سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

درباره درگیری‌های اخیر مصر و درخواست‌های معترضان با حجت‌الله جودکی، کارشناس مسائل مصر گفت‌وگو کرده‌ایم.

 حجت‌الله جودکی،
  • تظاهرات‌کنندگانی که در میدان التحریر قاهره تجمع کرده‌اند، مشخصا چه کسانی هستند؟

دیروز تظاهرات میلیونی مردمی در پاسخ به فراخوان بیش از 39 حزب و جمعیت سیاسی برگزار شد و در واقع می‌توان گفت اینها نماینده تمامی آرای مردم مصر هستند.

  • موضع اخوان‌المسلمین درباره تحولات جاری در مصر چیست؟

اخوانی‌ها روز جمعه در تظاهرات شرکت کردند اما در روزهای بعد، حضور نداشتند. با وجود این سرکوب مردم از سوی نظامیان را محکوم کردند و آن را نوعی گناه تلقی کردند و تعویق انتخابات را هم به منزله کودتا علیه انقلاب دانستند. اخوان قبلا در همان اوان سرکار آمدن نظامیان، نگاه خوشبینانه‌ای داشت و حداقل امیدوار بود که با نظامیان قدرت را تقسیم کند اما بعدها درک کردند که نظامیان آنها را دور خواهند زد و نظامیان هم یقین داشتند که اخوانی‌ها ممکن است به آنها وفادار نمانند. از این رو، تضاد میان آنها زیاد شد و تقریبا همه گروه‌ها به این نتیجه رسیدند که نظامیانی که ابتدا وفادار به انقلاب بودند، افراد قابل اعتمادی نیستند و در تلاش برای حفظ قدرت هستند.

  • برگزاری یا عدم‌برگزاری انتخابات چه نتایج یا پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟

فعلا که مردم با ایستادگی توانسته‌اند به برخی از اهداف خود دست پیدا کنند. یکی از این اهداف، کناره‌گیری دولت عصام شرف بود که این اتفاق افتاد اما هدف دوم یعنی گرفتن قدرت از نظامیان، هنوز حاصل نشده و شورای نظامیان همچنان مقاومت می‌کنند و این احتمال وجود دارد که نظامیان به سرکوب ادامه دهند و حکومت نظامی اعلام کند یا اینکه انتخابات را به تعویق اندازند یا فرد وجیه‌المله‌ای را معرفی کنند که در این شرایط بحرانی، انتخابات را برگزار کند. نظامیان طوری انتخابات را مهندسی کرده‌اند که برگ برنده در دست آنها باشد. شرط شرکت در انتخابات، دارا بودن سواد است و تا این اندازه سطح شرایط مشارکت را پایین آورده‌اند و اینکه باید نصف اعضای مجلس نمایندگان از کارگران یا کشاورزان باشند و اینکه 10 نفر نماینده انتصابی خواهند داشت که این نمایندگان قطعا ریاست مجلس را به دست خواهند داشت و به این ترتیب قوه‌مقننه را با خود همسو خواهند کرد. اگر انتخابات برگزار نشود، نظامیان شکست خورده تلقی خواهند شد و وجهه آنها بیشتر صدمه خواهد دید.

  • چرا سرنوشت 2 انقلاب تونس و مصر کاملا متفاوت شد؟

در تونس هم مشکلات زیادی داشتند. تونسی‌ها سعی کردند اهداف خود را به هم نزدیک سازند. در این کشور، حزب نهضت از بسیاری از اهداف خود که می‌توانست مشکل‌آفرین باشد، دست برداشت و همراه با ملت، اهداف خود را تعدیل کرد تا کم‌کم این مرحله را پشت سر بگذارند. در مصر که به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور عرب بیشترین تاثیر را بر جهان عرب یا جهان اسلام دارد، این تمایل از سوی نظامیان وجود ندارد که مدلی پیاده شود که الگویی برای بقیه شود و از این رو، اگر نظامیان در مصر به این سرنوشت دچار شوند و حاکمیت یک دولت مدنی را بپذیرند، قطعا این سناریو در پاکستان هم تکرار خواهد شد چرا که در ترکیه هم حاصل شده است. جهان غرب هم دورادور تمام اینها را درنظر دارد اما با وجود آنکه از دمکراسی سخن می‌راند اما امیدوار است که کسانی قدرت را به دست بگیرند که کمترین برخورد را با غرب داشته باشند.

  • چرا البرادعی به‌عنوان گزینه مطرح برای نخست‌وزیری معرفی شده است؟

به‌دلیل اینکه البرادعی وجیه‌المله است و مقبولیت جهانی دارد اما هنوز نپذیرفته است؛ هرچند وارد مذاکره شده اما به هر حال شرط‌هایی دارد که معلوم نیست پذیرفته شود. نظامیان اکنون بسیار به البرادعی نیاز دارند اما او تمایلی ندارد که ضربه‌ای به خود بزند مگر اینکه امتیازات خوبی بگیرد.

کد خبر 151914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز