گروه بین‌الملل:‌ اتحادیه عرب در حالی با سازماندهی و هدایت قطر و ترکیه تحریم‌های بی‌سابقه‌‌ای را علیه دمشق تصویب کرد که به عقیده کارشناسان مخالفت 2 همسایه مهم سوریه طرح افزایش فشارها بر این کشور را عملاً بی‌اثر می‌کند.

اتحادیه عرب

در مقابل تلاش‌های مغرضانه اتحادیه عرب و تصویب تحریم‌های بی‌سابقه علیه دولت سوریه، مقام‌های دولت عراق با مخالفت با این اقدام اعلام کردند که به‌دلیل مرز طولانی مشترک با این کشور اجرا کردن این تحریم‌ها برای این کشور غیرممکن است. عراق، همسایه شرقی سوریه مرزی طولانی با این کشور دارد. هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق پیش از این تأکید کرده بود که بغداد هرگز به تحریم‌های اقتصادی که اتحادیه عرب درصدد اعمال آن علیه سوریه است، رأی نخواهد داد.

لبنان همسایه غربی سوریه هم مخالفت خود را با تحریم‌های اعمال‌شده اعلام کرده است و همین مسئله طرح تحریم‌های اتحادیه عرب را با شکست مواجه خواهد کرد. الجزایر هم یکی از مخالفان تحریم‌های جدید علیه سوریه در نشست شب گذشته وزرای خارجه اتحادیه عرب بود. یک مقام دولت سوریه روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با اشاره به این مسئله اعلام کرد که مردم سوریه سال‌ها با تحریم‌ها مواجه بوده‌اند و این کشور می‌داند چگونه این مسئله را مدیریت کند. وی گفت: روسیه سپر سیاسی ما به‌حساب می‌آید و عراق، لبنان و ایران هم رگ‌های اقتصادی ما خواهند بود. نیمی از صادرات سوریه و حدود یک چهارم از واردات این کشور از طریق همسایگان این کشور انجام می‌شود. وزارت امور خارجه روسیه هم با صدور بیانیه‌ای بار دیگر بر حمایت مسکو از آغاز مذاکرات ملی در سوریه تأکید کرد و حل‌وفصل سیاسی مسائل سوریه را خواستار شد.

اتحادیه عرب قطعنامه‌ای را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه به تصویب رسانده است که براساس آن پروازهای هوایی بین سوریه و کشورهای عضو این اتحادیه به حال تعلیق درآمده و هر‌گونه همکاری با بانک مرکزی سوریه ممنوع می‌شود. این تحریم‌ها همچنین شامل منع سفر مقام‌های سوری به کشورهای عربی و نیز توقف تبادلات تجاری بین دمشق و کشورهای عضو اتحادیه عرب و نیز بلوکه کردن سرمایه‌های دولت سوریه در کشورهای عضو این اتحادیه است.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در واکنش به این اقدام در نامه‌ای شدیداللحن، اعلام کرد که اتحادیه عرب در تلاش است با ارجاع پرونده سوریه به سازمان ملل متحد، پای خارجیان را به مسائل داخلی سوریه باز کند. تلویزیون دولتی سوریه هم تأکید کرد که تحریم‌های جدید «اقداماتی بی‌سابقه» به حساب می‌آید که «مردم سوریه» را هدف گرفته است.

کد خبر 152362
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز