شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

مهدی بختیاری: حوالی ظهر روز شنبه،21 آبان‌ماه بود که صدای انفجاری در فضای شهر تهران پیچید. هرچند در دقایق ابتدایی این حادثه کسی متوجه علت آن نشد و حتی برخی این صدا و لرزش زمین را ناشی از وقوع زلزله‌ای خفیف دانستند اما خبر به‌سرعت پیچید که یکی از پادگان‌های نظامی در اطراف تهران در حوالی شهرستان ملارد دچار سانحه انفجار شده است.

تشییع جنازه

این اخبار ضدونقیض ادامه داشت تا اینکه دقایقی بعد سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تأیید وقوع این حادثه در یکی از پادگان‌های خود در اطراف تهران، علت آن را وقوع سانحه‌ای در انبار مهمات این پادگان اعلام کرد.

انفجاری که در این پادگان رخ داده بود، به علل مختلف ازجمله فضای روانی که رسانه‌های ضدانقلاب مبنی بر تهدید جمهوری اسلامی به حملات موشکی از سوی رژیم صهیونیستی ساخته بودند، به سرعت تبدیل به خبر اول تمام رسانه‌های داخلی و خارجی شد.

حوالی غروب بود که بنا بر اعلام منابع خبری، اعلام شد سردار حسن تهرانی‌مقدم، از فرماندهان سپاه پاسداران و مسئول سازمان جهاد خودکفایی سپاه نیز در این حادثه به همراه چند نفر از دیگر یارانش به شهادت رسیده‌است.

همین شهادت بود که یکباره سردار مقدم را به مردم ایران معرفی کرد تا یک‌بار دیگر ملت ایران با یکی دیگر از فرزندان گمنام خود آشنا شود.

سردار حسن تهرانی‌مقدم از بنیانگذاران واحدهای توپخانه و موشکی سپاه در ایام دفاع مقدس بود که یکی از مؤثرترین افراد در ارتقای توان موشکی سپاه به حساب می‌آمد.

آنچه از این انسان مخلص و خداجو و مجاهد در ذهن‌ها مانده، اخلاق نیکو، چهره‌ای گشاده و عزمی الهی در خدمت به انقلاب اسلامی و بی‌اعتنایی عملی به مناصب دنیایی و اهتمام به پیشرفت و تعالی در طریق منور ربانی بود؛ مسیری که او را تا آخرین لحظات زندگی در گمنامی نگه داشت تا مانند بسیاری از همرزمان سابقش، تنها پس از عروجش، برای زمینیان نیز شناخته شده باشد.

سردار حسن تهرانی‌مقدم البته از مبارزان نامدار دوران پیروزی انقلاب اسلامی بودکه با کیاست و زحمات طاقف‌فرسا به پاسداری از نظام اسلامی پرداخت و با آغاز جنگ تحمیلی به سوی جبهه‌های جنوب شتافت.

رزمندگان مدافع خونین‌شهر و شکنندگان حصر آبادان به‌خوبی مجاهدت‌های پرجوش‌و‌خروش و مدبرانه او را به‌یاد دارند.
این مهندس فرهیخته پس از شکست حصر آبادان با توجه به ضرورتی که احساس کرد، وارد عرصه سازماندهی ادوات جنگی برای عملیات‌های بعدی شد و در نبرد طریق‌القدس که به پیروزی رزمندگان اسلام منجر شد به‌خوبی از خمپاره‌هایی که سامان داده بود استفاده کرد تا رهاورد آن، پیروزی برای سپاهیان اسلام باشد.

حسن مدیریت و تدبیر سردار مقدم باعث شد تا فرماندهی کل سپاه برای عملیات بزرگ فتح‌المبین مسئولیت فرماندهی توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به این فرمانده شجاع واگذار کند.

مقدم را به‌حق باید بنیانگذار توپخانه قدرتمند این نهاد مقدس دانست؛ توپخانه‌ای که نقش بی‌بدیل آن در پیروزی‌های سپاهیان اسلام در نبردهایی همچون بیت‌المقدس، والفجر 8 و کربلای 5 فراموش ناشدنی است؛ توپخانه‌ای که در فتح دروازه‌های بصره چنان عمل کرد که رئیس‌جمهور اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان با اعجاب بیان کرد: «نیروی زمینی سپاه قدرتمند‌ترین نیروی زمینی در منطقه است.»

نبردهای ظفرمندانه رزمندگان اسلام در سال‌های متمادی دوران دفاع مقدس، به‌حق نتیجه تلاش‌های این سردار شجاع و همرزمان تربیت‌یافته توسط ایشان در عملیات توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. فرماندهان بزرگی چون شهیدان سرداران حسن شفیع‌زاده، مصطفی تقی جراح، حبیب‌الله کریمی، حسن نمازی، غلامرضا یزدانی و آخرین نفر از این قافله نور، یعنی شهید سال90، عباسعلی جان‌نثاری که هرکدام نمونه‌ای والا از ایثار، اخلاص و خدمت هستند، در عملیات‌های مهم قوای اسلام از طریق‌القدس تا رمضان و خیبر و سلسله نبردهای والفجر و... همه و همه این جمع نورانی و کاروان کارساز بودند و شهید حسن تهرانی مقدم چون ستاره‌ای پرفروغ در میان آنها نورافشانی می‌کرد.

با سازماندهی توپخانه سپاه پاسداران و پس از آغاز حملات موشکی رژیم بعث به شهرهای بی‌دفاع ایران اسلامی بود که سردار مقدم برای اثرگذاری در میدان بزرگ دیگری انتخاب شد که این مسیر تا امروز نیز با قدرت هرچه تمام‌تر ادامه دارد؛ سازماندهی واحدهای موشکی سپاه.

او از سال63 با همتی والا سامانه موشکی زمین به زمین سپاه را بنیان نهاد؛ کاری که از همان ابتدا، مبنای آن بر تقوا و ایمان استوار بوده و امروز نیز چنین است.

مسیری که او در عرصه موشکی ترسیم کرد، همانی است که امروز ایران را به قدرتمندترین کشور منطقه در این عرصه تبدیل کرد و یقینا بایستی تأثیر ایده‌های شکوفای این سردار رشید اسلام را در پیروزی‌های ملل منطقه و جنگ‌های 33روزه حزب‌الله و 22روزه حماس دید که بدون شک مقدمه‌ای بود بر حرکت بیداری اسلامی در منطقه.

اما اینها پایان کار حاج‌حسن نبود، او که خدمت‌رسانی را در بستر گمنامی برگزیده بود، مانند سربازی جان برکف، به‌دنبال کشف مرزهای‌نو برای پاسداری از انقلاب اسلامی و نظام ولایی حاصل از آن رفت و در این عرصه پراخلاص، دستاوردهای شگرفی را که قلم از بیان آن قاصر است و ان‌شاءالله آیندگان بدان خواهند پرداخت، به ملت بزرگ ایران تقدیم کرد.

2روز پس از این حادثه، یعنی روز دوشنبه 23‌آبان‌ماه بود که مراسم تشییع پیکر چندنفر از این شهدا در تهران و برخی دیگر نیز در ملارد و کرج برگزار شد، درحالی که درخشان‌ترین نقطه این مراسم، بی‌شک، حضور رهبر و مقتدای انقلاب اسلامی در حسینیه عاشقان ثارالله سپاه برای وداع با جمعی از گمنامان عرصه جهاد و شهادت بود.

پیکر سردار شهید‌حسن تهرانی‌مقدم در حالی در قطعه نامداران بهشت‌زهرا(س) یعنی قطعه24 دفن شد که سال‌ها قبل نیز در ایام دفاع‌مقدس، برادر دیگرش که در ظهر عاشورا به شهادت رسیده بود، در این قطعه دفن شد.

کد خبر 152203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز