چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

مهدی حدادپور: هر چه هست اینکه انتخاب‌کنندگان همیشه یک معیار و یک مصداق پذیرفته شده را برای کارشان داشته‌اند. قبلا در فوتبال ما برخی از نشریات...

کریم باقری

انگشت AFC روی بازیکنان ایرانی

آسیایی شدند

قبل‌از دهه 90، انتخاب بازیکنان برتر سال آسیا‌ روش مشخص و روشنی نداشت‌. به همین خاطر روایت در مورد بهترین بازیکن آسیا قبل از سال 1994 بسیار مبهم است. انتخاب بهترین‌ها در یک مجموعه همیشه توسط یک گروه از کارشناسان، یک نشریه یا رسانه و مرکز خاص و یک سازمان انجام می‌شود. هر چه هست اینکه انتخاب‌کنندگان همیشه یک معیار و یک مصداق پذیرفته شده را برای کارشان داشته‌اند.

قبلا در فوتبال ما برخی از نشریات مبادرت به انتخاب مرد سال فوتبال می‌کردند؛ دنیای ورزش، سال‌ها این کار را انجام می‌داد. کیهان ورزشی هم همینطور. برخی از نشریات هم با انتخاب تعداد خاصی از کارشناسان، نظر میانگین آن‌ها را برای انتخاب‌های خودشان لحاظ می‌کردند. برخی اوقات انتخاب این نشریات برای فوتبال ما تبدیل به معیار می‌شد.

مثل انتخاب حمید درخشان به عنوان بهترین بازیکن در فصل 1364 توسط کیهان ورزشی و انتخاب محمدحسن انصاری‌فرد در فصل‌1366 ‌ توسط نشریه دنیای ورزش. ‌‌ به هر حال بهترین‌های سال فوتبال ایران را مرور می‌کنیم.‌

سال 1389، سال 1388، سال 1387؛ ‌در این سه سال ما بازیکنی‌ نداشتیم که به طور قاطع فاصله بسیار زیادی از همه نفرات دیگر داشته باشد اما به‌هرحال سید مهدی رحمتی و خسرو حیدری موفق‌ترین و موثرترین مردان فوتبال ما بودند. خسرو حیدری در هر سه سال قهرمان لیگ شد. یک بار با استقلال و‌ 2 بار با تیم سپاهان.

‌سال 1386

در سال‌1386 کریم باقری، بازگشتی با‌شکوه به تیم ملی داشت. او، مرد اول پرسپولیس در راه قهرمانی لیگ بود.

کریم باقری بعد از طی دوران مصدومیت بازی در لیگ انگلستان را تجربه کرد. او‌ در این سال، 6گل به گوام در یک بازی زد. برابر کره‌جنوبی از فاصله 40 متری یکی از زیباترین گل‌های تاریخ فوتبال ما را زد ‌و یکی از سال‌های فوق‌العاده فوتبالش را سپری کرد.

‌سال 1378

سال78، سال دایی بود. او با پیراهن هرتابرلین 2گل دیدنی به چلسی پرستاره و یک گل به میلان در سن‌سیرو زد. سال‌78 سال شکوه علی دایی بود. مردی که توسط AFC به عنوان مرد سال فوتبال آسیا معرفی شد.

‌سال 1377

این سال هم از آن سال‌هایی بود که ‌انتخاب بهترین بازیکن سال‌ سخت بود. درخشش فوق‌العاده پدیده‌ای 20ساله به نام علی کریمی، بازی‌های عالی مهدوی‌کیا در مسابقات جام جهانی 98 فرانسه، گلزنی استیلی در جام جهانی‌98 و بازی‌های خوب او در آسیایی‌98 بانکوک و آقای گلی دایی در مسابقات ‌آسیایی 1998، ما را ‌در انتخاب از بین کریمی، مهدوی‌کیا، استیلی و علی دایی به تردید می‌اندازد. نظر شما چیست؟

‌‌سال 1376

در مسابقات مقدماتی جام جهانی‌98 فرانسه عملکرد کریم باقری و مهدوی‌کیا عالی بود اما گل صعود ایران به جام جهانی را خداداد عزیزی زد و عملکرد عابدزاده در این مسیر واقعا خوب بود.

باقری، مهدوی‌کیا ، عابدزاده و خداداد عزیزی 4بازیکن عالی تیم ملی بودند. با این حال کریم باقری با به ثمر رساندن 20گل ملی ‌‌توانست مرد شماره یک تیم ملی باشد اما مهدوی‌کیا جوان اول فوتبال آسیا در این سال بود.

‌سال 1368

سال‌69 ‌هم برای مجید نامجو‌مطلق ‌سال خوبی بود اما سال‌68 بهترین سال او بود. او در جام صلح و دوستی و مقدماتی جام جهانی90 عالی کار کرد و برای استقلال هم عملکردی رویایی و فوق‌العاده داشت.

‌سال 1367

جعفر مختاری‌فر 30ساله برای استقلال عالی کار کرد اما احمدرضا عابدزاده پدیده 22ساله فوتبال ایران در این سال فوق‌العاده کار کرد و با تلاش او، تیم ملی به عنوان سوم مسابقات جام ملت‌ها رسید.

‌سال 1366

محمد‌حسن انصاری‌فرد ستاره پرسپولیس در سال‌66 به انتخاب مجله کیهان ورزشی و دنیای ورزش ‌بود. او گل قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی کشور و ‌ باشگاه‌های تهران را به ثمر رساند و پاس گل قهرمانی در جام حذفی تهران را هم او داد.

‌سال 1365

سال‌65، سال درخشش دوباره‌ ناصر محمدخانی در مسابقات فوتبال تهران برای پرسپولیس بود. در آسیایی‌1986 سئول هم تا وقتی که در میدان بود عملکردش ‌شایسته بود.

‌سال 1364

‌به انتخاب کیهان ورزشی، حمید درخشان در سال‌64 ‌ بهترین بازیکن سال‌ شد. درخشان ‌4بار به عنوان آقای هفته و‌ به عبارتی بهترین بازیکن هفته تهران معرفی شده بود.

‌سال 1363

ناصر محمدخانی‌ در سال‌63 عالی کار کرد. 12گل برای تیم ملی در مرحله مقدماتی و نهایی جام ملت‌ها و 8گل برای پرسپولیس در 6بازی از مسابقات نیمه‌کاره تهران زد. او در ‌ 18بازی مورد اشاره ‌20گل زد که عملکردی فوق‌العاده بود.

‌سال 1356

علی پروین در مسیر صعود ایران به مسابقات فوتبال جام جهانی 1978 ‌ از همه بهتر عمل کرد‌.

‌سال ‌1355

گل زیبای او به لهستان در المپیک مونترال و باری که یک‌تنه در استقلال به دوش کشید، باعث این انتخاب بود.

‌سال 1354

سال‌54 هم سالی نبود که بازیکنی از دیگران بسیار متفاوت باشد. در سال‌54، پروین،روشن و غلامحسین مظلومی خوب کار کردند.

‌سال 1353

استقلال قهرمان لیگ شد و ناصر حجازی دروازه‌بان 25ساله این تیم ستاره بود. ضمن اینکه در آسیایی‌1974 تهران هم غلامحسین مظلومی و علی جباری خوب کار کردند.

‌سال 1352

پرسپولیس در لیگ اول تخت جمشید قهرمان شد و ستاره‌اش پروین 27ساله بود. پروین در این سال آنقدر خوب بود که وقتی در بازی رفت مقدماتی 74 مقابل استرالیا بازی نکرد 3-صفر باختیم.

سال 1351

آشتیانی در جام ملت‌های 1972 و مقدماتی المپیک 1972 عالی کار کرد. 7گل سرنوشت‌ساز فوتبال ایران در این 2‌موفقیت تاریخی توسط ابراهیم آشتیانی ساخته شد.

‌سال 1385

سال 1385،سال غروب ملی‌پوشان در جام جهانی و جام ملت‌های 2007 بود. در سال‌85، در سطح باشگاهی «ابراهیم صادقی» کاپیتان ساپیا بهترین بود. کاپیتانی که بیشترین نقش را در قهرمانی تیم سایپا داشت و در سطح ملی هم حضوری نسبتا موفق داشت.

‌سال 1384

مسابقات مقدماتی جام جهانی 2006 و لیگ پنجم حرفه‌ای در پیش بود. وحید هاشمیان با 2گلی که در مسیر صعود ایران به ژاپن زد بازیکن موفقی بود. رضا عنایتی هم برای قهرمانی استقلال در لیگ 21گل زد. با این حال «وحید هاشمیان» موفق‌ترین بازیکن ملی این سال بود.

‌سال 1383

سال‌83 سال بسیار موفقی برای علی کریمی بود. او در جام ملت‌های آسیا، 5گل زد و آقای ‌گل شد. مقابل آلمان در یک دیدار دوستانه عالی کار کرد و مورد توجه بایرن مونیخ قرار گرفت و در سال بعد به آلمان رفت. AFC هم علی کریمی را به عنوان مرد سال آسیا انتخاب کرد.

‌سال 1382

مهدوی‌کیا در‌ سالی که با 15گل آقای پاس گل بوندس‌لیگا شد به ‌عنوان مرد سال 2003 آسیا هم انتخاب شد. او در عرصه بازی‌های ملی باز هم موفق‌ترین و شایسته‌ترین بازیکن در تیم ملی فوتبال کشورمان بود.

‌سال 1381

فوتبال ایران در سال‌81 پدیده نوظهوری‌ به نام محرم نویدکیا داشت. بازیکنی که در 20سالگی عامل موفقیت و محور حرکات تیمی ‌ سپاهان بود. سپاهانی که به عنوان اولین تیم شهرستانی ‌در مسابقات لیگ عنوان قهرمانی را تجربه کرد. ‌‌

‌سال 1380

عملکرد‌ علی دایی در تیم ملی در این سال مثال‌زدنی بود. او در مسابقات مقدماتی جام جهانی در مرحله دوم و اصلی، 3گل در 2 بازی رفت و برگشت به عربستان، یک گل به عراق، یک گل به بحرین و یک گل به امارات زد. علی دایی در بازی‌های دوستانه‌ از جمله دیدار برابر تیم‌های ملی بوسنی و عمان هم گل‌های زیادی به ثمر رساند.

سال 1375

دایی و باقری در سال‌75 برای تیم ملی عالی بودند. دایی 8گل در جام ملت‌ها زد و آقای گل شد اما ‌AFC، خداداد را به خاطر درخشش در جام ملت‌های 1996 به‌ عنوان بهترین بازیکن سال آسیا برگزید.

‌سال 1374

عابدزاده بعد از بخشیده شدن محرومیتش که ناشی از اتفاقات داربی دی‌ماه سال گذشته بود به میدان آمد. او ‌در لیگ 74، 18بازی برای پرسپولیس انجام داد و ‌در این 18بازی برگزار شده، تنها 5گل دریافت کرد تا مرد شماره یک پرسپولیس در راه قهرمانی این تیم باشد.

‌سال 1373

از جواد منافی، ستاره شمالی پرسپولیس، فرشاد پیوس بازیکنی که 20 گل در لیگ چهارم زد و ‌ علی دایی‌ که در مسابقات آن دوره واقعا خوب بود می‌توان به عنوان بهترین بازیکن سال نام برد اما به‌هرحال مهر‌ه‌ای که به طور قطع بهترین بازیکن سال باشد در این سال نداشته‌ایم.

‌سال 1372

علی دایی با 4گل زده در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی‌94 آقای گل شد و AFC او را بهترین بازیکن آسیا در مسابقات مقدماتی جام جهانی 1994 آمریکا اعلام کرد.

سال 1371

درست است که نفراتی مثل جمشید شاه‌محمدی،جواد زرینچه و مهدی فنونی‌زاده بهترین‌های سال‌71 بودند اما هیچ‌کدام امتیاز قابل توجهی در این سال نداشتند و‌ آنقدرها هم خوب نبودند که بخواهند بهترین بازیکن سال لقب بگیرند.

سال 1370

فرشاد پیوس در مسابقات لیگ اول آزادگان و مسابقات باشگاه‌های تهران آقای گل شد. او در 37دیدار بازی، 27گل به ثمر رساند. پیوس 5بار آقای گل مسابقات فوتبال دسته اول تهران و 2بار آقای گل لیگ شد.

‌سال 1369

مجتبی محرمی، در مسابقات آسیایی‌90 پکن در تیم منتخب بازی‌ها قرار گرفت و بهترین بازیکن ایران در این رقابت‌ها بود. او در مسابقات دسته اول تهران هم فوق‌العاده کار کرد.

‌سال 1362

درست است که استقلال قهرمان سال‌62 تهران شد و نفراتی چون شاهرخ بیانی و اصغر حاجیلو عالی کار کردند اما پنجعلی بهترین بازیکن سال بود. مردی که یک سال بعد کاپیتان تیم منتخب آسیا شد.

‌سال 1361

‌پرسپولیس‌ قهرمان مسابقات تهران و جام حذفی 61 شد و پروین با 15گل زده آقای گل تهران شد و با گل او برابر هما، پرسپولیس به فینال جام حذفی تهران رفت. این در حالی است که پروین‌ 36ساله ‌ همزمان سرمربی و بازیکن پرسپولیس بود.

‌سال 1360

در سال 60 هما قهرمان مسابقات باشگاه‌های تهران شد و بهترین بازیکن این تیم بدون هیچ تعارفی حمید علیدوستی بود. علیدوستی ستاره اول فوتبال ایران در این سال بود.

سال 1359

‌ستاره استقلال در این سال با زدن 7گل زده آقای گل مسابقات جام ملت‌ها شد.

‌سال 1358

در سال‌1358 بازیکن بسیار متفاوتی در فوتبال نداشتیم البته عملکرد عبدالرضا برزگری و محمود حقیقیان در بازی‌های تیم ملی و در جریان مسابقات مقدماتی المپیک 1980 مسکو بد نبود.

‌سال 1357

در سال‌57 هم اوضاع چنین بود. سال‌57 سال شرکت ایران در جام جهانی 78 بود و بعد از آن، مسابقات به علت وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی، تعطیل شد.

همشهری تماشاگر

کد خبر 151250

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز