گروه بین‌الملل: درحالی‌که پس از چند روز تظاهرات خونین در مصر دولت این کشور استعفا کرده است، روز گذشته قاهره برای چهارمین روز متوالی شاهد تظاهرات گسترده مردم علیه شورای نظامی حاکم و حملات نیروهای امنیتی به معترضان بود.

مصر

گزارش‌ها نشان می‌دهد که عصر دیروز با عزیمت مردم از خیابان‌های مختلف به سمت میدان التحریر، نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور برای سرکوب و متفرق کردن معترضان تلاش کردند. درحالی‌که هزاران نفر از معترضان در میدان التحریر قاهره تحصن کرده‌اند مردم مصر در تلاش بودند تا با وجود تدابیر شدید امنیتی نیروهای نظامی مصر بار دیگر خود را به قلب ناآرامی‌های قاهره در طول ماه‌های گذشته برسانند. معترضان شعارهای الله‌اکبر، وزارت کشور مقر اوباش است، حکومت نظامیان باید سرنگون شود و مردم خواستار سرنگونی مشیر (ژنرال حسین طنطاوی، رئیس شورای نظامی حاکم) هستند، سرمی‌دادند. خیابان‌های منتهی به میدان التحریر در روزهای گذشته شاهد درگیری‌های سختی میان معترضان و نیروهای امنیتی بوده است. دوشنبه شب پس از 3 روز درگیری گسترده میان معترضان مصر که کشته شدن بیش از ۳۳نفر و زخمی شدن بیش از هزار و ۸۰۰ نفر دیگر را به‌دنبال داشت کابینه مصر به ریاست عصام شرف - نخست‌وزیر - استعفای خود را تسلیم مقام‌های شورای نظامی این کشور کرد.

مقام‌های پزشکی مصر اعلام کرده‌اند که بسیاری از مجروحان این حادثه را کسانی تشکیل می‌دهند که با گلوله‌های پلاستیکی هدف قرار گرفته‌ا‌ند یا در اثر استنشاق گاز اشک آور به حالت اغما و خفگی افتاده‌اند. تظاهرات اخیر معترضان در حالی در قاهره و دیگر شهرهای این کشور از جمله اسکندریه، سوئز و اسوان همچنان جریان دارد که طبق اعلام قبلی قرار است انتخابات پارلمانی این کشور هفته آینده برگزار شود. مردم مصر که با انقلاب خود توانستند پس از ۳۰ سال حسنی مبارک را در ۱۱ فوریه از قدرت خلع کنند اکنون نگران هستند که نظامیان این کشور با در درست داشتن قدرت نتیجه انتخابات را آنطور که خودشان می‌خواهند تغییر دهند.

مذاکره با البرادعی برای پست نخست‌وزیری

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های شورای نظامی حاکم روز گذشته در حال مذاکره با مقام‌های ارشد احزاب سیاسی این کشور برای بررسی شرایط موجود و انتخاب نخست‌وزیر جدید بودند. درحالی‌که پیش از این منابع آگاه از تمایل شورای نظامی برای نخست‌وزیری محمد البرادعی رئیس سابق آژانس بین‌المللی هسته‌ای خبر داده بودند، روز گذشته شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که مقام‌های نظامی مصر در حال گفت‌وگو با وی برای قبول پست نخست‌وزیری هستند. گروهی از رسانه‌ها دوشنبه شب قبول استعفای عصام شرف را اعلام کردند اما روز گذشته مقام‌های شورای نظامی مصر تاکید کردند که قبول این استعفا را منوط به انتخاب و معرفی نخست‌وزیر جدید کرده‌اند. با وجود اینکه گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره احتمال تعویق انتخابات پارلمانی مصر صورت گرفته است، مقام‌های نظامی اعلام کرده‌اند که این رای‌‌گیری حساس در موعد خود برگزار می‌شود. شورای نظامی مصر دوشنبه شب در بیانیه‌ای با ابراز تأسف عمیق درباره وقایع رخ داده در این کشور خواستار مذاکرات اضطراری با نیروهای سیاسی این کشور شد.

شرکت اخوان‌المسلمین در مذاکره با نظامیان

سعید الکتاتنی، دبیر کل حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین) اعلام کرد: شورای نظامی این کشور خواستار برگزاری یک نشست شده است و ما در آن شرکت خواهیم کرد. اخوان‌المسلمین یکی از قدرتمندترین رقیبان در انتخابات پارلمانی مصر به حساب می‌آید. این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد این گروه خواستار شرکت طرفداران خود در تجمع روز گذشته نشده است. بی‌بی‌سی گزارش داده است که اخوان‌المسلمین خواستار برگزاری انتخابات و قدرت‌نمایی خود با کسب بالای آرا در این رای‌گیری است.

کد خبر 151913
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز