مشهد: در حالی شاهد استمرار بارندگی‌ها در مشهد هستیم که این کلانشهر در معرض بمباران گازهای سمی ناشی از تراکم آلودگی خودروهاست؛ موضوعی که هوای سالم ناشی از باران را به کام شهروندان تلخ می‌کند.

شهر مشهد

به گزارش مهر، استمراربارش باران پاییزی این روزها حال و هوای خاصی به مشهد و برخی دیگر از شهرهای خراسان رضوی داده است. در چند هفته اخیر هر چند که مشهدی‌ها رنگ آفتاب را ندیده‌اند اما ابرها برای آنها پاییز پر از باران را به ارمغان آورده اند. مشهدی‌ها طی هفته‌های اخیر به لطف نزولات آسمانی، هوای بدون سرب را استشمام کرده‌اند و شاید به همین دلیل باشد که این روزها اثری از تردد شهروندان رنگ و رو پریده و ماسک زده در خیابان‌ها نیست. باران پی در پی در برخی از مناطق خراسان رضوی، کشاورزان را هم خوشحال و مسرور کرده است؛ چراکه نوید سال زراعی پر از برکتی را به آنها داده است. در این میان بسیاری از شهروندان، کشاورزان و باغداران با به جای آوردن نماز شکر قدردان این نعمت الهی هستند.

رشد 4 برابری بارندگی

در این راستا گفته می‌شود متوسط بارش نزولات جوی رشد کم‌سابقه‌ای در پاییز امسال داشته است. این نکته‌ای است که علی حسینی، مدیر مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یادآوری می‌کند. وی به رشد 400درصدی بارندگی سال آبی 90 نسبت به سال آبی 89 اشاره کرده و می‌گوید: متوسط بارش نزولات جوی از ابتدای مهر تا پایان آبان ماه سال‌جاری 36/9میلی‌متر بوده در حالی که در سال گذشته این رقم 7/4میلی‌متر بوده است. حسینی همچنین متوسط بارندگی 40ساله در کل استان را 13میلی‌متر اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: با توجه به بارندگی دوماهه اخیر، 184درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم.

491هزار تن خوراک سربی

از سوی دیگر نتایج پژوهش‌های محققان نشان می‌دهد‌سالانه حدود ۴۹۱هزار و ۳۵۰تن مواد آلوده کننده، با استفاده از سوخت‌های فسیلی مثل گازوئیل، بنزین، نفت گاز، نفت کوره و گاز، در هوای شهر مشهد پخش می‌شود. البته این تمام ماجرا نیست‌ چرا که به گفته کارشناسان سازمان نظارت بر پارک‌‌ها و فضا سبز شهرداری مشهد به‌طور میانگین روزی 10نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا در مشهد فوت می‌‌کنند.

در این راستا بررسی موردی یک کارشناس محیط‌زیست انسانی نیز نشان می‌دهد، مشهدی‌ها طی ۲۷۶روز مورد بررسی، فقط ۳۴روز از هوای پاک برخوردار بوده‌اند. این چالش روی دیگری هم دارد که مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به آن اشاره می‌کند.

حسین آقا میری می‌گوید: در این شهر روزانه 4میلیون و 200هزار سفر انجام می‌گیرد که طی آن یک‌میلیون و 200هزار مسافر جابه‌جا می‌شوند و متأسفانه از این تعداد تنها 50درصد با وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام می‌گیرد. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از آلودگی هوای شهر مشهد ناشی از تردد خودروهای شخصی است، تصریح می‌کند: مردم برای کاهش آلودگی هوا باید بیشتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. ‌

چند نسخه ساده

کارشناسان بر این باورند که برای حفظ محیط‌زیست و برخورداری از آسمانی آبی در این شهر، ضمن آموزش همگانی و ارتقای فرهنگ عمومی نسبت به گسترش دولت الکترونیک در کنار توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت تقاضای سفر، پرهیز از فعالیت‌های ناسازگار با محیط‌زیست، کاهش استفاده از خودروی شخصی، جلوگیری از تخریب باغ‌ها در بافت شهری و افزایش سهم سفرهای غیرموتوری مانند پیاده روی و دوچرخه سواری با توجه به سازگاری آنها با محیط‌زیست بایستی محور فعالیت‌ها قرار گیرد.

کد خبر 152169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز