گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: دولت بابت توزیع شیر رایگان در مدارس طی سال گذشته تحصیلی 50 میلیارد تومان بدهکار است و برای توزیع شیر در سال تحصیلی 91-90 هنوز اعتباری اختصاص نیافته و بدین‌ترتیب توزیع شیر رایگان بین دانش‌آموزان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

توزیع شیر

دبیر کمیته ملی شیر مدارس در این باره اعلام کرد:‌ امسال برای توزیع شیر رایگان در مدارس، نیاز به230 میلیارد تومان اعتبار است که با وجود گذشت چند روز از بازگشایی مدارس هنوز بودجه‌ای برای این امر اختصاص نیافته و ما همچنان منتظر ابلاغ اعتبار طرح توزیع شیر هستیم.

علیرضا کریمیان با اظهار بی‌اطلاعی از علت اختصاص نیافتن بودجه برای شیر مدارس گفت: درصورت تامین و ابلاغ اعتبار، توزیع شیر در مدارس تا پایان مهر‌ماه طول می‌کشد.وی جامعه هدف برای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس را همه دانش‌آموزان دختر و پسر از دوره ابتدایی تا دوره متوسطه بیان کرد و افزود: اگر اعتبار پیش‌بینی شده به‌طور کامل تخصیص نیابد به‌دلیل کمبود بودجه، بخشی از جامعه هدف مشمول این طرح حذف می‌شود.

دبستانی‌ها، در اولویت

دبیر کمیته ملی شیر مدارس با اشاره به اینکه درصورت ابلاغ اعتبار مورد نیاز همه دانش‌آموزان کشور 70 نوبت شیر رایگان به‌صورت هفته‌ای 3 نوبت و در هر نوبت به میزان، 200سی‌سی و در طول سال تحصیلی 14 کیلوگرم شیر دریافت می‌کنند و اولویت به‌ترتیب با دانش‌آموزان دبستانی، راهنمایی و دبیرستانی است.

اعتباری که تأمین نشد

سال گذشته برای توزیع شیر رایگان در مدارس کشور 200میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که تنها حدود نیمی از آن تامین شد و به گفته دبیر کمیته ملی شیر مدارس و پس از چند مرحله، پرداخت مطالبات کارخانه‌داران بابت قراردادهای سال 89، هنوز حدود 50 میلیارد تومان از طلب آنان پرداخت نشده است.

ضرورت توزیع شیر

برنامه شیر مدارس یکی از راهکارها برای بهبود وضع تغذیه کودکان است، درجه دسترسی به شیر در کشورهای مختلف جهان بسیار متفاوت است و در اغلب کشورها به‌ویژه کشورهای جهان سوم، شیر، نوشیدنی عمده کودکان نبوده و مصرف شیر در این سن مورد توجه نیست و در برخی کشورها رویکرد بر توزیع حداقلی شیر در مدارس است که کشور ما نیز یکی از همین کشورها محسوب می‌شود.

در کشور ما مصرف نوشابه‌های گازدار چندبرابر مصرف شیر است، این موضوع موجب شد تا سیاستگذاران کلان کشور، طرح شیر مدارس ایران را با هدف اصلاح شیوه‌های زندگی در جامعه ایرانی از طریق ارائه الگوی تغذیه سالم، افزایش مصرف شیر در کودکان و نوجوانان، افزایش تقاضا برای تولید شیر و محصولات لبنی در کشور و ارتقای سلامت دانش‌آموزان به اجرا درآورند.

بر مبنای طرح شیر رایگان، هر دانش‌آموز تحت پوشش می‌بایست در طول یک سال تحصیلی 70 نوبت شیر 200سی‌سی دریافت کند. این شیر در مناطق قابل دسترسی و مناطق شهری به‌صورت پاستوریزه و در مناطق روستایی و غیرقابل دسترس به‌صورت استریل توزیع می‌شود.

مشکلات توزیع شیر در مدارس

سال گذشته تحصیلی، مشکلاتی در امر توزیع شیر رایگان در بین دانش‌آموزان بروز کرد و موجب شد تا توزیع شیر در پایتخت و چند کلانشهر با تاخیر انجام شود و حتی توزیع شیر در فصل بهار و تا پایان سال تحصیلی هم ادامه داشت و دست و پاشکسته اجرا شد.

البته آموزش و پرورش، مدعی شد در زمینه عقد قرارداد با کارخانجات تولید‌کننده شیر موفق عمل‌کرده و میلیارد‌ها تومان صرفه‌جویی شده و شیر را با قیمت کمتری نسبت به سال گذشته تهیه و توزیع کرده که با توجه به افزایش قیمت شیر و جمعیت هدف، این اظهارات تعجب‌بر‌انگیز بود؛ هرچند علت توزیع دیر هنگام شیر در مدارس، نحوه عقد قرارداد بود.همچنین پیش از این بارها اعلام شده که مطالبات کارخانجات تامین‌کننده شیر مدارس، پرداخت شده است.

کد خبر 147065
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز