مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

گروه سیاسی: تجمع اعتراض‌آمیزی صبح چهارشنبه در اعتراض به قطع و سوزاندن درختان باغ قلهک روبه‌روی درب ورودی این باغ شکل گرفت.

تجمع

 

معترضین که پلاکارد‌هایی در حمایت از سرمایه‌های ملی و محیط‌زیست و نیز مذمت اقدام زشت سفارت انگلیس در امحای درختان کهنسال باغ قلهک و سیاست‌های استعماری این دولت در دست داشتند، خواستار بازگرداندن این باغ به ملت ایران بودند.

روی یکی از این پلاکارد‌ها به زبان انگلیسی طوری که خود بریتانیایی‌ها هم بتوانند متوجه شوند نوشته شده بود: قطع یک شاخه درخت همانند شکستن بال فرشتگان است. این تجمع اعتراض‌آمیز در پی قطع 310 اصله درخت باغ قلهک توسط سفارت انگلیس و سوزاندن آنها انجام شد.

شهرداری تهران در برابر این اقدام سفارت انگلیس به قوه قضاییه شکایت کرده است.

یکی از فعالان تشکل‌های دانشجویی در بین معترضین معتقد است: انگلیسی‌ها که ادعای آزادی، حقوق بشر و حفظ محیط‌زیست می‌کنند خودشان درخت‌های باغ قلهک را که متعلق به همه ملت ایران است نابود کردند و سوزانده‌شدن 310 اصله درخت زنده نشانه‌ای از مظلومیت ما در مقابل سیاست‌های استعمارطلبانه انگلیس است».

او می‌گوید این تنها شهرداری نیست که از سفارت انگلستان شکایت دارد، امروز همه ملت ایران از این اقدام پلید انگلیسی‌ها شاکی هستند.

جانبازی که ظاهرا از اهالی منطقه اطراف باغ است می‌گوید: درست است که ما امروز به بهانه قطع درختان اینجا جمع شده‌ایم، اما در اصل هدف اصلی ما دفاع از تمام حقوقی است که در طول سالیان استعمار پیر به ناحق از ما سلب کرده است. آنها دم از حقوق بشر و حقوق زنان می‌زنند اما خودشان به ابتدایی‌ترین حقوق و ارزش‌های انسانی احترام نمی‌گذارند و امروز درختان ما را زنده زنده در آتش می‌سوزانند و اگر دستشان می‌رسید به جان جوانان ما نیز رحم نمی‌کردند.

او می‌گوید ما به‌عنوان سرباز کوچک ولایت منتظر اشاره ولایت فقیه هستیم تا طومار انگلیس را نه در ایران، بلکه در سراسر دنیا درهم بپیچیم.

جوان دیگری که در جمع معترضان حاضر شده معتقد است که این اقدام تنها سوزاندن و قطع چند درخت نبود بلکه روح ملت ایران در این ماجرا آزرده شده است.

در پایان این تجمع خودجوش، تجمع‌کنندگان بیانیه‌ای را منتشر کردند که خواستار برخورد جدی و سریع با سفارت انگلستان در تهران بود.

تجمع‌کنندگان همچنین از مجلس شورای اسلامی خواستند تا هر چه سریع‌تر طرح قطع روابط با انگلستان را که مدت‌هاست در مجلس هشتم مسکوت مانده، به تصویب برسانند.

سه‌شنبه هفته جاری نیز سخنگوی دستگاه قضا از رسیدگی به پرونده شکایت شهرداری تهران از سفارت انگلستان خبر داده بود.
محسنی اژه‌ای درباره فوریت رسیدگی به این پرونده گفته بود: باید منتظر رسیدگی به تحقیقات بود و مدت رسیدگی به پرونده بستگی به محتویات آن و زمان تکمیل شدن تحقیقات دارد.

همچنین کریم عابدی، از بررسی پرونده تخلف سفارت انگلستان در باغ قلهک در کمیسیون امنیت ملی در هفته آینده خبر داد.

باغ قلهک با وسعت بیش از 20 هکتار دارای درختانی با متوسط عمر بالای 150سال است که از زمان قاجار تا‌کنون در اختیار دولت بریتانیا قرار دارد. اخیرا دولت انگلستان که مطابق اسناد قانونی و عرف بین‌الملل حق هیچ‌گونه دخل و تصرف در این باغ را نداشته، تلاش دارد با ازبین‌بردن درختان کهنسال این باغ 200ساله که جزو سرمایه‌های ملت ایران محسوب می‌شوند، امکان تغییر و دخل و تصرف را برای خود فراهم نماید.

 

کد خبر 150786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز