شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

2سال پس از اخراج سایمون گس، سفیر انگلیس در تهران، به‌دلیل مداخله در امور داخلی کشور، هفته پیش دولت این کشور دومنیک چیلکات را به‌عنوان سفیر جدید خود روانه ایران کرد.

چیلکات در دیدار با وزیر امور خارجه، استوارنامه خود را تسلیم کرد. علی اکبر صالحی با اشاره به سوابق روابط 2 کشور و تاکید بر اهمیت شناخت از واقعیت‌های کشورمان بر ضرورت اصلاح رویکرد دولت انگلیس نسبت به جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. در این ارتباط با محمد کریم عابدی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت‌وگو کردیم.

  • مجلس و کمیسیون امنیت ملی چه موضعی نسبت به معرفی سفیر جدید انگلیس دارد؟

ما هنوز دولت انگلیس را به خاطر اتفاقات سال 88 بدهکار خود می‌دانیم چون نخست‌وزیر انگلیس موضع خصمانه‌ای علیه نظام گرفت و در حوادث 88 نقش کلیدی را بازی کرد. سفیر سابق این کشور در سایت شخصی خود و در مصاحبه با بی‌بی سی فارسی نسبت به مردم ایران بی‌ادبی کرد و به همین دلیل نیز مسئولان نظام وی را اخراج کردند و پس از آن ملکه انگلیس به وی جایزه داد. در واقع به همین دلیل بود که در آن برهه نمایندگان مجلس طرحی برای قطع رابطه با انگلیس دادند که صحن مجلس برای اینکه کار کارشناسی بیشتری روی طرح انجام شود، آن را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه داد. کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز پس از بررسی‌های عمیق و مشاوره با وزارتخانه‌های مختلف در نهایت رأی به‌نظر نمایندگان یعنی قطع رابطه با دولت انگلیس داد. در حقیقت قاطبه نمایندگان نظر بر کاهش روابط با دولت انگلیس داشتند ولی تعدادی از نمایندگان نیز معتقد به قطع رابطه بودند و در نهایت طرح قطع رابطه به هیأت رئیسه ارسال شد.

  • در حال حاضر نیز چنین انتظاری دارید؟

بسیاری از نمایندگان منتظر این بودند که قطع رابطه انجام شود؛ اینکه آنها سفیر معرفی کرده اند، دولت باید ببیند آیا در رفتار انگلیس تغییری پیدا شده یا اینکه دوباره دارند بازی می‌کنند؟ پیر استعمار همیشه منافع ما را هدف قرار داده است. بنده معتقد هستم ما خیر و منفعتی در رابطه با انگلیس نمی‌بینیم. در حال حاضر سونامی اقتصادی امپریالیسم را درنوردیده و رژیم انگلیس بارها جوانان دانشجوی خود را به خاک و خون کشیده یا بازداشت نموده و باید پاسخگوی نقض حقوق بشر باشد. انگلیس همیشه حامی رژیم اشغالگر قدس بوده است. انگلیس در همه 70سال جنایات رژیم اشغالگر قدس سهیم است. بنده نمی‌دانم چه ضرورتی دارد که ما سفیر انگلیس در ایران داشته باشیم و دولت باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشد. ما به سفیر انگلیس خوشامد نمی‌گوییم. آقای چیلکات اگر بخواهد اقدامی علیه منافع ایران انجام دهد قطعاً اخراج خواهد شد.

  • چرا طرح در صحن علنی مطرح نمی‌شود؟

هیأت رئیسه باید طبق قانون نسبت به این مسئله پاسخگو باشد. دولت انگلیس اگر از رفتار اشتباه گذشته خودش عذرخواهی کند، ما خواهان قطع رابطه با هیچ کشوری نیستیم، حتی آمریکا نیز به خواست خودش با ایران قطع رابطه کرد و این نکته مهمی است. اگر دولت انگلیس بخواهد در آستانه انتخابات نهم مجلس، رفتارهای قبلی خود را تکرار کند، بهتر است از همین الان پیشگیری شود. ما عملکرد سفارت انگلیس در برخی وقایع را کمتر از لانه جاسوسی آمریکا نمی‌دانیم. عملکرد آنها در منطقه خصوصا در زمان بوش و بلر شبیه جنایتکاران جنگی بود که حتما باید محاکمه شوند چرا که در این جنگ افروزی هم جان بسیاری از انسان‌های بیگناه را گرفتند و هم میلیاردها دلار به کشورهای خود و عراق و افغانستان ضربه زدند.

 

کد خبر 149774
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز