آخرین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نه تنها مطامع آمریکا و رژیم صهیونیستی را برآورده نکرد بلکه تبدیل به محلی شد برای انتقاد از یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

جنبش عدم‌تعهد با صدور بیانیه‌ای از برخورد گزینشی آمانو انتقاد کرد و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نامه‌ای خطاب به آمانو تأکید کرد که با انتشار شتابزده گزارش، فرصت بررسی مسائل مطرح شده در آن را به ایران نداده و محتوای گزارش را زودتر در اختیار آمریکا، انگلیس و دیگر کشورها قرار داده است.آمریکا و رژیم صهیونیستی که از هفته‌ها پیش با طرح سناریوی ترور سفیر عربستان در واشنگتن، مانور رسانه‌ای روی گزارش احمد شهید درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و بالاخره افشای خودخواسته بخش‌هایی از گزارش منتشر نشده آمانو به رسانه‌ها، فضا را به‌گونه‌ای ترتیب داده بودند که قطعنامه‌ای محکم در آخرین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران به تصویب برسانند، نه‌تنها به هدف خود نرسیدند بلکه مقامات رژیم صهیونیستی از جمله باراک، وزیر دفاع این رژیم لب به اعتراف گشود که با این قطعنامه به وضع تحریم‌های تازه و نیرومند علیه ایران خیلی خوش‌بین نیست.

دیپلمات‌های کشورهای عضو شورای حکام بر سر متن قطعنامه ساعت‌ها چانه زدند اما نهایتا قطعنامه‌ای که صادر شد نه پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع می‌دهد - همچنان‌که آمریکا دنبال آن بود- و نه گزارش مدیرکل آژانس و نظامی‌بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید می‌کند. از سوی دیگر در قطعنامه اولیه که با قلم آمریکا نوشته شده بود ضرب‌الاجلی برای ایران تعیین و گفته شده بود ایران باید تا نشست بعدی این شورا به سؤالات این آژانس پاسخ معنادار بدهد اما در قطعنامه جدیدی که به اجماع همه اعضا رسید، چنین مهلتی هم برای ایران تعیین نشده است. چنین قطعنامه‌ای البته باز با اجماع همه اعضای شورای حکام همراه نبوده و تا ساعت پایانی که این گزارش نوشته می‌شد، گفته شده بود از 35‌عضو این شورا 11 عضو به این قطعنامه رأی نخواهند داد. مهم‌ترین توافقی که در این اجلاس صورت گرفت اعزام هیأتی به سرپرستی هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها به ایران بود.بنا به گفته دیپلمات‌های غربی یکی از مناطقی که قرار است این هیأت از آن بازدید کند منطقه نظامی پارچین است که پیش از این بارها بازدید شده و در دوره محمد‌البرادعی ابهام‌ها در این حوزه مختومه اعلام شده بود.

نامه‌های سلطانیه

ایران خود نیز قبلا برای حضور این هیأت در کشورمان اعلام آمادگی کرده و در نامه‌هایی از آژانس خواسته بود که این هیأت به ایران بیاید؛ به‌طوری که پیش از شروع نشست اعضای شورای حکام، علی‌اصغر سلطانیه خطاب به یوکیا آمانو مدیرکل آژانس نامه‌ای نوشت و در آن به نامه‌های فریدون عباسی در تاریخ 30 اکتبر2011، نامه خودش به آمانو در تاریخ 3 نوامبر2011 و نامه مدیر پادمان ملی سازمان انرژی اتمی کشورمان به ناکارتس در تاریخ 30 سپتامبر2011 اشاره کرده و گفته بود مایه نگرانی و دلسردی ماست که در گزارش شما محتوای نامه‌های مذکور به‌ویژه نکات اصلی آن از جمله فرستادن تیم آژانس به ایران با هدف حل مسائل مربوطه برای تکمیل و نهایی کردن تحقیقات، ذکر نشده است.

عباسی در نامه‌ای که 30 اکتبر2011 به آمانو نوشته و سطانیه به آن اشاره کرده است پیشنهاد داده بود آقای ناکارتس، معاون مدیرکل در زمینه امور پادمان برای گفت‌وگو با هدف حل مسائل و پایان‌دادن به این فرایند ظاهرا بی‌پایان به ایران فرستاده شود. در نامه سلطانیه هم که پیش از این برای آمانو فرستاده شده بود آمده بود: لازم است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از تکمیل و نهایی کردن تحقیقاتش از انتشار هرگونه مطالب یا اسناد خودداری کند. بعد از نشست روز پنجشنبه شورای حکام، سلطانیه البته نامه دیگری نیز خطاب به آمانو منتشر کرد و به درخواست خود از آمانو برای ممانعت از انتشار هر‌گونه مطلب یا سند پیش از تکمیل و نهایی کردن تحقیقات اشاره کرد و گفت: نپذیرفتن پیشنهاد ایران از سوی آمانو «سؤالاتی جدی را درخصوص نیت شما برای حل این مسئله و پایان دادن به این روند بی‌پایان» مطرح می‌کند. او هشدار داد که دولت من حقوق مشروعش را برای طلب خسارت مالی و انواع دیگر، از آژانس به سبب جراحات به اشخاص و صدمات به اموال کشور من که ممکن است از گزارش‌های توجیه نشدنی، ناعادلانه و دارای انگیزه سیاسی شما ناشی شود و تصمیماتی که ممکن است بر مبنای چنین گزارش‌هایی اتخاذ شود برای خود محفوظ می‌دارد.

بیانیه جنبش عدم‌تعهد

دیروز اعضای جنبش عدم‌تعهد نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تأکید بر حقوق همه کشورها بر استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای از گزارش آمانو انتقاد کرده و نوشتند: جنبش عدم‌تعهد خواستار توضیحات از آژانس در مورد عدم‌درج اظهارات ایران در رابطه با تمامی اطلاعات جدید در این گزارش، قبل از انتشار رسمی آن است. با مدنظر قرار دادن مسئولیت آژانس در حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمان‌ها، جنبش عدم‌تعهد به واسطه تکرار نشت چنین اطلاعاتی همچنان نگران است که در فقدان اقدامات کافی تصحیحی از سوی آژانس، اعتبار نظام آژانس برای حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمان‌ها زیر سؤال برود. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: جنبش عدم‌تعهد مایل است نارضایتی و نگرانی عمیق خود را نسبت به تحویل گزینشی گزارش مدیرکل یا بخش‌هایی از آن، به برخی از کشورهای عضو قبل از توزیع رسمی آن بین تمامی کشورهای عضو ابراز دارد. این امر مغایر اصل برابری کشورهاست که در اساسنامه آژانس ملحوظ شده و نباید در آینده تکرار شود.

کد خبر 151422
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز