غلامرضا ترابی: اگر امروز بخواهیم به یکی از عرصه‌های مهم فعالیتی بسیج اشاره کنیم بی‌شک حضور بسیج در عرصه مقابله با جنگ نرم دشمنان است که این رسالت بزرگ بسیج بیشتر در حوزه ماموریتی بخش‌های فرهنگی این سازمان مردمی تعریف می‌شود.

بسیج

حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با توجه به ماموریت ذاتی خود گام‌های بزرگی را در این مسیر برداشته است. گفت‌وگوی حاضر با حجت‌الاسلام محمد کدخدایی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج ما را بیشتر با توفیقات بسیج در عرصه جنگ نرم آشنا می‌کند.

  • چرا عده‌ای تلاش دارند تا بسیج را فقط به عرصه نظامی آن محدود کرده و از سایر قابلیت‌های بسیج چشم پوشی کنند؟

به‌نظر می‌رسد کسانی که بسیج را در عرصه نظامی محدود می‌کنند شناخت درستی از بسیج نداشته یا ندارند چون اگر شناخت این عده عمیق بود قطعا شک و تردید در خود راه نمی‌دادند. امروز کسی نمی‌تواند خدمات بسیج را در عرصه سازندگی انکار کند. شما ببینید در شرایطی که بنا به مصالحی جهادسازندگی در وزارت جهاد کشاورزی ادغام شد بسیج آمد و خلأ جهادسازندگی را پر کرد و این تدبیر حکیمانه امام المسلمین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود که توانست خلأ محرومیت‌زدایی از مناطق محروم را که می‌رفت به فراموشی سپرده شود تا حدودی پر کند. یکی دیگر از عرصه‌هایی که بسیج نقش‌آفرینی کرده عرصه فرهنگی است. امروز بر هیچ کس پوشیده نیست که دشمن تمام تجهیزات و امکانات خود را در جبهه فرهنگی علیه ما گسیل کرده و سعی دارد جوانان ما را نسبت به مسائل معنوی، دینی و اعتقادی بیگانه کند اما بسیج با تغییر ساختار و تعریف ماموریت برای دفاع از انقلاب با برگزاری کلاس‌های اخلاقی و بصیرتی به‌خوبی ظاهر شده است.

  • به‌نظر می‌رسد درخشش بسیج در دهه اول انقلاب به خاطر تقویت اخلاص یا هر یک از شاخصه‌های دیگر بسیج بود که توانست کارنامه موفقی برای خود به ثبت برساند اما آیا اکنون هم آن مولفه‌ها در بسیج به همان میزان اول انقلاب وجود دارد؟

شرایط دفاع مقدس با جنگ نرم متفاوت است. در جنگ سخت خسارت‌هایی که دشمن به ما وارد می‌کرد برای مردم کاملا مشهود بود اما در جنگ‌نرم این آثار و پیامدها را نمی‌شود به خوبی درک کرد. در جنگ تحمیلی در مقابل نارنجک یا تانک دشمن پناه می‌گرفتیم اما آیا امروز جوان ما در مقابل سایت‌های مستهجن یا هر یک از عرصه‌های ظهور و بروز اینگونه مسائل پناه می‌گیرد؟ شهید ما در عرصه جنگ تحمیلی با افتخار روی دستان مردم حزب‌الله تشییع می‌شد اما کشته‌های جنگ فرهنگی موجب تأسف خانواده‌ها می‌شوند. خلاصه اینکه چون دفاع با طبیعت انسان‌ها سازگاری دارد احساس خطر نمی‌کنیم و اگر شرایط دوران دفاع مقدس به‌وجود‌آید مطمئن باشید که هوشمندی جوانان امروز نه تنها کمتر از جوانان اول انقلاب نیست بلکه به‌مراتب بیشتر خواهدبود.

  • آیا خدمات فرهنگی بصیرتی بسیج مخصوص خود بسیج است و بسیج در قبال جامعه تعهدی ندارد؟

ببینید اگر بسیجی بخواهد بصیرت به جامعه بدهد باید خودش بصیر باشد. ما اول به‌دنبال این هستیم تا بصیرت بسیجی‌ها را ارتقا داده و سپس این بصیرت را خود بسیجیان به جامعه تزریق کنند. به‌دنبال این هستیم تا هر بسیجی با ایفای نقش عمارگونه بتواند در جهت ارتقای سطح بصیرتی جامعه نسبت به روشنگری خانواده‌ها و جوانان تلاش کند و این شدنی است و در این زمینه حدود یکصد هزار نشست و گردهمایی سیاسی در کشور در سال گذشته توسط بسیج برگزار شده است.

  • امروز متأسفانه بسیج آماج حملات وترکش‌های دشمنان این انقلاب است، به‌نظرشما چرا این قدربه بسیج توهین می‌شود ؟

این طبیعی است که دشمن، نهادهایی را از نظام اسلامی مورد ضربه قرار دهد که عملکردشان در مسیر دلخواه دشمن نیست و منافع او را به خطر انداخته. اگر روزی عملکرد بسیج مورد رضایت و حمایت دشمنان این نظام قرار گیرد آن‌وقت است که ما باید غصه بخوریم اما امروز مخالفت‌ها و توهین‌ها خود نشان از صداقت راه بسیج دارد و به آن افتخار می‌کنیم چراکه ولایتمداری بسیج و بسیجیان را می‌رساند.

  • باتوجه به فرمایشات حضرت آقا در سفر اخیرشان به استان کرمانشاه و ضرورت توسعه تفکر بسیجی در بطن سیستم مدیریتی و اداری نظام اسلامی و جامعه چه ویژگی مهمی در این تفکر است که حضرت آقا این موضوع را از مسئولین مطالبه کردند؟

هر کجا تفکر بسیجی نمود و ظهور پیدا کرده بی‌شک موفقیت‌های شگرفی را نیز به‌دنبال داشته است. حضرت آقا یک مانیفست جدیدی مطرح کردند و به مسئولین قوای مقننه و مجریه نیز توصیه فرمودند که اگر در این مسیر خلأ قانونی وجود دارد آنها را به‌نحوی پر کنند یا اگر موانع قانونی هم هست آنها را برطرف کنند. امروز همه می‌بینیم که مردم در سیستم اجرایی و اداری کشور با یک بوروکراسی اداری خسته‌کننده دست و پنجه نرم می‌کنند و متأسفانه برخی از مدیران هم فقط برای رفع تکلیف کار می‌کنند و آن انگیزه و نشاطی که باید در بدنه ادارات و سازمان‌ها حاکم باشد کمتر به چشم می‌خورد. من فکر می‌کنم توسعه و ترویج فرهنگ بسیجی می‌تواند جامعه را از این معضل نجات دهد و حضرت آقا نیز به‌دنبال این هستند که مهندسی مدیریتی کشو ر یک مهندسی بسیجی بشود که این هم شدنی است.

  • اصلی‌ترین مطالبه رهبری از شما به‌عنوان نماینده مقام معظم رهبری در بسیج چیست؟

شاید بتوان در 5 محور وظایف نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان بسیج را دسته‌بندی کرد؛ اول ارتقای آموزش‌های اعتقادی، سیاسی و دینی. دوم ارتقای بصیرت و به روزبودن از نظر مسائل روز. سوم اطلاع‌رسانی فعالیت‌های سازمانی بسیج که باید در اختیار رسانه‌ها و افکارعمومی جامعه قرار گیرد. موضوع دیگر نظارت و جهت‌بخشی به جامعه هدف که هم شامل فرماندهان و مسئولین و هم آحاد بسیجیان است تا از افتادن در مسیر خطا و لغزش‌های فردی و جمعی که ممکن است رخ دهد پیشگیری کند و اگر هم خدا ی ناکرده اتفاق افتاد مشکل برطرف شود و در مسیر اصلاح قرار گیرد. محور پنجم هم این است که افرادی که وارد بخش‌های مختلف بسیج می‌شوند همیشه باید صلاحیت‌های مکتبی و دینی آنان مورد نظارت باشد تا همواره واجد شرایط یک بسیجی باشند.

  • بسیج از زمان تشکیل تا‌کنون چه روند تکاملی‌ای را طی کرده و نقطه مطلوب برای بسیج را چه می‌دانید؟

از آنجایی که زمان سیال است مسائل سیاسی جامعه نیز به پیروی از زمان و شرایط، سیال هستند و ثبات ندارند. شرایط اوایل انقلاب را اگر با شرایط کنونی مقایسه کنیم با هم خیلی تفاوت دارند. هوشیاری و آگاهانه عمل کردن امروز بسیجیان را اگر با اوایل انقلاب مقایسه کنیم الان به‌مراتب هوشمندانه‌تر از گذشته رفتار می‌کنند. بسیج امروز از پشتوانه تجربه سی‌ساله برخوردار است و توفان‌های حوادث و اتفاقات زیادی را پشت‌سر گذاشته است، لذا هم به لحاظ زمانی و هم نوع مسائل سیاسی که آن زمان بوده با الان کاملا متفاوت است و نمی‌توان یک مقایسه درست داشت. اما در شرایط موجود به نسبت سطح تلاش‌ها و پیشرفت‌هایی که انجام شده و تغییرات ساختاری که در سازمان بسیج صورت گرفته و از نیروی مقاومت تبدیل به سازمان شده برداشت ما این است که تحول خوبی در بسیج رخ داده و آمادگی برای پاسخگویی به ماموریت‌هایی که مد نظر مسئولین است بیشتر شده است.

  • برای تقویت وجهه مردمی بسیج چه اقداماتی صورت گرفته و چه کارهای بیشتری می‌توان کرد؟

بسیج در واقع از خود مردم است و خود مردم آمدند و این سازماندهی منسجم را شکل دادند. البته در این مسیر فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد ممکن است به مذاق برخی خوش نیاید و حضور بسیج را بر نتابند و ضرورت وجودی آن را منکر شوند اما واقعیت این است که بسیج به‌دنبال تبلیغ برای خود و ارائه بیلان کار نبوده تا مردم بیشتر بتوانند در جریان فعالیت‌های مفید آن قرار بگیرند. در شرایطی که دشمنان داخلی و خارجی تلاش دارند چهره بسیج را نزد افکار عمومی مخدوش کنند الزاما باید فعالیت‌های بسیج بیش از پیش در معرض اطلاع افکار عمومی قرار گیرد.

  • یکی از امتیازات بسیج که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید داشته‌اند حضور بسیج در مساجد است. برای استفاده بیشتر از این ظرفیت چه برنامه‌ای اندیشیده شده است؟

برنامه‌های متعددی از قبل در این راستا تدوین شده است. اولا جزو برنامه‌های امور مساجد و بسیج است که بسیجی‌ها یا حداقل فرماندهان بسیج عضو هیأت امنای مساجد باشند و مسئول فرهنگی بسیج در مسجد، امام جماعت مسجد باشد و راهنما و مرشد بسیجی‌ها روحانی مسجد باشد. در بحث امر به معروف و نهی از منکر که اخیرا به بسیج ابلاغ شده و ان‌شاءالله در سطح پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت عملیاتی می‌شود محوریت اصلی کار با روحانی مسجد و معتمدین محلی است. اینها اموری است که معمولا در ارتباط و تعامل با مسجد صورت می‌گیرد. همچنین هیأتی به‌وجود آمده که چنانچه در برخی مناطق اختلافات کاری و موضوعی به‌وجود آمد سریعا اقدام شود تا خدای ناخواسته در برنامه‌های مسجد و بسیج تنش و خللی به‌وجود نیاید.

کد خبر 152188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز