‌های مداربسته به‌ویژه در مدارس دخترانه، مغایر با اصل طرح شاداب‌سازی‌ مدارس است، اظهار کرد: براساس طرح شاداب‌سازی‌ مدارس، دختران باید آزاد و بدون حجاب روسری در مدرسه حضور داشته باشند و بتوانند راحت در راهروها و حیاط مدرسه رفت‌وآمد کنند.

وی این پرسش‌ها را مطرح کرد که با وجود این دوربین‌ها چگونه می‌توان مدارس دخترانه را شاداب‌سازی‌ کرد؟ و چگونه می‌توان به دانش‌آموزان و پدران و مادران آنها اطمینان داد که تصاویر ضبط‌شده موجود در رایانه مسئولان مدرسه به‌صورت تصادفی در اختیار افراد ناباب نیفتد و از آنها استفاده نادرستی نشود؟

کد خبر 153298
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز