همشهری آنلاین: نخستین انتخابات پارلمانی مصر پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک که هفتم آذر آغاز شد با استقبال گسترده مردم این کشور روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار فارس در قاهره، انتخابات پارلمانی مصر با بازگشایی درهای مراکز انتخاباتی به روی مردم آغاز شد.

گزارش‌های خبری از قاهره و دیگر شهرهای مصر حاکی است که صف‌های طولانی در برخی مراکز رای‌گیری به چشم می‌خورد که نشان‌دهنده استقبال گسترده مردم است.

قرار است مرحله اول از فرایند سه مرحله‌ای انتخابات مصر که 40 میلیون رأی‌دهنده از کل 82 میلیون جمعیت این کشور حق شرکت در آن را دارند، روز های دوشنبه و سه شنبه به انجام برسد.

این اولین انتخابات پارلمانی بعد از سقوط حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر در 11 فوریه گذشته (22 بهمن سال گذشته) است.

در این انتخابات مردم باید 498 نماینده پارلمان این کشور را انتخاب کند، این در حالی است که محمد حسین طنطاوی رئیس شورای نظامی مصر نیز 10 نفر دیگر از نمایندگان را انتخاب خواهد کرد.

براساس نظر سنجی صورت گرفته توسط دانشگاه علوم و تکنولوژی "الرای" مصر، جماعت اخوان المسلمون در انتخابات پارلمانی (ملت و شورا) بیشترین کرسی‌ها را به دست خواهد آورد.

 بر اساس این نظرسنجی که 1500 شهروند مصری در آن مشارکت داشتند، مشخص شد که 28.2 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی تاکید کرده بودند که به جماعت اخوان المسلمون و 13.9 درصد به احزاب سفلی و 3 درصد به حزب الوفد رای خواهند داد.

در این میان حزب عدل با 1.9 درصد و مابقی احزاب بین 2 تا 1.4 درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر گزارش شده که مردم اسکندریه مصر با وجود بارش شدید باران در این منطقه از همان ساعات اولیه حضور گسترده ای در پای صندوق های رأی دارند.

به گزارش خبرنگار فارس از مصر، مردم شهر اسکندریه از شهرهای بزرگ مصر با وجود بارش شدید باران در این منطقه از ساعات آغازین انتخابات پارلمانی در این شهر به پای صندوق های رأی رفته اند.

کد خبر 152463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز