همشهری آنلاین: پاکستان در پی حمله نیروهای ناتو به نظامیان پاکستانی، پس از برگزاری نشست اضطراری کمیسیون دفاعی دولت، 15 روز به آمریکا مهلت داد تا پایگاه هوایی شمسی در ایالت بلوچستان را تخلیه کند

اکستان در مورد هم پیمانی با واشنگتن و ناتو بازنگری می کند

و همچنین اعلام کرد که مسیر عبوری خودروهای سوخت رسان و تدارکاتی متعلق به نیروهای ناتو در خاک پاکستان را مسدود می‌کند.

در همین حال هزاران نفر از مردم پاکستان یکشنبه در مقابل کنسولگری آمریکا در شهر کراچی در اعتراض به حمله اخیر ناتو به خاک این کشور که به کشته شدن دست کم 28 سرباز پاکستانی منجر شد، تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معترضان خشمگین فریادهای مرگ بر آمریکا سر می‌دادند.

پاکستان اعلام کرد که ناتو به دو ایست بازرسی در منطقه قبیله‌نشین مهمند حمله کرد.

پاکستان همچنین خشم خود را از کشته شدن بیش از 20 تن از سربازانش در این حمله هوایی ناتو به امریکا اعلام کرد و دستور بازنگری کامل در مورد هم پیمانی با واشنگتن و ناتو را صادر کرد

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری، همچنین برخی گزارش ها حاکیست ؛پاکستان در اعتراض به حملات روز شنبه ‌بالگردهای ناتو به خاک این کشور که به کشته شدن 28 نفر از ماموران امنیتی انجامید، تصمیم به تحریم کنفرانس بن گرفته است.

واحد مرکزی خبر نیز به نقل از خبرگزاری فرانسه از اسلام آبادگزارش داد ، به دنبال حمله هوایی مرگبار آمریکا به مرز پاکستان ،در نشست فوق العاده وزیران ارشد کابینه و فرماندهان نظامی این کشور که با حضور یوسف رضا گیلانی ، نخست وزیر برگزار شد پاکستان دستور داد همه تعاملات سیاسی، دیپلماتیک ،‌نظامی و فعالیت های اطلاعاتی این کشور با آمریکا و ناتو بازنگری شود.

در حمله هوایی روز شنبه در منطقه مرزی پاکستان ،‌ بیست و شش سرباز کشته شدند.

کمیسیون دفاعی دولت پاکستان به ریاست نخست وزیر این کشور شنبه شب تصمیم به تحریم کنفرانس بن گرفت.

این موضوع را تاکنون هیچ مقام رسمی و دولتی تایید نکرده است .

انتظار می رود در کنفرانس بن که 5 دسامبر (14 آذر) برگزار می شود، نمایندگان بیش از 90 کشور جهان شرکت داشته باشند تا برای گفت و گو با طالبان و نیز پیشبرد روند صلح در افغانستان و خروج نیروهای خارجی از این کشور تصمیم بگیرند.

قرار بود هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس بن با حنا ربانی کهر همتای پاکستانی خود دیدار و گفت وگو کند.

حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان پیشتر گفته بود که شرکت نکردن پاکستان در کنفرانس بن، به معنای شکست تلاش های کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس برای گشودن باب گفت و گو با گروه طالبان خواهد بود.

ترکیه نیز در ماه نوامبر (آبان ماه) که اجلاس سه جانبه استانبول را با شرکت روسای جمهور پاکستان و افغانستان برگزار کرد، امید زیادی به برگزاری کنفرانس بن و نتایج حاصله از آن برای حل مساله صلح افغانستان و خروج نیروهای ناتو آیساف از این کشور داشت.

به گزارش رسانه ها، یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان موضوع تصمیم برای تحریم کنفرانس بن را به زمانی پس از برگزاری نشستی با نمایندگان پارلمان کشورش و مشورت با رهبران احزاب سیاسی موکول کرده است.

در نشست اضطراری کمیسیون دفاعی دولت پاکستان، بر تقویت امور دفاع هوایی در مرز مشترک با افغانستان نیز تاکید شد.

کد خبر 152339
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز