گروه بورس: شهرداری تهران 300‌تا 600‌میلیارد تومان اوراق صکوک از طریق فرابورس منتشر می‌کند.

 مسئول شهرداری

دکتر حسین محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهردارتهران در گفت‌وگو با همشهری با اعلام این خبر گفت: اوراق صکوک اعم از اوراق صکوک اجاره و استصناع می‌تواند به ابزاری مهم و مؤثر در تأمین مالی پروژه‌های شهری تبدیل شود. بر این اساس چندین جلسه با مسئولان سازمان بورس به‌منظور هماهنگی برای انتشار انواع اوراق صکوک شهرداری برگزار شده تا مقدمات این کار فراهم شود. او ادامه داد: شهرداری تهران اموال و دارایی‌های زیادی را در اختیار دارد، سعی می‌کنیم با انتشار انواع اوراق صکوک، به پشتوانه این دارایی‌ها، تأمین مالی پروژه‌های عمران شهری را تسهیل کنیم. او با اشاره به اینکه به اندازه کل کشور در شهر تهران پروژه عمرانی در حال اجراست تأکید کرد: شهرداری تهران در نظر دارد از همه ابزارهای نوین تأمین مالی برای پیشبرد پروژه‌ها استفاده کند. به گفته معاون مالی و اداری شهردار تهران، تاکنون برنامه انتشار 2 نوع اوراق صکوک اجاره و یک نوع اوراق صکوک استصناع طراحی و به مراحل نهایی نزدیک شده است. پور زرندی اعلام کرد: انتشار 100 تا 200‌میلیارد تومان اوراق صکوک اجاره برای ایجاد کارخانه تولید برق از پسماندهای شهری با دوره بازپرداخت 18‌ماهه و انتشار 100‌میلیارد تومان اوراق صکوک اجاره برای خرید 300‌دستگاه اتوبوس تندرو (BRT) برای دوره یک ساله در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.

او افزود:شهرداری تهران در نظر دارد برای نخستین بار اوراق صکوک استصناع را به بازار سرمایه ایران معرفی کند. براین اساس و درصورت اخذ مجوز‌های لازم، شهرداری تهران 200 تا 300‌میلیارد تومان اوراق استصناع را به‌منظور اجرای طرح نوسازی منطقه شمیران نو، با دوره بازپرداخت 2‌ساله، منتشر می‌کند.معاون مالی و اداری شهردار تهران گفت: شهرداری تهران برنامه‌هایی برای انتشار 600‌میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده و هزارمیلیارد تومان از این نوع اوراق به‌منظور توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو در دست اجرا دارد که متأسفانه به‌دلیل برخی موانع انتشار آنها به تاخیر افتاده است. او تأکید کرد: درصورت صدور مجوز مراجع ذی ربط چند نوع اوراق مشارکت و صکوک اعلام شده با عاملیت بانک شهر، تا پایان سال منتشر خواهد شد. به گفته پورزرندی نرخ سود انواع اوراق صکوک و مشارکت شهرداری را باید بانک مرکزی و سازمان بورس تعیین و اعلام کنند.

پور زرندی با اشاره به طی شدن مقدمات پذیرش سهام بانک شهر در فرابورس گفت: بانک شهر با 90‌هزار سهامدار بزرگ‌ترین بانک خصوصی ایران از این لحاظ است. او افزود: تلاش می‌کنیم تا یک ماه آینده فهرست سهامداران بانک راقطعی کنیم تا شرایط برای عرضه سهام این بانک، در بازار سرمایه فراهم شود. او توضیح داد: بانک شهر با توجه به مشتریان بالقوه‌‌اش از پتانسیل بالایی برای سودآوری در بازار های پول و سرمایه برخوردار است. براین اساس از هم‌اکنون پیش‌بینی می‌کنیم عرضه سهام آن در فرابورس با استقبال گسترده سرمایه‌گذاران روبه‌رو شود.پور زرندی با اشاره به دیگر ابعاد همکاری شهرداری تهران و بازار سرمایه گفت: طبق آمار حدود 60‌درصد مصالح مورد نیاز شهرداری و پیمانکاران فعال در پروژه‌های شهری از طریق بورس کالا تأمین می‌شود و کار گزاری بانک شهر در این زمینه اقدامات مؤثری انجام داده است.

کد خبر 152583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز