چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: توزیع شیر در مدارس امسال هم مشکلاتی دارد و به گفته دبیر کمیته ملی شیر مدارس اجرای طرح توزیع شیر از اواخر آبان ماه تنها در معدودی از مدارس کشور امکان‌پذیر است.

شیر

علیرضا کریمیان از ارسال دستورالعمل توزیع شیر رایگان در مدارس به استان‌ها خبر داد و افزود: آموزش و پرورش استان‌ها می‌توانند قراردادهای خود را با شرکت‌های تولید‌کننده منعقد کنند.

به گفته وی، طرح توزیع شیر رایگان در برخی مدارس کشور از اواخر آبان ماه قابل اجراست و آموزش و پرورش همچنان پیگیر تخصیص اعتبارات این طرح است.

کریمیان اجرای سراسری این طرح را مشروط به تخصیص اعتبارات دانست و اظهار کرد: اگر همه اعتبارات لازم تخصیص یابد همه جمعیت هدف را تحت پوشش این طرح قرار می‌دهیم.

ابهام در توزیع شیر مدارس

دولت بابت توزیع شیر رایگان در مدارس طی سال گذشته تحصیلی 50 میلیارد تومان به کارخانه‌های طرف قرارداد بدهکار است و برای توزیع شیر در سال تحصیلی 91-90 هنوز اعتباری اختصاص نیافته و بدین‌ترتیب توزیع شیر رایگان بین دانش‌آموزان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دبیر کمیته ملی شیر مدارس چندی پیش در این باره اعلام کرد:‌ امسال برای توزیع شیر رایگان در مدارس، نیاز به230 میلیارد تومان اعتبار است که هنوز بودجه‌ای برای این امر اختصاص نیافته و ما همچنان منتظر ابلاغ اعتبار طرح توزیع شیر هستیم.

کریمیان با اظهار بی‌اطلاعی از علت اختصاص نیافتن بودجه برای شیر مدارس گفت: از زمان تامین و ابلاغ اعتبار، توزیع شیر در مدارس یک ماه طول می‌کشد.

وی جامعه هدف برای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس را همه دانش‌آموزان دختر و پسر از دوره ابتدایی تا دوره متوسطه بیان کرد و افزود: اگر اعتبار پیش‌بینی شده به‌طور کامل تخصیص نیابد به‌دلیل کمبود بودجه، بخشی از جامعه هدف مشمول این طرح حذف می‌شود.

دبستانی‌ها در اولویت

دبیر کمیته ملی شیر مدارس با اشاره به اینکه درصورت ابلاغ اعتبار مورد نیاز همه دانش‌آموزان کشور 70 نوبت شیر رایگان به‌صورت هفته‌ای 3 نوبت و در هر نوبت به میزان 200 سی‌سی و در طول سال تحصیلی 14 کیلوگرم شیر دریافت می‌کنند افزود: اولویت به‌ترتیب با دانش‌آموزان دبستانی، راهنمایی و دبیرستانی است.

اعتباری که تأمین نشد

سال گذشته برای توزیع شیر رایگان در مدارس کشور 200 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود و تنها حدود نیمی از آن تامین شد. به گفته دبیر کمیته ملی شیر مدارس، پس از چند مرحله پرداخت مطالبات کارخانه‌داران بابت قراردادهای سال 89، هنوز حدود 50 میلیارد تومان از طلب آنان پرداخت نشده است.

توزیع نامنظم شیر

سال گذشته تحصیلی، مشکلاتی در اجرای طرح توزیع شیر رایگان در بین دانش‌آموزان بروز کرد و موجب شد تا توزیع شیر در پایتخت و چند کلانشهر با تاخیر انجام شود و حتی توزیع شیر در فصل بهار و تا پایان سال تحصیلی هم ادامه داشت و دست و پا شکسته اجرا شد و در برخی مناطق 70نوبت توزیع نشد اما برای اینکه همه چیز «خوب» جلوه کند شیر چند نوبت را یکجا به دانش‌آموزان تحویل دادند.

البته آموزش و پرورش مدعی شد در زمینه عقد قرارداد با کارخانه‌های تولید‌کننده شیر موفق عمل ‌کرده و میلیارد‌ها تومان صرفه‌جویی شده و شیر را با قیمت کمتری نسبت به سال گذشته تهیه و توزیع کرده که با توجه به افزایش قیمت شیر و جمعیت هدف، این اظهارات تعجب‌ بر‌انگیز بود؛ هرچند علت توزیع دیرهنگام شیر در مدارس، نحوه عقد قرارداد بود. همچنین پیش از این بارها اعلام شده که مطالبات کارخانجات تامین‌‌کننده شیر مدارس، پرداخت شده است.

شیر سیاسی

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به احتمال توزیع ‌نشدن شیر در مدارس اظهار کرد: انتشار خبر اجرا نشدن طرح توزیع شیر در مدارس یک موضوع کاملا سیاسی است و خبرهای منتشره در این باره را تکذیب می‌کنم.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه توزیع شیر در مدارس هیچگاه کم یا قطع نمی‌شود افزود: به‌دلیل اینکه توزیع شیر در مدارس به‌صورت چند نوبتی صورت می‌گیرد، فرقی نمی‌کند که یک ماه زودتر یا یک ماه دیرتر این اتفاق صورت گیرد.

البته طی دو هفته اخیر مسئولان آموزش و پرورش درباره توزیع شیر در مدارس اظهارات مختلف و متناقضی داشته‌اند. رئیس روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که توزیع شیر در مدارس تا پایان آبان‌ماه شروع می‌شود. قائم‌مقام مدیر‌کل آموزش و پرورش شهر تهران از ‌توزیع نشدن شیر در مدارس خبر داد.

علی‌اکبر حامدی، درباره توزیع شیر در مدارس به مهر گفت: هنوز هیچ خبری از اعتباربخشی در این حوزه نیست و امسال توزیع شیر در مدارس تهران نخواهیم داشت. از سوی وزارت آموزش و پرورش هیچ اعتباری برای تهیه و توزیع شیر در مدارس تهران اختصاص نیافته و تنها عنوان شده در مدارس مناطق محروم شیر توزیع شود.

علی یزدی‌خواه، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بلافاصله اظهارات قائم‌ مقامش را تکذیب کرد و افزود: بحث توزیع شیر مدارس آنطور که حامدی عنوان کرده نیست و ما در حال پیگیری اجرای این طرح در مدارس تهران هستیم.

ضرورت توزیع شیر

برنامه شیر مدارس یکی از راهکارها برای بهبود وضع تغذیه کودکان است. درجه دسترسی به شیر در کشورهای مختلف جهان بسیار متفاوت است و در اغلب کشورها به‌ویژه کشورهای جهان سوم، شیر، نوشیدنی عمده کودکان نبوده و مصرف شیر در این سن مورد توجه نیست و در برخی کشورها رویکرد بر توزیع حداقلی شیر در مدارس است که کشور ما نیز یکی از همین کشورها محسوب می‌شود.

در کشور ما مصرف نوشابه‌های گازدار چندبرابر مصرف شیر است. این موضوع موجب شد تا سیاستگذاران کلان کشور، طرح شیر مدارس ایران را با هدف اصلاح شیوه‌های زندگی در جامعه ایرانی از طریق ارائه الگوی تغذیه سالم، افزایش مصرف شیر در بین کودکان و نوجوانان، افزایش تقاضا برای تولید شیر و محصولات لبنی در کشور و ارتقای سلامت دانش‌آموزان به اجرا درآورند.

کد خبر 150755
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز