شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با اعلام جزئیات مشارکت مردمی در انتخابات پارلمانی مصر، احزاب پیروز، شورای نظامی را به کناره گرفتن از قدرت فراخواندند.

اخوان المسلمین

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس کمیته انتخابات مصر، جمعه شب با اشاره به مشارکت 62 درصدی مردم مصر در نخستین انتخابات پارلمانی از زمان سرنگونی حسنی‌مبارک رئیس‌جمهور سابق، تاکید کرد که این میزان مشارکت، رکوردی در تاریخ انتخابات کشور به شمار می‌رود و بسیار فراتر از پیش‌بینی‌های داخلی و خارجی بوده است.

عبدالمعز ابراهیم با اشاره به مشارکت بیش از 8 میلیون نفر از 13 میلیون نفر واجدین شرایط شرکت در مرحله اول انتخابات، تصریح کرد که آرای صحیح شمارش شده بیش از7.5 میلیون رای بوده است. در مرحله نخست انتخابات مجالس نمایندگان و سنای مصر که طی 2 روز دوشنبه و سه‌شنبه گذشته برگزار شد، یک سوم استان‌های مصر یعنی 9 استان از 27 استان برای انتخاب 186 نماینده از 498 نماینده مجلس نمایندگان به پای صندوق‌های رای رفتند. مرحله اول انتخابات در 9 استان از 27 استان مصر برگزار شد و مرحله دوم ماه آینده در 18 استان دیگر برگزار می‌شود. به این ترتیب نتیجه‌ای که اکنون برای انتخابات اعلام شده سرنوشت 30 درصد از کرسی‌های پارلمان را رقم می‌زند.

قرار است مرحله بعدی این انتخابات در 11 ژانویه 2012 پایان یابد و پس از آن انتخابات مجلس سنا آغاز می‌شود و تا 11 مارس آینده ادامه می‌یابد. براساس نتایج اعلام شده، حزب آزادی و عدالت که از درون اخوان‌المسلمین تشکیل شده، به رهبری محمد مرسی توانست 40 درصد آرا را به دست آورد و حزب نور که از سلفی‌ها تشکیل شده، 20 درصد آرا را به دست آورده است. جایگاه سوم در این انتخابات را ائتلاف مصر متشکل از احزاب سکولار و لیبرال به دست آورده‌اند. این انتخابات در حالی برگزار شد که عبدالمعز به‌وجود برخی از نقاط ضعف در فرایند آن اذعان کرد اما آنها را در سلامت انتخابات بی‌تاثیر توصیف کرد و وعده داد که در آینده این مسائل برطرف خواهد شد.

کاستن از قدرت نظامیان

اما در نخستین اعلام مواضع احزاب پیروز در انتخابات، حزب اسلامگرای آزادی و عدالت وابسته به اخوان‌المسلمین اعلام کرد که نخستین اولویتش، کاستن از قدرت ارتش در کشور خواهد بود.به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین، نایب رئیس حزب آزادی و عدالت تنها یک ساعت پس از اعلام پیروزی حزب متبوعش در نخستین مرحله از انتخابات، شورای نظامی حاکم را به تسریع در روند واگذاری قدرت به غیرنظامیان یا مواجه شدن با ناآرامی‌های بیشتر فراخواند.

این حزب اسلامگرا که پس از سرنگونی نظام حسنی مبارک به نمایندگی از اخوان‌المسلمین شکل گرفت، با اشاره به اینکه در برخورد با کسانی که سعی در به انزوا کشاندن جایگاه و نقش پارلمان دارند هیچ تسامحی از خود نشان نخواهد داد، به‌صورت تلویحی آمادگی خود را برای به دست گرفتن ریاست مجلس نمایندگان اعلام کرد. عصام العریان نایب رئیس این حزب تهدید کرد که درصورت ایستادن ارتش در برابر مردم و خودداری آن از بازگشت به پادگان‌های خود طی سال آینده میلادی، با ناآرامی‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

عصام العریان با اشاره به اینکه مصر در حال حاضر مرحله‌ای تاریخی و مهم را پشت سر می‌گذارد، تاکید کرد که ارتش میان همکاری با پارلمان و نه رویارویی با آن، گزینه نخست را انتخاب خواهد کرد و هر مسیر دیگری غیراز همکاری، تنها آشوب و هرج و مرج را در پی خواهد داشت. اظهارات و مواضع جماعت اخوان‌المسلمین و حزب وابسته به آن در حالی اعلام می‌شود که این جماعت در روزهای اخیر به‌علت مخالفت با شرکت در تظاهرات‌های میدان التحریر علیه شورای نظامی به‌شدت مورد انتقاد دیگر احزاب و گروه‌های سیاسی مصر قرار گرفته بود.

اما احزاب سلفی که براساس نتایج انتخابات توانستند در جایگاهی پس از اخوان المسلمین قرار گیرند، تاکید کردند که مصر کشوری اسلامی است و شریعت اسلامی از 1300 سال پیش در آن، پیاده می‌شود. محمد نور سخنگوی سلفی حزب النور در عین حال تصریح کرد که هرگونه تعدی به حقوق مسیحیان مصری با برنامه‌های ما همخوانی ندارد.
عصام درباله رئیس شورای جماعت اسلامی از دیگر گروه‌های سلفی مصر هم با اشاره به کسب موفقیت در انتخابات پارلمانی مصر، تاکید کرد که حزب وابسته به او به‌دنبال حفظ هویت اسلامی مصر در قانون اساسی جدید و نیز حفظ حقوق غیرمسلمانان است.

تشکیل دولت جدید مصر

از سوی دیگر، نخست‌وزیر جدید مصر که مکلف به تشکیل دولت جدید شده است، ترکیب کابینه خود را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمال الجنزوری در ترکیب دولت جدید خود، 13 وزیر را از وزرای دولت سابق ابقا کرده است.

بازداشت شکارچی چشم معترضان

وزارت کشور مصر با اشاره به اینکه افسر پلیس متهم به شلیک گلوله به سوی چشمان اعتصاب‌کنندگان در میدان التحریر خود را به دادستانی معرفی کرده است، افزود: بازجویی وی به‌زودی آغاز خواهد شد. محمود وحید الشناوی افسر پلیس معروف به شکارچی چشم معترضان پس از آن خود را به دادستانی معرفی کرد که طی روزهای گذشته تصاویری از وی در سایت‌های اینترنتی منتشر شد. وی متهم به هدف‌قراردادن دست‌کم چشمان 5‌نفر از معترضان در خیابان محمد محمود منتهی به میدان التحریر است.

کد خبر 152913
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز