گروه اقتصادی: با وجود تبلیغات گسترده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره راه‌اندازی سامانه رصد اشتغال به‌منظور قرار دادن مشخصات شاغلان در معرض دید نمایندگان مجلس، تا‌کنون مجلسی‌ها امکان استفاده از اطلاعات این سامانه را پیدا نکرده‌اند.

به گزارش همشهری، پس از اوج گرفتن انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به ادعای ایجاد یک میلیون شغل در 6 ماه ابتدایی سال، یک ماه پیش معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید مجدد بر صحت آمار اشتغال‌زایی گفت: مشخصات تک‌تک یک‌میلیون نفری که در 6‌ ماه نخست سال‌جاری شاغل شده‌اند در سامانه ملی رصد وجود دارد. وی این سامانه را در بردارنده35 رکورد اطلاعاتی نظیر نام و نام‌خانوادگی، شغل، نشانی منزل، نشانی کارگاه، نوع محصول تولیدی، کدملی، کد بیمه‌ای و... عنوان کرد و افزود: نمایندگان مجلس می‌توانند با ورود به سامانه رصد اسامی تمام شاغلین نیمه نخست سال 90 را ملاحظه کنند و با شماره تلفن‌های آنها تماس بگیرند تا از صحت آمار اعلام شده اطمینان حاصل کنند. با وجود این بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا‌کنون بسیاری از نمایندگان امکان دسترسی به این سامانه را پیدا نکرده‌اند و افرادی هم که وارد سامانه شده‌اند، با اطلاعات درستی از بازار کار کشور مواجه نشده‌اند. جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس می‌گوید: تا‌کنون کد رهگیری را دریافت نکرده‌ام و به همین علت امکان ورود به این سامانه را نداشتم.

اما عباسعلی نورا نماینده زابل با بیان اینکه یک بار به این سامانه سرزده است، می‌گوید: در این بررسی اطلاعات قانع کننده‌ای کسب نکردم. به گفته وی، در این سامانه پرداخت یک فقره تسهیلات اشتغال‌زایی به یک فرد خاص معادل 5 واحد اشتغال‌زایی ثبت شده است؛ درحالی‌که گیرنده وام با خرید یک دستگاه اتومبیل از محل دریافت این تسهیلات، به‌صورت فردی کار می‌کند. همین نکته را ابوالقاسم رحمانی نماینده اقلید مورد اشاره قرار داده و می‌افزاید: در این سامانه خبری از کد بیمه‌ای نیست؛ درحالی‌که این فاکتور یکی از مشخصه‌های اصلی ایجاد اشتغال است.

روز گذشته نیز همشهری از افزایش 60 هزار نفری تعداد بیمه‌شدگان در 3 ماه ابتدایی سال‌جاری خبر داده بود. مصطفی رضا حسینی نماینده شهر بابک در مجلس هم یکی دیگر از نمایندگانی است که با اشاره به تقاضای روز افزون مردم برای اشتغال، از وجود چنین سامانه‌ای ابراز بی‌اطلاعی می‌کند. حسین گروسی نماینده شهریار هم می‌گوید: تا‌کنون به این سامانه دست پیدا نکرده‌ام اما از مسئولان خواسته‌ایم تا حداقل اطلاعات جزئی ایجاد اشتغال را به‌نحوی دیگر در اختیار نمایندگان قرار دهند.

محمد حسین مقیمی نماینده خمین در این باره بی‌پرده‌تر از سایر نمایندگان اظهارنظر می‌کند. وی در پاسخ به پرسش ما درخصوص اطلاع از سامانه اشتغال، با اشاره به وضعیت نامناسب اشتغال در کشور و بیکاری گسترده در بین جوانان، اینگونه می‌گوید: کدام سامانه؟ کدام اشتغال؟ همه اینها برای سر کار رفتن مردم است.

کد خبر 150860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز