مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

گروه سیاسی: همزمان با آغاز هفته بسیج هر ساله ارگان‌های تابعه این سازمان برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این هفته با ارائه آخرین دستاوردهای خود به تکاپو می‌افتند.

 امیر جعفری فرمانده مقاومت بسیج شهرداری تهران

در این راستا بسیج شهرداری تهران در ایام هفته بسیج علاوه بر برگزاری یک همایش بزرگ، طرح‌هایی را کلید زد که اجرای آزمایشی آن از هفته‌ها پیش آغاز شده بود. درباره این اقدامات با امیر جعفری فرمانده مقاومت بسیج شهرداری تهران گفت‌وگو کرده‌ایم:

  • بسیج شهرداری تهران در حال حاضر چه تعداد نیرو دارد؟

در حال حاضر 6 حوزه و 90 پایگاه مقاومت داریم. تعداد 32 هزار بسیجی دارای کارت و کد رسمی بسیجی داریم. این تعداد با تدابیر شهردار تهران و با توجه به موضوعات مختلف، عضو بسیج شهرداری شده‌اند که در حال حاضر 12هزار نیروی فعال و 20 هزار نیروی عادی شهرداری هستند.

  • برای اجرای برنامه‌های فرهنگی سطح تعامل بسیج شهرداری تهران با سازمان بسیج مستضعفین در چه حد است؟

در شهرداری تهران ‌ با سپاه تهران و پایگاه‌ها، حوزه‌ها و نواحی مقاومت بسیج سطح تهران ارتباط داریم و طبیعتا ارتباط چندانی با سازمان بسیج مستضعفین نداریم چون آنها برنامه‌ریزی‌های کلانی برای مجموعه کشوری انجام می‌دهند اما ما در تهران هماهنگی بسیار خوبی بین مجموعه سپاه تهران و بسیج شهرداری تهران برقرار کرده‌ایم؛ در حال حاضر اکثر برنامه‌های فرهنگی نواحی مقاومت بسیج با هماهنگی مرکز مقاومت بسیج توسط دوستان شهرداری انجام می‌گیرد. خیلی از برنامه‌ها را به‌صورت مشارکتی بین نواحی مقاومت بسیج و شهرداری مناطق انجام می‌دهیم؛ مثلا ناحیه مقاومت بسیج عمار یاسر که در منطقه 22 است با شهردار منطقه 22 باهمدیگر مشارکت می‌کنند و نمایشگاهی به نام روایت گل سرخ که مربوط به یادمان شهداست برگزار می‌کنند.

  • مشخصاً از نیروهای بسیج در بحث مدیریت شهری هم استفاده می‌شود؟

بله. برنامه‌های مختلفی هم داریم؛ خیلی از برنامه‌هایمان را قبل از هفته بسیج شروع کرده و به‌صورت نمونه انجام داده‌ایم و در هفته بسیج همه پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت بسیج شهرداری تهران این برنامه‌ها را به‌صورت کامل انجام دادند. از نمونه برنامه‌هایی که ما داشتیم و کارگروه اجتماعی ما انجام داد کمک کردن و تسهیل تردد برای معلولان و جانبازان بود. ما این طرح را قبل از هفته بسیج در منطقه 14 شروع کردیم. معلولان را شناسایی و بستر مناسب را برای رفت‌وآمد معلولان در معابر فراهم کردیم. در منطقه 15 هم جانبازان را شناسایی کردیم. این کارها را بسیج شهری یا بسیج منطقه در تعامل با بنیاد شهید یا سازمان بهزیستی انجام می‌دهد. بعد از شناسایی این عزیزان، برای بعضی جانبازان و معلولان ویلچر خریداری کردیم، در معابر محل ترددشان بالابر نصب کردیم؛ در هفته بسیج طرح را در همه مناطق شروع کردیم.

  • همیشه نسبت به ورود نیروهای بسیج به حوزه سیاسی حساسیت‌هایی وجود داشته است. نظارت شما بر نیروها برای اینکه خط قرمزها را نشکنند چگونه است؟

اصل اینکه بسیج نباید در حوزه‌های سیاسی به‌صورت مستقیم وارد شود بر هیچ کس پوشیده نیست اما اینکه بسیجی باید بصیرت داشته باشد با این اصل متفاوت است. مقام معظم رهبری بارها بر این بصیرت تاکید داشتند. اصل اینکه دین از سیاست جدا نیست هم آموزه اصلی ماست. ما در همین رابطه طرح شجره طیبه صالحین را برای 250 نفر از مدیران و فرماندهان بسیج شهرداری تهران اجرا کردیم.

  • هدف دوره چه بود؟

اهداف دوره بصیرت افزایی بسیجیان بود. اینکه از نظر معرفتی آگاهی کامل پیدا کنند‌ و از نظر سیاسی به جریان شناسی سیاسی تسلط کافی پیدا کنند.

  • در حوزه مقابله با جنگ نرم چه کاری تا‌کنون صورت گرفته است؟

ما بزرگ‌ترین کاری که در این حوزه کرده‌ایم ورود به عرصه سایبری و فرهنگی است. نخستین مرکز مقاومت بسیجی هستیم که طرح شجره طیبه صالحین را اجرا کردیم؛ نخستین مرکز مقاومت بسیجی هستیم که در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال شرکت کردیم و تولیدات خودمان را عرضه کردیم. نخستین تولیدات ما طراحی 24 هزار وبلاگ برای 24هزار شهید تهران است مرحله اول این طرح 2 ساله با اجرا و راه‌اندازی 3 هزار وبلاگ انجام شد. در این وبلاگ‌ها زندگینامه و خاطرات، تصاویر شهدای مناطق مختلف تهران منعکس می‌شود. مرحله دوم با راه‌اندازی 3 هزار وبلاگ دیگر شروع خواهد شد. اقدام دیگر راه‌اندازی سایت امامزادهای شهر تهران است.

امامزاده‌هایی در تهران هستند که مردم آنها را نمی‌شناسند. 10 امامزاده شهر تهران به همراه مستنداتش در سایتی معرفی شده‌اند. سایت سوم ما سایت جامع رضوان است. این سایت قرار است سایت جامع انقلاب اسلامی شود. ما تمام مستندات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سخنرانی شخصیت‌های مختلف را در 200 سی دی و دی وی دی جمع‌آوری کردیم و قصد داریم بزرگ‌ترین سایت انقلاب اسلامی را راه‌اندازی کنیم . الان در این باره در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم و در بهمن ماه این سایت را افتتاح می‌کنیم. آموزش‌های وبلاگ‌نویسی هم داریم.

  • در موضوعات فرهنگی - اجتماعی بسیج مقاومت شهرداری چه اقداماتی انجام داده است؟

در موضوعات فرهنگی - اجتماعی هم کارهای بسیاری در حال انجام است. اخیرا یک دوره تخصصی تربیت مربی عفاف و حجاب برگزار کردیم که بسیار مورد استقبال واقع شده و در خواست شد که این دوره در سطحی عالی‌تر برگزار شود و برای شرکت کنندگان مدرک مربیگری صادر شود .

کد خبر 152490
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز