گروه سیاسی: تحریم بانک مرکزی هرچند تکراری و مثل همیشه بی نتیجه خواهد بود اما از سوی ایران بی‌پاسخ نماند؛ به فاصله بسیار کمی از خط و نشان‌های رئیس مجلس شورای اسلامی برای کشورهایی که تحریم‌های جدید علیه ایران تصویب کرده‌اند، طرح کاهش رابطه با انگلیس با قید دو فوریت در دستور کار مجلس قرار گرفت و با 162 رای به تصویب رسید.

مجلس

مجلس این تصمیم را بعد از اقدام اخیر دولت انگلیس در تحریم بانک مرکزی اتخاذ کرد. بعد از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دولت انگلیس به همراه آمریکا و کانادا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران پیشقدم شد.

علی لاریجانی روز یکشنبه گفته بود غرب تصور نکند که تحریم بانک مرکزی ایران بدون پاسخ می‌ماند قطعا ایران در روابطش با کشورهای حامی این تحریم، تجدید نظر می‌کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، سه شنبه در جریان بررسی این طرح دو فوریتی در صحن علنی، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که سابقه کش و قوس با سفیران انگلیسی را هم دارد و قبلا سایمون‌گس سفیر سابق انگلیس را عنصر نامطلوب نامیده بود، از وزارت خارجه کشورمان خواست تا سفیر انگلیس را اخراج کند.

بعد از طرح چنین پیشنهادی از سوی بروجردی، فریاد مرگ بر انگلیس در صحن علنی مجلس طنین انداخت. این اتفاق از دید رسانه‌های انگلیس مخفی نماند و بعدازظهر سه شنبه دیلی‌تلگراف در تیتری با عنوان «نمایندگان ایران فریاد مرگ بر انگلیس در مجلس سر دادند» به طرح مجلس برای کاهش رابطه با انگلیس پرداخت و اشاره کرد که این طرح تنها 5 مخالف داشت.

رابطه ایران و انگلیس که در سال‌های اخیر، دستخوش افت و خیزهای زیادی شده است و البته افت این روابط به خیز آن می‌چربد، به‌صورت جدی از دی ماه سال 88 در فضایی گرگ و میش دنبال می‌شود. در آن زمان هم عده‌ای از نمایندگان مجلس بنا به دخالت‌های سفارت بریتانیا در حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، طرح کاهش رابطه با انگلیس را در دستور کار قرار دادند و با قید فوریت به تصویب رساندند. این طرح بعد از بررسی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یک بار به صحن علنی آمد اما با ایراداتی که دو نفر از نمایندگان مجلس به آن وارد کردند دوباره برای رفع ایراد به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد و دیگر به صحن نیامد.

بعد از این اتفاقات هم بنا به یادداشت‌های ضد‌ایرانی که سایمون گس سفیر سابق انگلیس در سایت سفارتخانه بریتانیا منتشر کرد و ادامه شیطنت‌های انگلیسی‌ها در امور داخلی ایران و در پرونده هسته‌ای کشورمان و فشارهایی که بر گس وارد شد، دولت انگلیس سفیر خود در جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان نماینده ارشد ناتو در امور افغانستان منصوب کرد و ایران نیز با پایان ماموریت سفیر خود در لندن، سفیر جدیدی معرفی نکرد تا روابط دو کشور تا حد کاردار تقلیل یابد. و حالا از حضور دومنیک جان چیلکات سفیر جدید انگلستان در ایران زیاد نمی‌گذرد، او تقریبا یک ماه است که استوارنامه خود را تقدیم کرده است.

باید دید آیا مصلحت‌اندیشی‌هایی که طرح قبلی را در کمیسیون امنیت ملی بایکوت کرد، پاگیر این طرح نیز می‌شود یا مجلس هشتم در فاصله تنها یک ماه مانده به شروع رسمی انتخابات می‌تواند اقدامی عملی در کاهش رابطه با کشوری که به گفته بروجردی شریک اصلی همه توطئه‌ها علیه ملت ایران بوده است انجام دهد.

طراحان طرح دوفوریتی البته مثل طرح قبلی شرطی را برای افزایش سطح روابط بعد از کاهش روابط نیز قائل شده و ضمن تاکید بر اینکه وزارت خارجه باید هر چه سریع‌تر روابط سیاسی را به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و تجاری را به حداقل برساند آورده‌اند: در صورت تغییر سیاست‌های خصمانه کشور انگلیس با گزارش وزارت خارجه و تصویب مجلس شورای اسلامی سطح روابط ارتقا خواهد یافت.

آمریکا و انگلیس آرزوی عقب‌نشینی ایران را به گور می‌برند

در پایان جلسه علنی سه شنبه بیانیه‌ای در محکومیت اقدام اخیر دولت انگلستان درخصوص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با امضای 228 نفر از نمایندگان قرائت شد.

در متن این بیانیه آمده است: دولت انگلیس بدتر از ابلیس، عمق کینه خود را به ملت ایران نشان داد و با اعلام تحریم بانک مرکزی، گام دیگری در دشمنی با ایران اسلامی برداشت. انگلیس خبیث جدا از سابقه ننگین تاریخی خود علیه ملت ایران و کارنامه سیاهش که هیچ‌گاه از ذهن تاریخی ملت ایران زدوده نخواهد شد در تمام این سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دست از کینه‌توزی برنداشته است. در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به اقدام‌های خصمانه انگلیس علیه ایران آمده است: ما نمایندگان ضمن محکوم نمودن این اقدام ظالمانه دولت انگلستان اعلام می‌نماییم اینگونه اقدامات خصمانه هیچ تأثیری در عزم راسخ ملت و دولت ایران در ادامه پیمودن صراط مستقیم انقلاب اسلامی نخواهد گذاشت و ما از آرمان‌های الهی امام راحل و مقام معظم رهبری دست نخواهیم کشید و کشورهای انگلیس و آمریکا آرزوی عقب‌نشینی نظام اسلامی را به گور خواهند برد.

کد خبر 152066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز