چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

اخذ دو درصد مالیات سالانه بر زمین‌های بایر و 2.4 درصد برای آپارتمان‌های خالی به‌عنوان بخشی از طرح تحول مالیاتی در دستور کار دولت قرار گرفت.

مالیات

به گزارش سازمان امور مالیاتی «مالیات بر عایدی سرمایه» به‌عنوان مهم‌ترین مالیات جدید قرار است به‌صورت درصدی از مابه‌التفاوت قیمت فروش و قیمت زمان خرید از فروشنده ملک دریافت شود.

برای جلوگیری از آسیب به ساخت‌وساز، ساختمان‌های نوساز از این مالیات معاف هستند و نخستین فروش ملک هر نفر در هر سال نیز به خاطر حفظ حقوق متقاضیان مصرفی مسکن، مشمول این مالیات نمی‌شود.

مالیات دوم، مالکان زمین‌های بایر را شامل می‌شود که به ازای هر سال، معادل یک درصد ارزش معاملاتی این زمین‌هاست. در پیش نویس طرح تحول مالیاتی، لغو کامل معافیت مالیاتی آپارتمان‌های اجاره‌ای نیز قید شده است اما وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کرده برای خانه‌های خالی و همین طور واحدهای نوساز خالی که 6 ماه از زمان صدور پایان کارشان می‌گذرد مالیات سالانه‌ای معادل 2.4 درصد ارزش روز آنها، در طرح تحول مالیاتی گنجانده شود.

این وزارتخانه در عین حال پیشنهاد کرده است: معافیت مالیاتی واحدهای مسکونی اجاره‌ای برحسب متراژ، طول مدت قرارداد و ارزش اجاری تعیین شود تا امکان تنظیم بازار اجاره و ایجاد مشوق برای موجران و همچنین تعدیل اجاره بها از طریق مالیات فراهم شود.

کد خبر 151324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز