همشهری‌آنلاین: سومین جشنواره گذر فرهنگی تهران(گفت) دهم تا بیستم دی و با مشارکت برخی از ناشران و مراکز فرهنگی راسته کریمخان در این مکان برگزار خواهد شد و از خدمات داود رمضان شیرازی،مدیر انتشارات سنایی و پیش‌کسوت نشر تقدیر به عمل خواهد آمد

جشنواره گفت

به گزارش همشهری‌آنلاین،بابک چمن آراء و پژمان سلطانی از دست‌اندرکاران اصلی این نمایشگاه صبح دوشنبه،5 دی، در خانه هنرمندان و در نشستی با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر گفتند که علاوه بر کتابفروشی‌ها قصد دارند آموزشگاه‌ها‌، استودیو‌ها، ‌گالری‌ها و مراکزی که خدمات فرهنگی ارائه می‌دهند، نیز در این جشنواره استفاده کنند.

پژمان سلطانی - مدیر نشر ویستار و دبیر جشنواره «گفت»  که دوره دوم این جشنواره را هم دبیری کرده بود درباره سنت تجلی از یک پیشکسوت نشر در اختتامیه این مراسم گفت: در نشست نخست ما از استاد عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار موسسه انتشاراتی امیر کبیر تقدیر کردیم و در این مراسم هم از داوود رمضان شیرازی - مدیر انتشارات سنایی - که طی سال‌های متمادی مدیریت اتحادیه ناشران را برعهده داشته است و جزو پیشکسوتان حوزه نشر نیز هست، تقدیر خواهد شد.

سلطانی همچنین گفت: همیشه اعتقاد داشتم خیابان کریم‌خان به دلیل کتابخانه‌ها‌، مراکز فرهنگی و استودیوهای موسیقی فرهنگی‌ترین منطقه ایران است. کتاب‌فروشی‌های کریم‌خان از لحاظ معماری و شکل چیدمان نیز با تمام کتاب‌فروشی‌های کشور متفاوت هستند.

او در ادامه گفت: فکر می‌کنم با توجه به جشنواره‌ی «گفت»، می‌توانیم در حوزه فرهنگ تمام خواسته‌های مشترک‌مان را محقق سازیم. در جشنواره اول این اتفاق نیفتاد؛ ولی در جشنواره دوم که تابستان سال گذشته برگزار شد، علاقه‌مندانی که در سطح شهر به سراغ ما آمدند، نسبت به نخستین جشنواره بیش‌تر بودند.

دبیر جشنواره «گفت» متذکر شد: اگر این جشنواره ادامه پیدا کند، در آینده به مراتب اتفاق فرهنگی بهتری در خیابان کریم‌خان خواهد افتاد. باید یادآور شوم خانه هنرمندان نیز جزو مراکز دیگری است که به مجموعه ما اضافه شده است؛ خانه هنرمندان در زمینه فرهنگی - هنری بسیار فعال است و در این جشنواره می‌توانیم از امکانات اطلاع‌رسانی خانه هنرمندان استفاده کنیم.

سلطانی در پاسخ به پرسشی درباره تعامل با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای برپایی چنین جشنواره‌هایی، گفت: در گذشته، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد می‌گفت که ما بیش‌تر به بنگاه معاملات ملکی شبیه هستیم و در واقع باید فقط اشاعه فرهنگی داشته باشیم. باید متذکر شوم ما به عنوان یک انتشارات خصوصی ربطی به وزارت ارشاد نداریم. تصور نمی‌کردیم معاونت فرهنگی به ما کمک بلاعوض کند؛ بلکه این توقع را داشته‌ایم که بخشی از کتاب‌های ما را بخرد.

او با اشاره به این که اکثر کتاب‌فروشی‌های کریم‌خان، ناشر هم هستند و در کنار فروش کتاب، چیزهای دیگری هم می‌فروشند درباره تعطیلی چند کتابفروشی گفت: وزارت ارشاد می‌توانسته به آن‌ها کمک کند تا سرپا باشند و کتاب‌فروشی‌های‌شان تعطیل نشود.

 بابک چمن‌آرا  که مدیریت فروشگاه محصولات موسیقی بتهوون در این راسته را بر عهده دارد در ادامه از افتتاح یک کتابخانه خصوصی خبر داد و گفت:‌ در روزگاری که کتاب‌فروشی‌ها دارند تعطیل می‌شوند و اکثر کتابخانه‌ها عمومی هستند، باز شدن کتابخانه خصوصی اتفاق خوبی است. در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره «گفت» که دهم دی‌ماه برگزار می‌شود، از کتابخانه خصوصی امید صبا با مدیریت آقای فراست‌خواه رونمایی خواهد شد.

وی گفت:‌ در دوره‌های قبلی برگزاری جشنواره «گفت»، سازمان زیباسازی شهرداری تهران فقط در 10 منطقه سطح شهر تهران از بیلبوردهای تبلیغاتی برای ما استفاده کرد که امیدواریم این دوره نیز تکرار شود.

او همچنین گفت: از جشنواره‌های گذشته دوهزار کارت با عنوان «گفت» از طریق مراکز فرهنگی به مشتری‌های خود توزیع کرده‌ایم که در واقع این دو هزار نفر از اعضای این جشنواره محسوب می‌شوند و برای اعضای خود در این جشنواره برنامه‌هایی درنظر گرفته‌ایم.

چمن‌آرا در پاسخ به این‌که آیا جشنواره فرهنگی «گفت» فقط به خیابان کریم‌خان محدود است و در آینده مناطق دیگری نیز به آن اضافه می‌شوند یا نه، گفت: به عنوان یک خیابان فرهنگی تأکید ما بر منطقه کریم‌خان است و همچنین خیابان‌هایی که به آن منتهی می‌شوند و این‌که از مناطق دیگر شهر تهران استفاده کنیم، در برنامه‌های فرهنگی ما قرار ندارد.

او سپس ابراز عقیده کرد: یکی از آفت‌های بزرگ کشور، برپایی نمایشگاه کتاب در مقطع‌های زمانی مختلف است. در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، هرکس به کتاب‌فروشی مراجعه کند، می‌تواند با همان تخفیف که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، کتاب‌ها را عرضه می‌کنند، کتاب مورد نظرش را بدون جست‌وجوی زیاد و بدون هیچ مشکلی تهیه کند. در واقع، نمایشگاه کتاب، نمایشگاه نیست؛ بلکه فروشگاه کتاب است. ما در جشنواره فرهنگی «گفت» هیچ تقابلی با نمایشگاه کتاب نداریم و در آینده شاید خودمان به نمایشگاه بین‌المللی تبدیل شویم و از علاقه‌مندان، از شهرستان‌ها، نیز دعوت کنیم.

او در پایان سخنانش اظهار کرد: ‌درنظر داریم برای برپایی جشنواره «گفت» یک آیین‌نامه تصویب کنیم. بعد از تصویب این آیین‌نامه، جشنواره فرهنگی ما خیلی گسترده‌تر خواهد شد.

کد خبر 155061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز