همشهری‌آنلاین: نهمین نمایشگاه یاد یار مهربان یکشنبه ،22 آبان،به کار خود پایان داد و نمایندگان بیش از 5 هزار مدرسه در سه مقطع تحصیلی از این نمایشگاه خرید‌های خود را انجام دادند.

نهمین نمایشگاه یاد یار مهربان

دکتر امیر شهرام‌نیا، رئیس نمایشگاه یاد یار مهربان در گفت‌وگویی با همشهری آنلاین با اشاره به فعالیت‌های این نمایشگاه گفت: خوشبختانه امسال به سمتی حرکت کردیم که به برخی از واحد‌های بیمارستانی هم بودجه اندکی اختصاص دادیم تا از این نمایشگاه خرید کنند.

اختصاص 250 هزار تومان برای هر واحد بیمارستانی که قفسه‌ کتابی در نظر بگیرند، اختصاص یک میلیون تومان به بیش از 80 مرکز حوزه‌علمیه در تهران، و یک میلیون تومان برای خوابگاه‌هایی که قفسه کتاب دارند از دیگر اقداماتی بود که در نمایشگاه امسال یاد یار مهربان توانستیم انجام دهیم.

شهرام نیا که در محوطه نمایشگاه به تقاضاها و پرسش‌های برخی از نمایندگان مدارس پاسخ می‌داد با اشاره به این که برخی از مدارس شهرهای حاشیه‌ای تهران هم خواستار استفاده از امکانات این نمایشگاه برای خرید کتاب و تجهیز کتابخانه‌ها هستند،‌گفت: به دلیل آنکه شهرداری تهران تنها می‌تواند واحدهای مربوط به سطح شهر تهران را تحت پوشش حمایتی این نمایشگاه قرار دهد، ما از دادن امکانات به مدارس حاشیه‌ای معذوریم ،اما به نظر من باید فکری برای این مدارس هم صورت بگیرد که آنها هم بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

شهرام نیا از اختصاص بودجه‌ای مختصر به مدیران شهرداری برای خرید کتاب از این نمایشگاه خبر داد و گفت: دلیل چنین کاری این است که مدیران شهرداری را با فضای کتابخوانی در مناطق آموزش و پرورش خودشان آشنا سازد.

اختصاص بودجه به کتابخانه‌های مساجد هم از دیگر نکاتی بودکه رئیس نمایشگاه یاد یار مهربان درباره آن سخن گفت و افزود: با توجه به اینکه کتابخانه‌های مساجد عمدتا کوچک هستند ما 250 هزار تومان به هر کتابخانه اختصاص دادیم.

به گفته شهرام نیا برای تجهیز برخی از کتابخانه‌های تهران هم بودجه‌هایی بین یک تا 3 میلیون تومان اختصاص یافته است که بسته به ظرفیت و کیفیت هر کتابخانه تفاوت دارد.

به گفته آقای شهرام نیا امسال 21 هزار عنوان کتاب از ناشران درنمایشگاه عرضه شده است.

شهرام نیا در پاسخ به این سوال همشهری آنلاین که با توجه به اینکه تمامی خرید‌های نمایشگاه از سوی رایانه‌های نمایشگاه ثبت و ضبط می‌شود و بنا بر این اطلاعات کاملی از نحوه خریدها و چگونگی آنها در اختیار شماست، و این امکان وجود دارد که گزارشی از آثار پرفروش نمایشگاه به دست دهید گفت: نرم‌افزار نمایشگاه چنین امکانی را دارد ، و ما قصد داریم بعد از نمایشگاه آماری از چگونگی و کیفیت خرید‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

به گفته شهرام نیا،این اطلاعات می‌تواند درکی از میزان استقبال از موضوعات و عناوین خاص کتاب ها را در اختیار مدیران قرار دهد.
به گزارش همشهری‌آنلاین نمایشگاه امسال در سه طبقه در بوستان گفت‌وگو که محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران است،‌برگزار شد. طبقه زیرین به عناوین کتاب‌ها اختصاص داشت، طبقه همکف به ناشران شرکت کنند در نمایشگاه و طبقه فوقانی به وسایل کمک‌ آموزشی و اسباب بازی.

به هر دبستان 280 هرار تومان،مقطع راهنمایی 320 هزار تومان و مقطع دبیرستان 360 هزار تومان بن خرید کتاب پرداخت شد. خریداران قیمت را بر اساس پشت جلد کتاب‌ها دریافت می کردند اما ناشران تا 40 درصد باید به نشر شهر که مسئول برگزاری این نمایشگاه است تخفیف بدهند.

یکی از ناشران شناخته شده کشور در گفت‌وگویی با همشهری آنلاین این تخفیف را با توجه به اینکه پول این نمایشگاه چند ماه بعد در اختیار ناشران قرار می‌گیرد، چندان به صرفه ندانست اما به دلیل آنکه فضایی است تا مدارس با کتاب‌های‌آنها آشنا شوند ، نکته مفیدی دانست.

یکی دیگر از ناشران هم نسبت به نحوه انتخاب کتاب‌ها توسط تیم انتخاب معترض بودکه ملاک و معیاری خاص برای راهیابی کتاب‌ها به نمایشگاه وجود ندارد. بر اساس این گزارش هیئت انتخاب کتاب‌های نمایشگاه یاد یارمهربان از سوی آموزش و پرورش و وزارت ارشاد و نماینده‌ای از شهرداری تعیین می‌شود.

کد خبر 151073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز