گروه بین‌الملل- عبدالله آلبوغبیش: مردم مصر در دومین روز از برگزاری انتخابات پارلمانی، به پای صندوق‌های رأی رفتند.

 دکتر محمد البلتاجی

 آمار نشان می‌دهد که میزان مشارکت مردم بسیار بالا و چشمگیر بوده‌است. این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که همه نظرسنجی‌ها از پیروزی بزرگ حزب اخوان‌المسلمین و حضور اکثریت آنها در پارلمان حکایت دارد. در این باره با دکتر محمد البلتاجی دبیرکل حزب آزادی و عدالت در قاهره که حزب سیاسی شکل گرفته از درون اخوان‌المسلمین است گفت‌وگو کرده‌ایم. او عضو سابق مجلس نمایندگان مصر به نمایندگی از اخوان المسلمین است.

  • انتخابات پارلمانی مصر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انتخاباتی که مصر طی 2روز گذشته شاهد آن بود، دستاورد عظیم دمکراتیکی است که نشانگر تشنگی ملت مصر به انتخاب آزادانه کاندیداهای انتخاباتی است؛ مسئله‌ای که طی 06 سال گذشته سابقه نداشته است. حوزه‌های انتخاباتی طی این دو روز شاهد صف‌های طولانی رأی دهندگان از پیر و جوان، مرد و زن و حتی افراد مسن و بیمار در گوشه و کنار کشور بوده که همگی به پای صندوق‌های رأی آمدند. ملت مصر برای نخستین بار شاهد انتخابات آزادی است که در آن نه بازداشتی دیده می‌شود و نه تقلبی و نه حمله و محاصره به حوزه‌های انتخاباتی و نه سرکوب مردم از سوی افراد قانون‌گریز. شهروند مصری مطمئن است که رأی‌‌اش به همان جایی فرستاده می‌شود که خود انتظار دارد؛ از این رو، با شیفتگی خاصی به انتخابات روی می‌آورد. طبعا در این بین، اشتباهات و خطاهای اجرایی هم دیده می‌شود و این امری طبیعی است؛ چرا که ملت مصر برای نخستین بار روند انتخاباتی درستی را تجربه می‌کند. اساسا همین نظارت مردمی که در حضور گسترده مردم نمودیافت، خود می‌تواند ارزیابی‌کننده روند برگزاری انتخابات باشد.

  • پیش‌بینی شما از نتایج انتخابات پارلمانی چیست و به‌نظر شما حزب آزادی و عدالت خواهد توانست اکثریت مورد نظر را کسب کند؟

پیروز این انتخابات بی‌هیچ مبالغه و اغراقی، ملت مصر و کشور مصر است؛ چرا که برای نخستین بار انتخابات آزاد و سالم با حضور گسترده مردم در کشور برگزار می‌شود و در درجه بعد، مصر و ملت مصر خرسندند که این انتخابات سالم برگزار شد و در این بین مهم نیست که چه کسی در آن پیروز شود و چه گروه و حزبی بازنده باشد. امیدواریم که این انتخابات با همان روند سالم آن به پایان برسد با اجماعی ملی که نتایج آن رضایت همگان را جلب کند و پارلمانی را تشکیل دهد که بتواند تمامی مسئولیت‌های مرحله آتی را به انجام رساند؛ قطع نظر از اینکه کدام حزب یا گروه سیاسی اکثریت پارلمانی را به دست آورد.

  • آیا اخوان المسلمین با دیگر گروه‌های سیاسی مصری هماهنگی‌هایی دارد و آیا نشست‌های متوالی با این گروه‌ها برگزار می‌کند یا خیر؟

حزب آزادی و عدالت در این مرحله انتخاباتی با احزاب و گروه‌های ملی متعددی ائتلاف کرده که برخی اسلامی، برخی لیبرال و شماری دیگر چپگرا هستند؛ نظیر حزب الوسط الجدید، حزب الحضاره، حزب الکرامه، حزب کارگر و حزب اصلاح و نهضت و کوشیده‌ایم تا در مرحله کنونی توافق و اجماعی ملی ایجاد کنیم اما توافق و اجماعی که هماهنگ و یکپارچه باشد و بتواند موفقیت‌هایی را کسب کند و اکثریت پارلمانی را به دست آورد تا شرایط موفقیت پارلمانی را هم محقق سازد. شاید این رمز موفقیت ما باشد. ما در تعامل با شورای نظامی هم هر جا که لازم بود به اجماع می‌رسیدیم و کوتاه می‌آمدیم اما در مواردی هم مقاومت کردیم. ما می‌کوشیم تا این توافق پایدار بماند و اینکه ائتلاف ایجاد شده بتواند در مرحله کنونی مسئولیت‌ها و وظایف خویش را با موفقیت به انجام برساند.

کد خبر 152601
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز