یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: کنسرت همایون شجریان و همنوازان حصار با فرم جدید برگزار می‌شود.

همنوازان حصار

نشست خبری این کنسرت صبح دیروز با حضور همایون شجریان(خواننده)، علی قمصری(آهنگساز) و محمد علی رفیعی(برگزار‌کننده کنسرت) برگزار و در مورد جزئیات این کنسرت سخن گفته شد. گروه همنوازان حصار 2 سال پیش نخستین برنامه خود را آغاز کرد و کنسرت‌های متعددی در تهران‌، قزوین‌، شیراز‌، بندرعباس و نیشابور برگزار کرد. این‌بار هم این گروه مثل دیگر گروه‌های حرفه‌ای موسیقی ترجیح داده‌اند که به‌دلیل استاندارد مناسب به تالار وحدت بروند. محمدعلی رفیعی در این باره گفت: طی تجربه‌های قبلی تصمیم گرفتیم هیچ کدام از کنسرت‌های «دل‌آواز» را به هیچ قیمتی در سالن‌های ورزشی برپا نکنیم تا شأن کنسرت‌هایمان حفظ شود؛ به همین دلیل و براساس استاندارد تالار وحدت این سالن را انتخاب کردیم که البته به‌دلیل ترافیک اجراهای موسیقی زمان بیشتری برای این برنامه فراهم نبود.

همکاری علی قمصری با همایون شجریان به سال‌ها قبل و آلبوم نقش خیال برمی‌گردد؛ همکاری‌ای که تا به امروز ادامه داشته و به گفته آهنگساز گروه این رابطه همواره بر عمق موسیقی متمرکز بوده‌است. قمصری در ادامه گفت: خاستگاه اصلی تشکیل گروه «همنوازان حصار» کسب تجربه‌های نو است تا به جای آنکه از تکرار استفاده کنیم، ریشه‌های موسیقی ایرانی را با خلاقیت و طی کردن راه‌های جدید امتحان کنیم.در عمر کوتاه همنوازان حصار تجربه‌های متفاوتی دیده می‌شود، در آخرین اجرای این گروه سازهای ویلن سل، گیتار فلامنکو و ویلن آلتو درکنار سازهای بم‌کمان، ‌ کمانچه‌، سازهای کوبه‌ای، دف‌، تنبک، کوزه‌، پرکاشن‌، دیوان‌ و تار اضافه شده‌اند تا به گفته قمصری به واسطه حضور این سازها گفت‌وگویی میان موسیقی ایرانی و غربی ایجاد شود.
همایون شجریان خواننده گروه هم اجرای کارهای تازه را دلیل این سازبندی خواند و در مورد شیوه آوازخوانی خود گفت: هدف ما این است که کارهای تازه‌تری را امتحان کنیم و به همین دلیل با ترکیب تازه‌ای از سازبندی به صحنه آمده‌ایم. در بخش آواز سعی کردم آوازها متفاوت باشند، مثلا در جاهایی از شیوه مرشد مرادی استفاده می‌کنم و در بخش دیگری تحریر‌هایی نو ارائه می‌دهم که گاه کاملا کلاسیک و گاه ملودیک است اما در نهایت باید کار را شنید و بعد از آن قضاوت کرد که این مجموعه حرف تازه‌ای برای گفتن داشته یا نه؟

به گفته این خواننده آواز باید با فضای موسیقی هماهنگ شود. او افزود: به شخصه اصرار ندارم فرم آواز سنتی را ارائه دهم اما در عین حال زمینه‌های اصلی را حفظ می‌کنم تا شنونده احساس نکند که این آواز بی‌هویت شده است.همایون شجریان که این روزها تجربه‌های متفاوتی را دنبال می‌کند به آخرین اثر خود یعنی آلبوم شوق‌نامه اشاره کرد: خواندن این اثر خیلی سخت بود اما تلاش داشتم این فضا را تغییر دهم. البته ممکن است در این فاصله کارهای کاملا سنتی و آوازی محور هم انجام دهم پس این یک قاعده کلی نخواهد بود بلکه تجربه جدید برای من است و این امکان برایم فرصتی مغتنم خواهد بود.

اشعار در کنسرت همایون شجریان و همنوازان حصار از شعر نو تا کلاسیک را با آثاری از سعدی‌، حافظ، مولوی‌، شفیعی کدکنی‌، غضنفری‌ و محمدعلی بهمنی در بر می‌گیرد.با توجه به اینکه گروه همنوازان حصار ازابتدا مخاطبان شهرستان را مد نظر داشته‌است این‌بار هم این گروه بعد از اجرا در تاریخ‌های 25‌، 26‌، 27، 29 و 30 آبان‌ماه در تالار وحدت به شهرستان‌ها می‌روند و پس از آن تور گروه در شهرهای نیویورک، واشنگتن، شیکاگو، لس‌آنجلس و سان فرانسیسکو اجرا خواهد شد. با توجه به اینکه با آغاز فروش اینترنتی نیمی از بلیت‌ها فروش رفته‌است، احتمال تمدید این کنسرت در تهران وجود دارد.

کد خبر 151023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز