سعید پیرمحموئی: در 3کیلومتری جنوب امامزاده صالح، یعنی جایی هم‌جوار جاده قدیم شمیران، محله زرگنده و کمی پایین‌تر از آن، محله قدیمی قلهک قرار دارد و هنوز هم قدیمی‌ها از این دو محله با نام‌های قدیمی‌شان یاد می‌کنند.

 باغ قدیمی و بزرگ قلهک در زمان قاجاریه در اختیار سفارت انگلستان قرار گرفت اما دولت انگلستان بعدها ادعای تصاحب این باغ را مطرح کرد؛ ملکی که همیشه حرف و حدیث‌های متعددی را به همراه داشته و می‌توان گفت به نوعی تبدیل به محلی برای مناقشه و ادعای بی‌سند و مدرک انگلستان شده است.

نه صحبت از مناقشه باغ قلهک است و نه آن اختلاف قدیمی بر سر این ملک قدیمی! ملکی که البته در گذشته حرف و حدیث‌های متعددی داشت. این باغ که 20هکتار وسعت دارد از زمان قاجار در اختیار دولت بریتانیا قرار دارد و تاکنون به‌عنوان بخشی از سفارت انگلستان در تهران درنظر گرفته شده و بسیاری از نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که این باغ باید پیش از این در اختیار دولت ایران قرار می‌گرفت و اجاره‌اش به پایان رسیده است. این موضوع همیشه محلی برای بحث بود اما چندی پیش ماجرای باغ قلهک با مصاحبه‌ای که دکتر قالیباف، شهردار تهران، درباره باغ قلهک انجام داد، وارد مرحله جدیدی شد؛ «براساس رصدهایی که انجام داده بودیم و گزارش‌هایی که مرتبا به دستمان می‌رسد، متأسفانه متوجه شدیم در باغ قلهک که از باغ‌های خوب و مهم تهران است و در اختیار سفارت انگلستان قرار دارد، تعدادی از درختان خشک شده است که پس از بررسی آن متوجه شدیم که درختان در آن باغ به‌صورت غیرمتعارف خشک شده، بعضا حتی تخریب و آتش زده شده‌اند». این موضوع باعث شد شهردار پایتخت براساس اختیاراتی که برعهده مدیریت شهری است، تمام مراتب را به قوه قضاییه اطلاع داده و به نوعی از سفارت انگلستان شکایت کند.

درست در فاصله چند روز بعد از اعلام رسمی شکایت شهردار تهران از سفارت انگلستان، نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی نیز وارد عمل شدند و در حمایت از اقدامی که شهرداری و شهردار تهران انجام داده‌اند، اظهارنظر کردند و به این ترتیب ماجرای باغ قلهک و شکایت از سفارت انگلستان وارد کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارند که سفارت انگلستان باید باغ قلهک را ترک کند و دست از ادعای دروغین خود بردارد. از سوی دیگر شهردار تهران مسائل زیست‌محیطی و قانون‌شکنی‌های پی‌درپی که در باغ قلهک صورت می‌گیرد را مطرح کرده است و همین موضوع باعث شد تا نمایندگان مجلس نیز حمایت خود را از اقدام دکتر قالیباف اعلام کنند.

اجاره باغ به سر آمده

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است که شکایت شهرداری تهران از سفارت انگلیس درخصوص قطع درختان باغ قلهک اقدام هوشمندانه‌ای بود. جواد کریمی قدوسی می‌گوید: «شهردار پایتخت درخصوص طرح بحث شکایت، نخستین گام را برداشت که البته اقدام هوشمندانه‌ای بود». نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که این شکایت مربوط به شهردار تهران است و درصورت شکایت قالیباف به سایر زوایای این باغ نیز رسیدگی می‌شود، می‌افزاید: «سعی می‌کنیم از نظرات شهردار تهران درخصوص بررسی این موضوع در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی استفاده کنیم و در این راستا سعی می‌کنیم که از هر فرد دیگری که می‌تواند مشورت صادقانه و کارشناسی شده بدهد، استفاده کنیم». عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس عقیده دارد که از نظر حقوقی عدم‌مالکیت انگلیس اثبات شده است، بنابراین هیچ شکی در این نیست که ایران مالک باغ قلهک است؛ «انگلیسی‌ها تاکنون غیرقانونی در این باغ بوده‌اند و دوره اجاره باغ قلهک هم به سرآمده است اما ما به‌نظرات کارشناسان در این رابطه گوش می‌دهیم و کمیسیون امنیت ملی مجلس سعی می‌کند بهترین تصمیم را بگیرد».

قلهک باید پیش از این تخلیه می‌شد

«شهردار تهران باید حق ملت و تاریخ ایران را از غاصبان بگیرد»؛ نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی اصل حرکت انگلیسی‌ها را در مورد پرونده باغ قلهک غاصبانه قلمداد می‌کند؛ «انگلیسی‌ها زمانی باغ قلهک را گرفتند که مسئولان ایرانی ضعیف، ترسو و زیر سلطه بودند، بنابراین می‌توان گفت که اصل حرکت انگلیسی‌ها غاصبانه بوده است و تاکنون باید این باغ تخلیه می‌شد». حسن ابراهیمی می‌گوید: «تجمع‌های 4سال اخیر دانشجویان روبه‌روی این باغ نیز همیشه در اعتراض به تمام شدن زمان قرارداد آن بین ایران و انگلیس بوده است». نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باغ قلهک از جمله باغ‌های مهم ایران است، تصریح می‌کند: «چطور انگلیسی‌ها به‌خود اجازه می‌دهند که درخت‌های باغی را که برای خودشان نیست، قطع کنند؟ حال که آنها چنین اجازه‌ای به‌خود داده‌اند، شهردار تهران نیز با شکایتش تو دهنی خوبی به انگلیسی‌ها زد و شکایت منطقی‌ای مطرح کرد».

اسناد معتبری وجود دارد

«اسناد معتبری درباره مالکیت ایران بر باغ ۲۰ هکتاری قلهک وجود دارد»؛ عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اطمینان دارد که این کمیسیون با جدیت موضوع باغ قلهک را پیگیری می‌کند و البته برای اثبات این حرف، اسناد معتبری وجود دارد؛ «رئیس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، اسناد معتبری درباره مالکیت ایران بر باغ ۲۰ هکتاری قلهک ارائه کرد و مقرر شد که از طریق مراجع حقوقی و شهری همچون شهرداری و شورای شهر، این مسئله پیگیری شود تا درنهایت حقی که در این بین ضایع شده است باز پس‌گیری شود». محمد کرمی راد، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور مسئولان ذی‌ربط در آینده‌ای نزدیک، جلسه‌ای درخصوص پیگیری جدی‌تر موضوع باغ قلهک برگزار می‌کند تا هر چه سریع‌تر به این موضوع ملی رسیدگی شود».

اسناد انگلیس جعلی است

یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با شکایت شهردار پایتخت از سفارت انگلستان، به نامه‌ای که در دوره قاجار نوشته شده است اشاره می‌کند و تمامی اسناد و مدارک ارائه شده توسط انگلستان را جعلی می‌داند؛ «مشخص است انگلیس هیچ سند و مدرکی مبنی بر مالکیت باغ قلهک ندارد و هر چه هست جعلی است. این ملک در زمان قاجار برای سکونت تابستانی به سفیر انگلیس واگذار شد و در نامه‌ای اشاره شد که ملک متعلق به دولت ایران است، بنابراین دولت انگلیس هیچ‌گونه سند واقعی در اختیار ندارد».

حسین سبحانی‌نیا گفت: «خوشبختانه کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور سردار باقرزاده، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشکیل جلسه داد و البته به نتایج مثبتی دست پیدا کرد. در این جلسه سردار باقرزاده گزارشی از فعالیت‌های انجام گرفته در راستای بازپس‌گیری باغ قلهک به نمایندگان ارائه کرد که می‌تواند بسیار ارزشمند باشد». نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، موضوع باغ قلهک را مسئله‌ای بسیار حساس می‌داند که باید به هر نحو ممکن پیگیری شود.

قلهک، آمازون نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه انگلیسی‌ها نباید در باغ قلهک جایی داشته باشند، گفت: «باغ قلهک مانند جنگل آمازون نیست که درختان از بین رفته آن به سرعت جبران شود». مهدی مهدی‌زاده درباره رویکرد مجلس نسبت به مالکیت باغ قلهک و درختان قطع و سوزانده شده در این باغ توسط سفارت انگلیس، اظهار داشت: «این باغ متعلق به انگلیسی‌ها نیست چراکه اگر هم اجاره‌ای بوده از زمان آن گذشته و باید تخلیه شود». وی ادامه داد: «انگلیسی‌ها همانطور که در کشورهای دیگر با حقه و نیرنگ اقدام به تصاحب اموال مردم می‌کردند، در ایران هم درباره باغ‌قلهک با نیرنگ عمل کرده‌اند». مهدی‌زاده به صراحت اعلام کرد که انگلیسی‌ها در این باغ جایی ندارند؛ «این مسئله باید از طریق قضایی مورد پیگیری قرار گیرد تا مالکیت باغ مشخص شود.

بر فرض محال اگر آنها مالک باغ باشند که نیستند، قطع درخت در کشوری مانند ایران که کم باران است و یک درخت مانند زندگی یک شخص ارزشمند است، جنایت به‌شمار می‌آید». عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت وجود درختان برای مردم تهران، اظهار داشت: «اگر این درختان نباشند مردم در این آلودگی هوا می‌میرند». وی ادامه داد: «شهروندان حتی اجازه قطع درختان محوطه منازلشان را هم ندارند و اگر ضرورتی برای قطع آنها وجود داشته باشد باید آنها را جا‌به‌جا کرده یا برای جبران، درختان دیگری بکارند. اما انگلیسی‌ها بیش از 100 اصله درخت را قطع کردند و برای اینکه جرمشان پیدا نشود آنها را سوزاندند که این امر نیز باعث آلوده شدن هوا می‌شود و مردم تهران می‌‌توانند علیه سفارت انگلیس اعلام جرم کنند».

کد خبر 152173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز